از مبارزه با اقلام وارداتی تا حمایت از کالای ایرانی /از خودمان شروع کنیم

مصرف کالای خارجی در کشور ایران از محبوبیت بالایی برخوردار است ،علاقمندی به استفاده از این کالا به خطوط تولید در ایران آسیب بزرگی وارد می کند و سبب می شود چرخه اقتصادی در داخل خوب نچرخد حال سوال اینجاست اگر تولید کنندگان ایرانی کالاهای خود را با کیفیت بالا و قیمت مناسب عرضه کنند بازهم از اقلام وارداتی استقبال می شود؟

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، همان طور که می دانید سالی97 توسط رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شد، آیا بهتر نیست برای تحقق این هدف ، آستین بالا بزنیم و جهادی اقتصادی داشته باشیم؟ آیا وقت آن نرسیده که به تولید کنندگان ایرانی فرصتی بدهیم تا خود را بیازمایند؟ آیا بهتر نیست اولین گام را خودمان برداریم ؟

استفاده از مواد اولیه غیر ایرانی؛ ممنوع!

باید توجه داشت عوامل بسیاری در تولید و حمایت از کالای ایرانی وجود دارد و تنها شامل حوزه اقتصادی نمی شوند. برای حمایت از کالای ایرانی می توان حمایت از مواد اولیه ایرانی در صنعت،تجارت و... را مد نظر قرار داد تا بسیاری از تولیدکنندگان، صنعت گران استفاده از مواد و تجهیزات غیر ایرانی را کنار گذاشته و از مواد اولیه ای استفاده کنند که توسط افراد ایرانی تهیه شده و با استاندارد های کشورشان مطابقت دارد.

دست سودجویان را از عرصه قاچاق کوتاه کنیم

لازمه تهیه مواد اولیه ایرانی اصلاح وضعیت بازار است، در حال حاضر بازار واسطه گری در حال گسترش است چه بسیارند افرادی که با واسطه گری های بی جا پول های بسیاری به جیب زده اند و دچار فساد اقتصادی شده اند. یکی از چالش هایی که بازار با آن دست و پنجه نرم می کند مسئله قاچاق است ، ورود اجناس و کالاهای غیر رسمی و قاچاق از مرزهای ایران و عرضه آن به قیمت های کمتر از بازار رسمی منجر شده که بسیاری از مردم به جای اینکه کیفیت را مد نظر قرار دهند تمایل بیشتری به خرید اجناسی داشته باشند که معمولا غیر استاندارد هستند و گارانتی ندارند.برای مثال در حال حاضر بسیاری از جوانان در روستاهای مرزی شغل مناسبی ندارند و نباید اجازه داد تا افراد سودجو از این شرایط سوء استفاده کنند، بلکه می توان با ایجاد فرصت های شغلی در مرزها ، دست سودجویان را از عرصه قاچاق کوتاه کرد.

حمایت از کالای ایرانی مساوی است با ایجاد فرصت های شغلی

از جمله مواردی که به طور غیر مستقیم بر تولید ایرانی تاثیر گذار است ، بیکاری و عدم اشتغال نیروهای متخصصی است که در رشته های مختلف تحصیل کرده و دارای تخصص هستند، اگر بتوان عرصه را برای فعالیت این افراد باز گذاشت بدون شک می توان از تخصص، خلاقیت و نبوغ آنها در راستای تولید و حمایت از کالای ایرانی استفاده کرد و هم معضل بیکاری را به مرور زمان رفع کنیم.در چنین شرایطی از مهاجرت افرادی که برای کسب و کار به کشورهای خارجی مهاجرت کرده اند نیز جلوگیری خواهد شد.

یکی از مشکلاتی که برخی از افراد یا صاحبان مشاغل با آن مواجه هستند، عدم آموزش حین کار و یا جدی نگرفتن آن است. در برخی موارد کارفرمایان اعتقاد دارند آموزش های مرتبط با شغل یک فرد ممکن است زمان بر باشد به همین منظور ترجیح می دهند به جای اینکه 2-3 روز زمان ،صرف آموزش های لازم کنند فرد را وارد کار کرده تا در حین انجام کار آموزش های لازم را فراگیرد . هر چند برخی از کارفرمایان پایبند مسئله آموزش شغلی هستند اما این آموزش ها توسط کارگران جدی گرفته نمی شود و همین امر منجر به کاهش بهره وری خواهد شد. در بسیاری از امور، عدم انگیزه کافی کارمندان یا کارگران در مشاغل مختلف در بازه زمانی طولانی به کاهش بهره وری خواهد انجامید.

دست از حمایت کالای ایرانی بر نمی داریم

یکی از مهم ترین مسائلی که منجر شده است بسیاری از هموطنان نسبت به کالای ایرانی بی اعتماد باشند، نگرش منفی است که در جامعه نسبت به کیفیت تولیدات داخلی ایجاد شده است.به نظر می رسد این نگرش منفی به مرور زمان و با برنامه ای از پیش تعیین شده توسط افراد سودجو در جامعه ایجاد شده است.

معمولا این افراد برای اینکه پول بیشتری به جیب بزنند به تبلیغ اجناس غیر ایرانی پرداخته و تلاش می کنند با پایینتر نشان دادن کیفیت اجناس ایرانی، سود بیشتری داشته باشند.در چنین شرایطی تولید کنندگان ایرانی به مرور زمان اعتماد به نفس خود را در تولید از دست داده و خودباوری شان کمرنگ می شود، پس چه بهتر که در راستای فرهنگسازی استفاده از کالای ایرانیخودمان پیش قدم باشیم و از خانواده و اطرافیانمان بخواهیم تا از کالای ایرانی حمایت کنند زیرا پافشاری بر حمایت از تولیدات داخلی منجر می شود تولیدکنندگان به تولید بهتر و با کیفیت تر تشویق شوند و اگر نقصی داشته باشند آن را بشناسند و برای رفع آن و بهبود کیفیت محصولات خود تلاش کنند.

خبرنگار :نیوشا یعقوبی

701

کد خبر: 933052

وب گردی

وب گردی