بسته شدن معابر باعث بیکاری کولبران شده است

نماینده پیرانشهر و سردشت در اخطاری با انتقاد از بسته شدن معابر کولبری و بیکاری کولبران گفت: لازم است عوارض خروج از مرزهای زمینی، اصلاح شود چون مرزنشینان قادر به پرداخت این میزان عوارض نیستند.

به گزارش ایسکانیوز، رسول خضری در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) در اخطاری با استناد به اصول ۲۹ و ۴۳ قانون اساسی گفت: بیش از ۱۰۰ ماه از بسته شدن معابر کولبری می گذرد که این باعث بیکاری کولبران شده است. از طرف دیگر شاهد بیکار شدن شش تا هفت میلیون کسبه، اصناف و بازاریان هستیم.

وی با اشاره به وعده رئیس‌جمهور برای ایجاد اشتغال برای ۹۵۰ هزار نفر گفت: بعید می‌رسد با ین وضعیت مشکلات معیشتی در مرزهای کشور این شعار محقق شود. بدانید امنیت مرزی کشور در گرو معیشت کولبران است. دولت نمی‌تواند نسبت به این وضعیت بی تفاوت باشد. نباید با بی تدبیری ناامیدی را در مرزنشینان ایجاد کنیم.

خضری با تاکید بر لزوم بازگشایی معابر کولبری اظهار کرد: این اقدام باعث ایجاد خوراکی برای رسانه های بیگانه شده که باید با تدبیر جلوی این وضعیت گرفته شود و معابر باز شود.

این نماینده مجلس ضمن درخواست از هیئت رئیسه برای پیگیری این موضوع و تذکر به دولت گفت: اکنون مرزنشینان با مشکلات معیشتی و اقتصادی جدی روبرو هستند. وظیفه رئیس‌جمهور ایجاد اشتغال است. نه اینکه جلوی اشتغال مرزنشینان را بگیرد. لازم است مرزهای جنوب شرقی و جنوب غربی هرچه سریعتر بازگشایی شود.

وی همچنین در تذکری گفت: عوارض خروج از مرزهای زمینی برای مرزنشینان قابل پرداخت نیست و باید حداقل این عوارض به اندازه سال ۹۶ برگردد. اگر نمی‌توانید برای مرزنشینان کاری کنید حداقل جای اشتغال آنها را نگیرید.

علی مطهری، رئیس جلسه در پاسخ به این اخطار گفت: از دولت می‌خواهیم که در مورد بستر معابر توضیح دهد و درباره عوارض خروج اصلاحاتی انجام دهد ما نیز از طریق هیئت رئیسه پیگیری می‌کنیم.

منبع: ایسنا

304

کد خبر: 933121

وب گردی

وب گردی