حریق ۱۵۰هزار هکتار از عرصه های جنگلی طی ۱۰ سال اخیر

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس با یادآوری آتش سوزی سالانه ۱۵ هزار هکتار از جنگل های کشور از تعلل دولت در تهیه و اجرای برنامه جامع اطفای حریق انتقاد کرد.

به گزارش ایسکانیوز،علی محمد شاعری با انتقاد از اینکه سالانه حدود 15 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور طعمه حریق می شود، گفت: طی 10 سال اخیر حدود 150 هزار هکتار از عرصه های جنگلی و مرتعی و پوشش گیاهی آنها بر اثر آتش سوزی از بین رفتند.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، عوامل انسانی را علت اصلی آتش سوزی جنگل ها و مراتع دانست و گفت: عوامل طبیعی نیز در آتش سوزی عرصه های منابع طبیعی بی تاثیر نیست و متاسفانه به دلیل عدم وجود برنامه جامع حریق سالانه شاهد رشد فزاینده آتش سوزی در این عرصه ها هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل کمبود نیروهای آموزش دیده متخصص، نبود تجهیزات پیشرفته و فقدان سیستم پایش و کنترل لحظه ای حریق، آتش سوزی ها توسط انسان های سودجو و سوداگر و عوامل مخرب منابع طبیعی رو به گسترش است.

کمبود تجهیزات و امکانات، علت کندی روند اطفای حریق جنگل ها

این نماینده مردم در مجلس دهم، کمبود تجهیزات و امکانات را علت کندی فرآیند و روند اطفای حریق جنگل ها دانست و تصریح کرد: زمان بسیار طولانی صرف می شود تا حریق خاموش شود.

تعلل دولت در تهیه و اجرای برنامه جامع اطفای حریق

شاعری با بیان اینکه مجلس در برنامه ششم دولت را مکلف به تهیه و اجرای برنامه جامع اطفای حریق کرد، گفت: این حکم قانونی معطل باقی مانده و دولت در اجرای آن تعلل می کند این در حالی است که شاهد افزایش روز افزون آتش سوزی در عرصه های طبیعی هستیم.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس دهم، افزود: اگر مدیریت عرصه های منابع طبیعی به نحو مطلوب و درست انجام شود بسیاری از مشکلات این حوزه رفع خواهد شد البته این مدیریت زمانی تحقق می یابد که نسبت به تقویت نیروهای یگان ویژه منابع طبیعی و محیط بانان اقدام شود.

ضریب حفاظت از عرصه های طبیعی کشور حدود 60 درصد است/بر اساس برنامه ششم ضریب حفاظت باید به صد در صدبرسد

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه تعداد نیروهای موجود جوابگوی حفاظت از عرصه های طبیعی نیست، ادامه داد: ضریب حفاظت از عرصه های طبیعی کشور حدود 60 درصد است در حالی که بر اساس برنامه ششم باید به صد در صد برسد اما متاسفانه هیچ گونه تلاشی را از سوی وزارت جهاد کشاورزی جهت افزایش ضریب حفاظت از عرصه های منابع طبیعی شاهد نیستیم.

یگان ویژه اطفای حریق باید تحت نظارت محیط زیست و سازمان جنگل ها با در نظر گرفتن تجهیزات و امکانات پیشرفته سازماندهی شود

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه یگان ویژه اطفای حریق باید تحت نظارت محیط زیست و سازمان جنگل ها با در نظر گرفتن تجهیزات و امکانات پیشرفته سازماندهی شود، تصریح کرد: سایر کشورها با امکانات مدرن بلافاصله نسبت به اطفای حریق اقدام می کنند اما متاسفانه در ایران آتش سوزی روزها طول می کشد و در نتیجه بخش عمده ای از عرصه های طبیعی و جنگل ها به دلیل سوء مدیریت و نبود امکانات و تجهیزات پیشرفته در حال از بین رفتن است.

خانه ملت

705

کد خبر: 932963

وب گردی

وب گردی