قاچاق کالا یکی از چالش های کشور است

رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از چالش های کشور قاچاق کالا است که به واسطه بیکاری در مناطق مرزی بیشتر انجام می شود، گفت: اگر اشتغال ایجاد شود، این میزان تا حدود بسیار زیادی کاهش می یابد.

به گزارش ایسکانیوز، غلامرضا کاتب امروز- سه شنبه- در نشستی که با اعضای فراکسیون تولید و اشتغال مجلس و همچنین نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد، بیان داشت: 3 میلیارد دلار از مجموع 10 میلیارد دلاری که در کشور قاچاق می شود، مربوط به قاچاق های جزئی است که اگر اشتغال ایجاد شود، این میزان تا حدود بسیار زیادی کاهش می یابد.

رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس اظهار داشت: شرایط کشور به گونه ای است که بخش زیادی از مشکلات به بیکاری و عدم اشتغال جوانان مربوط می باشد که اگر این مسئله علاج نشود، آسیب های زیادی به کشور وارد می شود.

کاتب با بیان اینکه حاشیه نشینی اعتیاد و طلاق ریشه در بیکاری دارد، گفت: 1.5 میلیارد دلار وام برای اشتغالزایی در نظر گرفته شده که اگر اهداف موردنظر این طرح محقق نشود، نمی توانیم گام های بلندتری را در سال جاری برداریم.

**حفظ و صیانت از شاغلان موجود نیز بسیار مهم است

رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: موضوع حفظ و صیانت از شاغلان موجود نیز بسیار مهم است که اگر در این زمینه تلاش نشود، به چالش بزرگی تبدیل خواهد شد.

کاتب بیان کرد: کمیته امداد و بهزیستی در سال 96 در حدود 3 هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال در اختیار داشتند که 2100 میلیارد تومان آن را کمیته امداد به خانواده های تحت پوشش خود اختصاص داد تا اشتغالزایی محقق شود.

**معوقات بانکی افراد تحت پوشش کمیته امداد کمتر از 2 درصد است

پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز در این نشست اظهار داشت: 3 هزار میلیارد در تبصره 16 قانون بودجه برای کمیته امداد و بهزیستی در نظر گرفته شد که کمیته امداد 2 هزار میلیارد تومان از این مبلغ را تا حدود 90 درصد جذب کرده که معادل 135 هزار فقره وام می شود و تلاش می کنیم تا این میزان را به 140 هزار فقره وام برسانیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: بانک ها اعلام کرده اند که معوقات افراد تحت پوشش کمیته امداد کمتر از 2 درصد است.
فتاح گفت: 5 هزار دستگاه خودروی وانت به روستائیان تحت پوشش کمیته امداد تحویل داده می شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان کرد: سقف وام های پرداختی کمیته امداد 20 میلیون تومان است که 52 درصد آن در روستاها و 48 درصد آن نیز به مناطق شهری اختصاص یافته و از طرف دیگر 62 درصد از آقایان این وام ها را دریافت کرده اند و سهم خانم ها 38 درصد بوده است.

**شیوه پرداختی وام های کمیته امداد به تولید ملی کمک می‌کند

شهباز حسن پور بیگلری نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس در ادامه این نشست گفت: دولت تلاش مضاعفی را شروع کرده تا موضوع اشتغال ساماندهی شود و از طرفی کمیته امداد نیز با شیوه پرداختی وام ها به گونه ای عمل می کند که حتی یک ریال از آن نیز به تولید خارجی اختصاص نیابد.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس دهم بیان کرد: در بحث اشتغال باید سرعت بیشتری داشته باشیم.

**دفتر معاونت توسعه روستایی خروجی مناسبی ندارد

عین الله شریف پور نماینده مردم ماکو، چالدران، پلدشت و شوط در مجلس نیز در این نشست با اشاره به تعامل خوب دولت و مجلس گفت: اعلام شد که 300 میلیارد تومان برای وام اشتغال در نظر گرفته شده که حتی یک ریال هم پرداخت نشده است.

وی افزود: دفتر معاونت توسعه روستایی خروجی مناسبی ندارد که قطعاً این موضوع به دلیل وجود گره هایی است.

نماینده مردم ماکو، چالدران، پلدشت و شوط در مجلس شورای اسلامی گفت: باید تمرکز کنیم تا شهرهای کم جمعیت نیز اشتغال مناسبی داشته باشند و از مهاجرت های بی رویه جلوگیری کنیم که در این زمینه کمیته امداد و بهزیستی به خوبی عمل کرده اند.

**وام های اشتغال روستایی مانع مهاجرت روستائیان به حاشیه شهرها می شود

سیدراضی نوری نیز بیان کرد: یکی از اهداف پرداخت وام های اشتغال روستایی جلوگیری از مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها است.

وی افزود: متاسفانه در این طرح، اقداماتی مانند پرورش مرغ خانگی و دامداری سنتی مشمول دریافت این وام ها نمی شود که این موضوع حتما باید اصلاح شود.

نوری تصریح کرد: در این طرح صنایع تکمیلی و تبدیلی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

**مردم به دلیل پیچیدگی های اداری از گرفتن وام اشتغال منصرف می شوند

علی کرد نیز در این جلسه گفت: سازمان ها یا اداراتی مانند کمیته امداد برای ساماندهی بیکاران موفق بوده اند، ولی به دلایلی مانند اینکه فاصله روستاها در استانی مانند سیستان و بلوچستان در حدود 200 کیلومتر است، کار را کمی مشکل کرده است.

وی تصریح کرد: کارخانجات کوچک و تبدیلی در شهرستان ها ایجاد می گردد و بدین سبب اشتغالزایی صورت می گیرد ولی به دلیل پیچیدگی های اداری، برخی از مردم از گرفتن وام اشتغال روستایی منصرف شدند.

**سهم شهرستان ها از وام های اشتغال روستایی مناسب نیست

علی بختیار نماینده مردم خوانسار و گلپایگان در این نشست با بیان اینکه وام های اشتغال را به مراکز استان می دهید و سهم کمتری به شهرستان ها می رسد، گفت: تنها 2.4 میلیارد تومان سهم خوانسار و گلپایگان از این وام بوده که با توجه به میزان جمعیت در این شهرستانها، کار خاصی را نمی توان با آنها انجام داد.

نماینده مردم خوانسار و گلپایگان افزود: می توان با این منابع واحدهای صنعتی که تعطیل شده اند را مجدد راه اندازی کرد.

**واردات لیمو به باغداران میناب ضربه می زند

مصطفی ذوالقدر نماینده مردم میناب در مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه برای تقویت اشتغال باید با قاچاق مبارزه کرد، گفت: قاچاق به باغ های حوزه انتخابیه میناب ضربه می زند، زیرا واردات لیموی خارجی باعث می شود تا محصول باغداران روی دستشان بماند.

نماینده مردم میناب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید امتیازاتی را برای مرزنشینان در نظر بگیرند، افزود: وارد کردن محصولات و کالاها به صورت جزئی قاچاق نیست.

**قانون بهبود مستمر کسب و کار به صورت کامل اجرا نشده است

پروانه مافی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس نیز در این نشست با بیان اینکه در مقایسه بین اشتغال و آموزش می بینیم که آمار کشورمان در حد فاجعه است، گفت: یکی از مشکلات حوزه اشتغال این است که آموزش های ما مهارت محور نیست.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید استارت آپ ها و شاغلان در تلگرام را باید مورد توجه قرار دهیم، افزود: اطمینان به ایجاد کسب و کار در کشور کاهش یافته و سرمایه داران از سرمایه گذاری در این زمینه وحشت دارند.

عضو کمیسیون شوراها تصریح کرد: 5 سال پیش قانون بهبود مستمر کسب و کار تصویب شد که دارای 53 حکم بود که از این تعداد 9 حکم اجرا، 19 حکم ناقص و 25 حکم دیگر اصلا اجرا نشده است.

**میزان بیشتری از وام های اشتغال باید به روستاها تخصیص می یافت

علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: تصور این بود که وام های اشتغال نتیجه متفاوتی داشته باشد و برای اولین بار وزارت کار محوریت این موضوع را برعهده گرفت ولی پس از اینکه اجرای این طرح به شهرستان ها رسید، به مشکلاتی برخوردیم.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی افزود: باید در روستاها میزان بیشتری از این وام تخصیص می یافت و همچنین باید توجه داشت که وزارتخانه های جهاد کشاورزی و صنایع آمادگی استفاده از این وام را نداشتند.

**عملکرد سازمان بهزیستی و کمیته امداد مطلوب بوده است

عزت الله یوسفیان ملا در این نشست گفت: سازمان بهزیستی و کمیته امداد در این مدت به خوبی فعالیت داشته اند و اشکالات آنها حداقل بوده است. همچنین آقای نوبخت نیز در سازمان برنامه و بودجه عملکرد بی نظیری داشته اند.

**عدم اعطای وام به مزیت های مهم کردستان مشکلاتی را ایجاد کرده است

سیدمهدی فرشادان نماینده مردم سنندج در مجلس نیز در ادامه این جلسه با انتقاد از بروکراسی اداری طولانی در پرداخت وام های اشتغال روستایی گفت: در کل کشور سالانه 50 هزار تن توت فرنگی تولید می شود که از این میزان استان کردستان 40 هزار تن را تولید می کند، ولی در طرح اعطای وام های اشتغال روستایی این موضوع مشمول دریافت وام نمی شود.

وی افزود: مزیت دیگر استان کردستان دامداری است که باز هم این موضوع مشمول دریافت وام نیست.

نماینده مردم سنندج در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طرح توانمندسازی کمیته امداد طرح خوبی است ولی توانمندسازی را نباید به هر قیمتی انجام داد.

**خروجی عملکرد آموزش و پرورش و دانشگاه ها تربیت کارآفرین نیست

رسول خضری نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس نیز در ادامه این نشست گفت: آموزش و پرورش و دانشگاه ها به دنبال تربیت کارمند هستند نه کارآفرین. باید در کشور فرهنگ اشتغال به عنوان یک مبحث محوری در آموزش و پرورش و آموزش عالی مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدم وجود سند ملی آمایش سرزمینی در جهت احداث صنایع و واحدهای تولیدی مشکل آفرین شده است، گفت: در بحث اعطای وام های اشتغالزایی صدور مجوزها و تهیه ضمانت ها مشکل آفرین شده است.

** در زمینه اعطای وام های اشتغال باید از پول پاشی پرهیز کنیم

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در این نشست گفت: مقام معظم رهبری در جلسه شورای اجتماعی و مبارزه با آسیب های اجتماعی به توجه و مسئله اشتغال تاکید کرده اند، زیرا بهبود وضعیت اشتغال را عامل کاهش آسیب های اجتماعی می داند.

وی با بیان اینکه در زمینه اعطای وام های اشتغال باید از پول پاشی پرهیز کنیم، گفت: این طرح نباید در انتها سبب شود که بیکار بدهکار داشته باشیم.

**می خواهیم یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی را در 12 برنامه ایجاد کنیم

نوبخت با بیان اینکه هدف این است که در سال جاری یک میلیون و 33 هزار فرصت شغلی را در 12 برنامه ایجاد کنیم، گفت: باید به اهداف برنامه ششم توسعه در زمینه رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری برسیم.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه از فراکسیون تولید و اشتغال مجلس به صورت ماهانه دعوت می کنم تا از جایگاه نظارتی وضعیت اجرای طرح اعطای وام های اشتغالزایی را پایش کنیم، گفت: البته بنا بر آنچه که تعیین شده سازمان برنامه و بودجه بر اجرای این طرح نظارت دارد.

وی افزود: در جلسات آینده از مدیران عامل بانک ها دعوت می کنیم تا نحوه همکاری آنها را در اجرای این طرح مورد بررسی قرار دهیم.

همچنین فردا روسای سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان ها را فراخوان کرده ایم تا مقدار اشتغالزایی را ارائه کنند تا متوجه شویم که در هر شهرستان چه واحدهایی راه اندازی شده است. همچنین سازمان برنامه و بودجه نیز به صورت روزانه این موضوع را دنبال می کند.

نوبخت گفت: امیدوارم به نیمه اول سال نرسیده آثار این وام ها را مشاهده کنیم و رضایت همگان را به دنبال داشته باشد.

301

کد خبر: 932956

وب گردی

وب گردی