وضعیت فضای مجازی ایران فاجعه است / جنگ همه جانبه ای در فضای مجازی علیه کشور آغاز شده است

محمد حسین ساعی رییس دانشکده ارتباطات دانشگاه صداوسیما با انتقاد از کم توجهی نخبگان و مسئولان کشور به وضعیت فضای مجازی گفت: باید وضعیت شبکه های اجتماعی در ذهن مسئولان و نخبگان به مسئله تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دکتر محمد حسین ساعی رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه صداوسیما در نشست تخصصی «بررسی فرصت ها و تهدید های فیلترینگ تلگرام» که در دانشگاه امام صادق علیه السلام برگزار شد با بیان اهمیت ویژه فضای مجازی در دوران کنونی، وضعیت فعلی فضای مجازی در ایران را فجیع توصیف کرد.

وی افزود: قطعا وضعیت فضای مجازی ایران یکی از فجیع ترین وضعیت های فضای مجازی در دنیا است، زیرا از اساس بر مبنای باطل و غلطی استوار شده است.

ساعی شرایط کنونی ایران در حوزه فضای مجازی را جنگ همه جانبه علیه کشور دانست و گفت: درکی که از وضعیت فضای مجازی ایران دارم جنگ همه جانبه ای است که علیه کشور شروع شده و هیچ مسئله ای، هم عرض آن نیست.

این استاد ارتباطات با انتقاد از کم توجهی نخبگان و مسئولان کشور به وضعیت فضای مجازی اظهار داشت: باید شبکه های اجتماعی در ذهن مسئولان و نخبگان به مسئله تبدیل شود در حالی که متاسفانه هنوز نمی دانند که در شرایط بحران قرار داریم و اگر این دغدغه برای چاره جویی عبور از این بحران ایجاد نشود جامعه به سمت انحطاط خواهد رفت.

ساعی به قدرت بسیار بالایی که این شبکه ها به صاحبان و مالکان خود می دهند اشاره و بیان کرد: قدرتی که شبکه های اجتماعی برای صاحبان آن ایجاد کرده در طول تاریخ بی سابقه است.

وی با اشاره به در اختیار گذاشتن اطلاعات کاربران فیس بوک به تیم تبلیغاتی ترامپ، پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: با تحلیل پیام ها و اطلاعات کاربران در شبکه های اجتماعی پیام های شخصی سازی شده به کاربران ارسال می شود تا آن گونه که خواهانند در ذهن اثرگذاری کنند.

ساعی ادامه داد: پوپر بزرگترین فیلسوف مدافع دموکراسی در قرن بیستم که رسانه ها را رکن چهارم دموکراسی می دانست در مصاحبه ای اعلام می کند رسانه تلویزیون بزرگترین خطر برای دموکراسی است.

وی افزود: در حالی که نخبگان غربی در مجلات آمریکایی نظیر تایم، واشنگتن و... وجود شبکه های اجتماعی را برابر با افول دموکراسی عنوان می کنند، نخبگان داخلی شبکه های اجتماعی را «حوزه عمومی» تعریف می کنند. یعنی نمی دانند حوزه عمومی چیست! تعریفی که هابرماس از حوزه عمومی دارد با آنچه در شبکه های اجتماعی حاکم است متفاوت است زیرا عرصه رسانه های اجتماعی قدرت است و با آنچه هابرماس مطرح کرده متفاوت است.

وی با اشاره به نظرسنجی های صورت گرفته توسط نهادهای علمی معتبر در کشور برای مهاجرت مردم از شبکه اجتماعی تلگرام گفت: تنها یک سوم از کاربران تلگرام حاضر به ترک این شبکه نیستند. دو سوم از کاربران در صورت وجود کارآمدی شبکه های داخلی برای مهاجرت از تلگرام ابراز تمایل کرده اند البته در صورت معرفی پیام رسان های داخلی، نباید انحصارگرایی وجود داشته باشد.

استاد ارتباطات دانشگاه صداوسیما انتقال کاربران ایرانی شبکه اجتماعی وایبر به شبکه اجتماعی تلگرام را یک اقدام موفق خواند و گفت: در چند سال گذشته برای انتقال کاربران از شبکه اجتماعی وایبر که ساخت یک سرباز صهیونیستی بود حاکمیت پروژه موفقی را اجرا کرد. البته اصل پروژه خوب بود اما خروجی آن به گونه ای نبود که تداوم داشته باشد.

وی افزود: با امکاناتی که در اختیار داشتیم تمام مسیرهای ارتباطی را بستیم و به تلگرام یارانه دادیم به طوری که هم اکنون نیز آمار غیر رسمی اعلام شده نشانگر این است که بیش از 50 درصد پهنای باند کشور در اختیار این شبکه اجتماعی قرار دارد.

ساعی با بیان اینکه در حال حاضر نیز می توان کاربران ایرانی تلگرام را به دیگر شبکه ها مهاجرت داد، گفت: اگر دولت نمی تواند تلگرام را فیلتر کند و می گوید امکان فیلترینگ آن وجود ندارد همه شبکه های اجتماعی را باز کند تا انحصار تلگرام شکسته شود.

وی ادامه داد: ده تا پانزده سال دیگر غربی ها با سلاح هایی بر مبنای شبکه های اجتماعی به جنگ ما خواهند آمدند که اگر ما با همین ادبیات نظری پیش برویم و تلگرام را حوزه عمومی بدانیم آن سلاح ها را نخواهیم شناخت. همانطور که در جنگ با روسیه برای اولین بار با ابزار جنگی جدید آشنا شدیم.

محمد حسین ساعی با اشاره به مقالات علمی خارجی در خصوص فضای مجازی ایران گفت: غربی ها به فضای مجازی ایران نگاه امنیتی دارند و فضای مجازی را ابزار نظامی و امنیتی برای اختلال در حاکمیت ایران می دانند.

203

کد خبر: 932886

وب گردی

وب گردی