امام جمعه تبریز: بخاطر تبلیغ «به وقت شام» مورد اعتراض قرار گرفتم / ایرانمنش: اکثر فیلم‌های قبل انقلاب ارزش محتوایی نداشتند

مراسم گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی به همت کانون فرهنگی رسانه ای اوج دانشگاه آزاد اسلامی تبریز و مشارکت بسیج دانشجویی این دانشگاه و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز عصر روز 28 اردیبهشت، سال جاری در سالن استاد شهریار برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز از تبریز، مراسم گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی عصر دیروز، با حضور امام جمعه تبریز، محمدرضا ایرانمنش در سالن استاد شهریار دانشگاه آزاد اسلامی تبریز برگزار شد.

قرآن استفاده از زیبایی‌ها و مصنوعات هنری را منع نکرده

حجت الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم در مراسم گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با بیان اینکه قرآن استفاده از زیبایی‌ها و مصنوعات هنری را منع

هنر دینی آن است که معارفی را که ادیان الهی و کامل تر از همه دین مبین اسلام با هدف سعادت حقیقی بشر در جوامع انسانی به دنبال ترویج آن بوده اند منتشر و در افکار بشر ماندگار و جاودانه کند.

نکرده بلکه در مواردی به هنر نیز سفارش کرده است، افزود: پیامبر اکرم (ص) در رابطه با خط و تذهیب و استادی در این حوزه از هنر حدیثی دارند که در این حدیث می فرماید «خط نیکو به روشن شدن حق و حقیقت می افزاید و آنکس که بمیرد و دفاتر و دوات‌ها از خود به جای گذارد به بهشت وارد می شود.» حضرت علی (ع) نیز بیان کرده اند که به خوشنویسی بپردازید که از کلید های روزی است و در بخش دیگری از فرایض حضرت علی (ع) آمده است؛ نیکویی خط را بیاموزید زیرا که زیبایی خط برای اهل ادب و دانش زینت است.

وی هنر را حقیقتی فاخر و عطیه ای از جانب پرودگار متعال خواند که مانند هر موهبت دیگر الهی مسئولیت ها و تکالیفی را برای صاحبان هنر به همراه می آورد.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی ادامه داد: هنر و هنرمند متعهد علاوه بر تکالیف ذاتی انسان به علت ویژگی های بسیار ممتازی که دارد باید در خصوص قالب و مضمون آثار خود بیشتر احساس تعهد کند. هنر دینی آن است که معارفی را که ادیان الهی و کامل تر از همه دین مبین اسلام با هدف سعادت حقیقی بشر در جوامع انسانی به دنبال ترویج آن بوده اند منتشر و در افکار بشر ماندگار و جاودانه کند.

وی افزود: در هنر دینی الزامی به استفاده از واژگان و نمادهای مذهبی نیست بلکه ترویج هنرمندانه ارزش هایی نظیر عدالت، حقوق انسانی و پرهیز از رذائل و ابتذال می تواند نمونه ای از شاخص های خوب هنر دینی باشد. هر قدر یک هنرمند به مرتبه بالاتری از فکر، اندیشه و عقلانیت برسد جوهره کارهای هنری او قطعا کیفیت و ارتقای بیشتری پیدا خواهد کرد و درک هنری او از پشتوانه بیشتری برخوردار خواهد شد.

امروز هنر سینما یک نیاز و ضرورت است

امام جمعه تبریز فیلم و سینما را وسیله ای بلیغ برای ارائه دین عنوان کرد و به نقل قولی از امام خمینی (ره) که فرمودند «ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با محتوی سینما مخالفت داریم و برای این که دوستداران هنر بتوانند در امر سینما فعالیت های هنری خوبی داشته باشند باید برمحتوی فیلم ها بیفزایند...» پرداخت.

در نماز جمعه فیلم «به وقت شام» را تبلیغ کردم و بخاطر تبلیغ این فیلم مورد اعتراض برخی ها قرار گرفتم که چرا در نماز جمعه فیلم تبلیغ کرده ایم، در جواب آنها گفتم بله اگر فیلم ارزشی باشد می توان تبلیغ کرد.

آل هاشم از اعتراض برخی نسبت به وی در خصوص تبلیغ فیلم «به وقت شام» در تریبون نماز جمعه گفت: در نماز جمعه فیلم «به وقت شام» را تبلیغ کردم و بخاطر تبلیغ این فیلم مورد اعتراض برخی ها قرار گرفتم که چرا در نماز جمعه فیلم تبلیغ کرده ایم، در جواب آنها گفتم بله اگر فیلم ارزشی باشد می توان تبلیغ کرد.

وی کلید پیشرفت و پسرفت هر کشوری را در دست فیلمساران آن کشور دانست و گفت: فیلمسازان فاخر سینما با توجه به تأثیرگذاری‌هایشان و جهت‌دهی این هنر می توانند روح امید و شوق پیشرفت، انگیزه کار و تلاش و اعتماد به نفس و اعتقاد به ارزشهای انقلاب اسلامی را در کشور افزایش داده و یا با تولید فیلم هایی نسل نا امید و متکی به بیگانه را ناامید تر و متکی تر به بیگانگان کنند.

آل هاشم اعتلا و ارتقای سینما در کشور را امری محسوس برشمرد و افزود: همه ما باید این حقیقت را دریابیم که امروز هنر مهم و بسیار برجسته سینما یک نیاز و ضرورت محسوب می شود. هنر تنها مختص به سینما نیست بلکه اشعار حماسی حاج حسن قاسمی در دوران دفاع مقدس هرگز از ذهن رزمندگان ما فراموش نخواهد شد و فراموش نمی شود.

ایرانمنش: اکثر فیلم‌های قبل انقلاب ارزش محتوایی نداشتند

محمدرضا ایرانمنش نیز در این مراسم گفت: قبل از انقلاب نمی توانیم بگوییم که فیلم های فاخر نداشته ایم اما اکثر فیلم‌ها ارزش محتوایی نداشتند و از فیلم های هندی و ایتالیایی کپی‌برداری شده بودند. بعد از انقلاب نوع های مختلف از سینما اعم از فیلم اکشن، کمیک، پلیسی، عاشقانه، درام و از همه مهمتر جنگی که نداشتیم وارد هنر نمایش و سینمای ما شد.

از سال 75 افول و نزولی را در هنر نمایش و سینما درباره تولید فیلم های مربوط به دفاع مقدس را شاهد بودیم که بخش عمده آن به عدم تعهد متولیان هنر در کشور بر می گردد.

بازیگر فیلم سینمایی «سجاده ای بر آتش» ساخته شهید آوینی، با بیان توانمدنی های این شهید افزود: شهید آوینی زحمات بسیاری را کشیدند تا این فیلم ساخته شود. «سجاده ای بر آتش» پرخرج ترین فیلم سینمای انقلاب نام گرفت که از استقبال خوب مردمی نیز برخوردار شد.

این بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر با تأکید بر این که اوج سینمای دفاع مقدس در دهه شصت بوده است، افزود: متاسفانه از سال 75 افول و نزولی را در هنر نمایش و سینما درباره تولید فیلم های مربوط به دفاع مقدس را شاهد بودیم که بخش عمده آن به عدم تعهد متولیان هنر در کشور بر می گردد.

سینما به مافیا و باند بازی تبدیل شده است

ایرانمنش با توجه به وضعیت سینما در کشور بیان کرد: امروز سینما به مافیا و باند بازی تبدیل شده است اگر دقت کنیم به این نتیجه می رسیم که این روزها اکثر قصه فیلم ها همه یک دست هستند.

این بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر بیان کرد: اگر به گذشته ایران بر گردیم شاهد خواهیم بود که بزرگان اهل هنر از تبریز برخاسته اند، اتفاقات فرهنگی مهم که در تاریخ کشورمان ثبت و ضبط و بجا مانده و جاوادانه شده است از تبریز بوده اند.

ایرانمنش با توجه به بزرگترین دغدغه خود که پرداخت زکات علمش است، بیان کرد: از آنجایی که دکتری هنر خود را گرفته ام اما امروز در کنج خانه نشسته ام و مانده ام بحث زکات علم من چه می شود؟ دوست دارم تا زمانی که نفس می کشم تجربیات خود را در اختیار جوانان و عزیزان هنرمند و هنر دوست قرار دهم.

ایرانمنش افزود: من فردی هستم که چهارسال و نیم در دفاع مقدس حضور داشتم و پا به پای رزمندگان خدمت می کردم از این رو به جرأت می توانم بگویم که دفاع از میهن لذت خاصی دارد و در هشت سال دفاع مقدس اجازه ندادیم تا یک سر سوزن خاک‌مان در اختیار نیروهای رژیم بعث قرار گیرد.

وی ادامه داد: امروز به همه کشورهای دنیا این انتقاد را دارم که چرا یک کشور بصورت شفاهی از ایران دفاع نکردند و این رزمندگان بودند که با پوست، گوشت و استخوان خود در مقابل دشمن تا دندان مسلح ایستادگی و مقاومت کردند.

بازیگر سینما و تئاتر در خاتمه با اشاره به حمله سال گذشته داعش به مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مدافعان حرم از زن، فرزند، مادر، خواهر و زندگی خود گذشته اند تا بخاطر امنیت مردم کشورمان جان خود را به خطر انداخته اند و با رشادت های خود شاهد هستیم که امروز وقتی نام ایرانی در جهان برده می شود تن بدتر و بالاتر از داعش به لرزه در می آید و وظیفه ما است تا از حرکت‌ها و ایستادگی آنان دفاع کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز:

باید نقش شهدا در قالب هنر ارزش گذاری شود

عزیز جوانپور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز نیز در این مراسم اقدامات مردمی نماینده ولی فقیه در استان را ماندگار و درس آموز و ستودنی دانست.

وی با تأکید بر این که باید تلاش شود تا نقش شهدا در قالب هنر ارزش گذاری شود، ادامه داد: امیدواریم با بهره گرفتن از هنر بتوانیم نقش بزرگواران و شهدای عزیز را در انقلاب اسلامی به نمایش گذاشته و دین خود را نسبت به این بزرگواران ادا کنیم. امروز ما مدیون خون شهدای هسته ای، مدافع حرم، هنرمند، رسانه و شهدای انقلاب اسلامی و همه شهدایی که امنیت و آسایش ما در گرو فداکاری و ایثارگری آن بزرگواران است؛ هستیم.

جوانپور با ابراز خرسندی از فعالیت دانشجویان این دانشگاه در حوزه هنر و تئاتر گفت: دانشجویان این دانشگاه کانون های مختلفی در حوزه هنر تشکیل داده اند و در حال حاضر با دست خالی و کمبود امکانات فعالیت هایی را با علاقه و جدیت در دست انجام دارند. امیدوارم که بتوانیم زمینه را برای رشد عزیزان در دانشگاه فراهم کنیم تا ان شاء الله ایران منش‌ها و قره باغی های بسیاری از بین دانشجویان این دانشگاه بیرون آیند.

203

کد خبر: 933166

وب گردی

وب گردی