بزرگترین مشکل کشور بیکاری است

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با بیان اینکه بزرگترین مشکل کشور بیکاری است گفت: اگر این مشکل حل شود تهدیدات خارجی مشکلی ایجاد نمی‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، محمد مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سومین نشست اعضای شورای مدیران کل دفاتر حوزه های وزارتی و حوزه ریاست سازمان ها و نهادها که عصر امروز سه شنبه (28 فروردین) برگزار شد، گفت: دشمن با تمام توان در زمینه های اقتصادی علیه کشورمان فعالیت می کند اما هیچ خطری در این زمینه ها ما را تهدید نمی کند. ممکن است فعالیت دشمنان منجر به ایجاد زحمت و کندی در کار شود، اما قطعا نمی توانند مانعی برایمان ایجاد کنند.

مخبر با تاکید بر اینکه امروز به سه موضوع مهم نیازمندیم، گفت: موضوع اول که مهمترین مسئله هم بوده، انسجام ملی است. به وحدتی ریشه ای در کشور نیازمندیم و جدای از مسائل سیاسی و دسته بندی های آن، تکلیف همگان حرکت در مسیری است که نتیجه آن وحدت باشد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با بیان اینکه حرف های تفرقه آمیز بسیار خطرناک است، درباره موضوع دومی که کشور به آن نیاز دارد، اظهار کرد: بحث ایجاد امید در مردم اهمیت زیادی دارد. هر حرکتی که یاس در مردم ایجاد کند کمک به دشمن و خیانت به کشور است.

وی ادامه داد: ایران کشور بسیار بزرگی است و امکانات وسیعی دارد. نباید در ذهن مردم، کشور را به گونه ای ترسیم کنیم که احساس کنند زندگی سختی خواهند داشت.

مخبر اضافه کرد: در سال 56 کشور 30 میلیون نفر جمعیت داشت و 6 میلیون بشکه نفت تولید می شد که 5 میلیون آن را می فروختند. بانک جهانی در همان سال اعلام کرد که 46 درصد مردم ایران زیر خط فقر زندگی می کنند. براساس این آمار در سال 56 حدود 14 میلیون نفر از 30 میلیون نفر زیر خط فقر مطلق بوده اند. بانک جهانی در سال 93 و 94 که جمعیت کشور چیزی حدود 80 میلیون نفر بوده آمار تعداد ایرانیانی که زیر خط فقر هستند را اعلام کرده است و براساس آن 9/5 درصد از مردم یعنی حدود 7 میلیون نفر زیر خط فقر بوده اند و در مقایسه با قبل از انقلاب که جمعیت بسیار کمتر بوده این رقم به نصف رسیده است. آیا چنین آماری نشان دهنده ناکارامدی نظام است یا کارآمدی آن؟

وی اضافه کرد: در کشور امکانات بسیاری داریم اما متاسفانه از آنها به خوبی استفاده نکرده ایم. مثلا کشورمان حدود 2 هزار و 700 کیلومتر به دریا دسترسی دارد در کشورهای نیمه پیشرفته زمانی که 100 کیلومتر به دریا دسترسی دارند جمعیت بسیار زیادی را اداره می کنند.

مخبر گفت: کشورمان 95 درصد زعفران دنیا را تامین می کند و 8 میلیارد دلار بازار زعفران دنیاست. آن وقت ما چیزی حدود 400 میلیون دلار از این بازار بزرگ استفاده می کنیم. به لحاظ تنوع در صنایع دستی در جهان رتبه اول را داریم اما به لحاظ حجم در رتبه هشتم قرار داریم و بین 25 تا 30 میلیارد دلار هم گردش این بازار است و کشورمان 500 میلیون دلار از این بازار استفاده می کند.

مخبر با تاکید بر اینکه باید نشاط و شادابی را در مردم ایجاد کنیم، گفت: چرا در بوق یاس و ناامیدی می دمیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ضمن اشاره به اشتغال به عنوان مسئله سوم مهم کشور تاکید کرد: باید با انسجام و ایجاد امید در مردم، نهضت اشتغال زایی در کشور راه بیفتد و اینکار با یک قوه و یک دستگاه و یک جریان شدنی نیست بلکه باید همه به صحنه بیایند.

مخبر تاکید کرد: بزرگترین معضل کشور بیکاری است. اگر بحث اشتغال را حل کنیم، تهدیدات خارجی نمی توانند مشکلی برایمان ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از حدود شش سال پیش تصمیم گرفت در جهت محرومیت زدایی وارد عمل شود، گفت:
در این ستاد هیچ فعالیتی انجام نمی شود مگر اینکه مخاطب آن مردم باشند. تمام فعالیت های بزرگ ستاد در زمینه ایجاد اشتغال را به مناطق محروم بردیم.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با اشاره به هماهنگی ها میان این ستاد و دولت، اظهار کرد: با دولت و بخش خصوصی هیچ رقابتی نداریم. تمام ساخت و سازها و فعالیت های عمرانی و محرومیت زدایی ستاد با هماهنگی دولت صورت می گیرد یعنی ما در هیچ جا بیمارستان نمی سازیم جز اینکه دولت تعیین کند و هیچ مدرسه ای بدون پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش ساخته نمی شود.

مخبر ادامه داد: مالیات های ستاد را همچون بخش خصوصی و با اولویت اول پرداخت می کنیم و از سوی مسئولین امر این موضوع بارها اعلام شده و از ستاد اجرایی فرمان امام تقدیر شده است.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خاطر نشان کرد: دولت، دستگاه قضا و مجلس شورای اسلامی همکاری هایی مناسبی در جهت فعالیت های ستاد برای محرومیت زدایی داشته اند. اگر نگاهمان به خداوند و خدمت به مردم باشد هیچ مانعی سر راه مان نخواهد بود.

منبع: فارس

۳۰۴

کد خبر: 932944

وب گردی

وب گردی