مسئله کمبود آب اصلی ترین محدودیت کشور برای توسعه است

معاون اول رئیس جمهور گفت: متاسفانه امروز مساله محدودیت منابع آب تقریباً مشکل همه استان ها و مناطق کشور است و باید به دنبال راهکارهایی نظیر انتقال آب از دریا و اجرای طرح هایی در راستای افزایش بهره وری از منابع آب باشیم.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، جلسه دیدار نمایندگان مردم استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی با معاون اول رییس جمهور عصر امروز سه شنبه برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه با تاکید بر اینکه امروز بیش از آنکه به دنبال راهکارهای فنی جدید برای حل مشکلات کشور باشیم باید تلاش کنیم تا هماهنگی، همسویی و اراده ای واحد در کشور برای حل مسائل اصلی ایجاد شود و تا این اراده واحد و همسویی شکل نگیرد مشکلات همچنان باقی خواهند ماند.

معاون اول رییس جمهور افزود: امروز راهکارهای فنی برای حل مسائل و مشکلات اصلی کشور راهکارهایی مشخص است و آنچه می تواند زمینه حل چالش های اصلی کشور را فراهم کند عزم جمعی و وفاق ملی است ضمن آنکه ایران ظرفیت و توانایی های فراوانی برای غلبه بر مشکلات دارد.

وی با اشاره به وظایف دولت و مجلس شورای اسلامی و اینکه کارهای اصلی کشور نیازمند هماهنگی این دو قوه است،‌خاطر نشان کرد: هر چه رابطه قوای سه گانه و بخصوص دولت و مجلس بهتر باشد روند انجام امور اجرایی کشور تسهیل شده و زمینه حل مسائل مهیاتر می‌گردد.

معاون اول رییس جمهور همچنین به ضرورت تمرکز زدایی از نظام مدیریتی کشور اشاره کرد و افزود: برای اداره کشور بزرگی مثل ایران اصلاحات جدی در نحوه اداره و مدیریت کشور لازم است و موضوع واگذاری اختیارات به مدیران مناطق باید مورد توجه باشد.

جهانگیری در ادامه مسئله کمبود آب را از اصلی ترین محدودیت های کشور در مسیر توسعه برشمرد و با اشاره به اظهارات نمایندگان مردم استان خراسان رضوی مبنی بر مشکلات کمبود آب در این استان خاطر نشان کرد: متاسفانه امروز مسئله محدودیت منابع آب تقریباً مشکل همه استان ها و مناطق کشور است و باید به دنبال راهکارهایی نظیر انتقال آب از دریا و اجرای طرح هایی در راستای افزایش بهره وری از منابع آب باشیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به برخی سرمایه گذاری های انجام شده از سوی بخش خصوصی در استان های کرمان و یزد برای انتقال آب از خلیج فارس در بخش معادن در این دو استان، تصریح کرد: باید بپذیریم که مسئله کمبود آب می تواند آینده ایران را به خطر بیندازد و در برخی استان ها راهی جز انتقال آب از دریا وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه کلان شهر مشهد بیش از 3.5 میلیون نفر جمعیت دارد و سالانه پذیرای حدود 30 میلیون نفر زائر است، تامین آب شرب در این کلان شهر را موضوعی پراهمیت ارزیابی کرد و اظهار داشت: باید برای مسائل اصلی استان های شرق کشور و بخصوص استان خراسان رضوی تدابیر جدی بیندیشیم و برای توسعه این استان ها راهکارهای بلند مدت 25 ساله تهیه و عملیاتی شود.

جهانگیری افزود: دولت پروژه برقی کردن قطار تهران ـ مشهد را با جدیت دنبال کرده و تسهیلات مالی این پروژه از طریق فاینانس تامین شده و بزودی وارد فاز اجرا خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور از استاندار خراسان رضوی و معاون هماهنگی و نظارت خود خواست مطالب مطرح شده از سوی نمایندگان مردم استان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی را در جلسه ای مورد بررسی قرار دهند و برای حل این مسائل راهکارهای لازم را تهیه و در صورت نیاز موضوعات را به دولت منتقل نمایند تا تصمیمات لازم برای حل این مشکلات اتخاذ شود.

در این جلسه که معاون رییس جمهور در امور مجلس نیز حضور داشت، استاندار خراسان رضوی و نمایندگان مردم این استان در مجلس شورای اسلامی هر کدام ضمن ارائه گزارشی از سیمای استان، مسائل حوزه‌های انتخابیه خود را مطرح و پیشنهاداتی در جهت رفع دغدغه ها و چالش‌های استان بیان کردند.

۳۰۴

کد خبر: 932934

وب گردی

وب گردی