واژه حقوق بشر تبدیل به بازیچه دست مستکبران شده است

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سیاست ایران در قبال کشورهای آمریکای لاتین را راهبردی دانست و گفت: واژه حقوق بشر تبدیل به بازیچه دست مستکبران شده است.

به گزارش ایسکانیوز، نشست مشترک اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی عصر امروز (سه شنبه ۲۸ فروردین) با سفرای کشورهای آمریکای لاتین برگزار شد.

بر این اساس علاءالدین بروجردی با اشاره به اینکه سیاست ایران در قبال کشورهای آمریکای لاتین راهبردی است، گفت: مجموعه ظرفیت های آمریکای لاتین برای برقراری ارتباط با جمهوری اسلامی ایران بیش از شرایط کنونی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه می توان همکاری هایی در حوزه اقتصادی، بازرگانی، بخش خصوصی و... داشت، اظهار کرد: زمانی کشورمان تحت تحریم های ظالمانه آمریکا قرار داشت، اما اکنون از آنها عبور کرده ایم، لذا دولت های آمریکای لاتین می توانند ارتباط گسترده تری را در حوزه های سرمایه گذاری با ایران اسلامی برقرار کنند.

واژه حقوق بشر تبدیل به بازیچه دست مستکبران شده است

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور کنونی آمریکا تلاش می کند تا با ایجاد موانعی سبب بهره نبردن از مزایای توافق برجام شویم، ادامه داد: به عنوان مثال در حوزه روابط بانکی مشکلاتی وجود داشته و با اعمال فشار آمریکایی ها سیستم بانکی دچار اختلال است، اما کشورهایی که با ایران همکاری می کنند تلاش می کنند راه حل هایی اتخاذ کنند. به عنوان مثال کشور ژاپن براساس ارز ملی با ایران روابط تجاری دارد.

بروجردی با اشاره به اینکه امروزه واژه حقوق بشر تبدیل به بازیچه دست مستکبران شده است، افزود: بیش از 15 هزار انسان بیگناه در کشوری مانند یمن از بین رفته اند، این در حالی است که کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس با افتخار سلاح برای نسل کشی این کشور به فروش می رسانند.

اقلیت های دینی در ایران دارای جایگاه والایی هستند

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه اقلیت های دینی مانند مسیحیان، ارامنه، زرتشتیان و یهودیان در ایران جایگاه والایی دارند، گفت: بر این اساس هر کدام از اقلیت ها در مجلس شورای اسلامی دارای نماینده بوده و آنها عضوی از ملت ایران هستند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه امروزه بانوان ایرانی در مناصب مختلف از هیات دولت تا سایر دستگاه ها حضور جدی دارند، افزود: این مهم در حالی است که آمریکایی ها به بهانه هایی مانند موضوع مذکور ایران را ناقض حقوق بشر اعلام می کنند و در مقابل عربستان را تشویق کرده و عضو شورای حقوق بشر می کنند.

وی با اشاره به اینکه ترامپ در تبلیغات انتخاباتی اش گفت که زندان گوانتانامو را تعطیل خواهد کرد، اظهار کرد: این در حالی است که به این وعده انتخاباتی اش عمل نکرد و فقط در حد شعار بود، زندانیان آمریکایی براساس گزارش های دیده بان حقوق بشر وضعیت خوبی ندارند، اما این مهم در ایران وضعیت متفاوتی دارد.

مقابله با تروریسم از جمله دغدغه های ایران اسلامی است

این نماینده مردم در مجلس دهم درخصوص اهمیت مقابله با تروریسم افزود: سه کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل تصمیم می گیرند بدون هیچ مصوبه و مجوز بین المللی حمله موشکی به سوریه انجام دهند که این مهم قابل تأمل است.

بروجردی در این باره تصریح کرد: همچنین آمریکایی ها پس از کشته شدن 5 هزار نفر از سربازان شان در افغانستان و هزینه چندصد میلیون دلاری تصمیم گرفتند این تجربه را در سوریه تکرار نکنند، لذا تروریست هایی را پرورش و آموزش دادند و جنگ و درگیری را در سوریه رقم زدند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این در حالی است که مستشاران جمهوری اسلامی ایران به دعوت دولت های عراق و سوریه در این کشورها حاضر شدند تا ضمن ارائه تجربه 8 سال دفاع مقدس با تروریست ها مقابله کنند.

سفیر نیکاراگوئه: دولت‌ و ملت‌های آمریکای لاتین و ایران باید به یکدیگر نزدیک شوند

همچنین در ادامه این نشست سفیر نیکاراگوئه ضمن قدردانی از ابتکار خوب رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برای تشکیل چنین جلسه ای و تبادل نظر گفت: اگر آمریکای لاتین و جمهوری اسلامی ایران متحدتر باشند، حتماً قدرت غیرقابل شکستی را ایجاد خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه روابط تجاری و اقتصادی بین ایران و آمریکای لاتین در سطح مناسبی است اما باید توسعه یابد، اظهار کرد: شاید فاصله جغرافیایی وجود داشته باشد، اما باید ملت و دولت ها به یکدیگر نزدیک شوند.

سفیر نیکاراگوئه با اشاره به اینکه هنوز روابط بانکی بین ایران و آمریکای لاتین دارای مشکلاتی است که باید این موانع را کنار بزنیم، ادامه داد: همچنین درخصوص موضوع حقوق بشر باید اذعان کرد نیکاراگوئه همواره مدافع ایران در حوزه حقوق بشر بوده و هیچ رأیی علیه ایران در مجامع بین المللی نداده است.

وی تروریسم را پدیده ای شوم دانست و اظهار کرد: ترامپ و همراهانش عقلشان را از دست داده اند و اقداماتی که انجام می دهند احمقانه و وحشیانه است، آنها انسان های بیمار اجتماعی و جامعه ستیز هستند که از کشتار لذت می برند.

سفیر نیکاراگوئه دفاع سوریه در مقابل حمله موشکی آمریکا را درس شجاعت برای ملت ها دانست و افزود: ظهور ترامپ آغاز سقوط نظام سلطه است.

سفیر کوبا: اقتصاد ایران ظرفیت بسیار بزرگی دارد

سفیر کوبا در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران و انقلاب سوسیالیستی کوبا دارای اهداف مشترکی در حوزه بین الملل هستند، گفت: سیاست سلطه می خواهد رژیم های دو کشور را تغییر دهد در حالی که ما به طور جدی با آنها مقابله کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد ایران ظرفیت بسیار بزرگی دارد، اظهار کرد: علی رغم اینکه اقتصاد کوبا کوچک است اما با همکاری می توان مقابل تحریم های آمریکا مقاومت کرد.

سفیر کوبا موضوع حقوق بشر را امری سیاست زده دانست و اظهار کرد: از توافق هسته ای جمهوری اسلامی ایران حمایت می کنیم و در حوزه های مختلف آمادگی خوبی برای افزایش سطح مناسبات داریم.

سفیر برزیل: ایران کشوری قدرتمند در منطقه است/مخالف سیاسی کاری در موضوع حقوق بشر هستیم

همچنین سفیر برزیل با اشاره به اینکه در سال گذشته کشورش حدود 3 میلیارد دلار روابط تجاری با ایران داشته است، تصریح کرد: خوشبختانه در بخش های کشاورزی و صنعتی، فرصت های خوب همکاری بین دو کشور وجود دارد.

وی بیان کرد: ایران در بحث حقوق بشر پیشرفت های خوبی داشته و برزیل نیز مخالف سیاسی کاری در مقابل بحث حقوق بشر است، لذا همواره در مجامع بین المللی درخصوص ایران رأی ممتنع داده است.

سفیر برزیل با اشاره به اینکه کشورش در حوزه روابط دیپلماتیک با ایران تلاش‌های زیادی داشته است که بیانیه تهران نمونه ای از آن تلقی می شود، ادامه داد: باید در حوزه مباحث مالی سازوکارهایی ایجاد شود تا چشم اندازهای اقتصادی دو کشور گسترش یابد.

وی ایران را کشوری قدرتمند در منطقه دانست و خاطرنشان کرد که مذاکرات هسته ای نمونه دیپلماتیک خوبی در سطح دنیا بود.

سفیر اروگوئه: بازرگانان اروگوئه ای علاقمند به گسترش روابط اقتصادی با ایران هستند

در ادامه سفیر اروگوئه دیدار سفرای کشورهای آمریکای لاتین با نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران را فرصت خوبی برای تبادل نظر دانست و گفت: جمعیت اروگوئه از جمعیت ایران کمتر است اما تجارت دوجانبه خوبی بین دو کشور وجود دارد.

وی تصریح کرد: بازرگانان اروگوئه ای علاقمند به برقراری و گسترش روابط اقتصادی با ایران هستند، لذا به دنبال بررسی رفع موانع هستند.

سفیر ونزوئلا: امیدواریم در آینده شاهد تقویت جهش ارتباطات اقتصادی دو کشور باشیم

سفیر ونزوئلا نیز در این نشست، انقلاب اسلامی ایران را برادر بزرگتر انقلاب بولیواری دانست و گفت: دوره خوب تبادلات اقتصادی و... بین دو کشور وجود داشت که متاسفانه دستان سلطه این روند را کند کردند اما امیدواریم در آینده نزدیک جهش ارتباطات اقتصادی مجدداً تقویت شود.

سفیر اکوادور: علاقمند همکاری با ایران در حوزه مبارزه با قاچاق هستیم

همچنین سفیر اکوادور با اشاره به اینکه کشورش در حوزه قاچاق مواد مخدر با چالش هایی روبرو است، لذا علاقه مند است در این حوزه با ایران اسلامی همکاری داشته باشند، گفت: مشابه همین وضعیت در منطقه سیستان و بلوچستان ایران وجود دارد.

سفیر شیلی: شورای امنیت سازمان ملل در مواجه با موضوع حملات شیمیایی سوریه ناتوان عمل کرد

سفیر شیلی نیز در ادامه گفت وگوهای سیاسی را موجب تقویت روابط بین دو کشور خواند وگفت: در حوزه معادن همکاری‌های خوبی با ایران داشته ایم و امیدواریم در این حوزه تبادل هیات ها و برگزاری سمینارهای بیشتری انجام شود.

وی ادامه داد: شورای امنیت سازمان ملل برای پایان دادن به مسئله سوریه و مواجهه با موضوع حملات شیمیایی و استفاده از سلاح های شیمیایی ناتوان عمل کرد.

سفیر شیلی خاطرنشان کرد: شاید اختلاف نظر بین دو کشور در برخی مسائل وجود داشته باشد، اما این موضوع نباید بر چارچوب همکاری ها تاثیرگذار باشد.

سفیر بولیوی: آماده افزایش مناسبات با ایران در سطوح مختلف هستیم

در ادامه سفیر بولیوی ضمن اعلام آمادگی همکاری کشورش با جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف گفت: رئیس جمهور این کشور همواره دستور داده تا روابط بین بولیوی و ایران تقویت شود.

سفیر مکزیک: همکاری‌های پارلمانی سبب تقویت روابط در حوزه های مختلف می شود

در پایان نیز سفیر مکزیک با اشاره به اینکه دو کشور باید هویت های فرهنگی مشترکشان را به یکدیگر نشان دهند، گفت: همکاری های پارلمانی بین ایران و مکزیک می تواند سبب تقویت روابط در حوزه های دیگر شود.

وی با بیان اینکه موضوع تقویت حقوق بین الملل امر مهمی است که خوشبختانه دو کشور به دنبال آن هستند، اظهار کرد: به عنوان مثال تمام زیرساخت های پیمان هایی مانند منع گسترش سلاح های هسته ای بسته کاملی را برای کشورها ارائه کرد تا از این طریق کشورها از سلاح اتمی دوری کرده و انرژی صلح آمیز استفاده کنند که این مهم در حال فراموشی است.

گفتنی است در این دیدار اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از جمله جمالی نوبندگانی، رحیمی، علوی، رضایی، ذوالنوری، دهقانی فیروزآبادی و صفاری نطنزی نیز حضور داشتند که به ارائه نظرات و دیدگاه های خود درخصوص مباحث مهم مطرح شده بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آمریکای لاتین پرداختند. /

منبع: مهر

۳۰۴

کد خبر: 932945

وب گردی

وب گردی