حمایت از کالای ایرانی نباید رانت ایجاد کند /  لزوم تسهیل فضای کسب و کار توسط دستگاه های اجرایی

رئیس مجمع نمایندگان استان زنجان گفت: حمایت از کالای ایرانی نباید به معنای حمایت بی قید و شرط و رانتی از تولید کنندگان باشد.

فریدون احمدی در گفت و گو با ایسکانیوز در خصوص حمایت از کالای ایرانی گفت: اگر بخواهیم به حمایت از کالای ایرانی بپردازیم، نتیجه آن افزایش تولید کالای ایرانی است. ولی این نباید به معنای حمایت بی قید و شرط و رانتی از تولید کنندگان باشد.

وی ادامه داد: باید نوعی حمایت از تولید کننده را مدنظر داشته باشیم که مصرف کننده در زمان مشاهده یک کالای مشابه ایرانی و خارجی برای کالای ایرانی با کیفیت کمتر حتی نسبت به مشابه خارجی پول بیشتری پرداخت کرده و از برخی کاستی ها صرف نظرکنند. همچنین بین دو کالای ایرانی و خارجی با قیمت و کیفیت مشابه حاضر شوند، کالای ایرانی را انتخاب و خرید کنند.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حمایت از تولیدکنندگان دائمی نخواهد بود، افزود: این یک فرصت برای تولید داخلی است تا زمانی که کیفیت کالای خود را ارتقا داده و به سطح استاندارد های بین المللی برساند. البته بخشی از این مسئولیت بر عهده تولید کننده، برخی برعهده دستگاه های اجرایی با ایجاد حمایت های قانونی کارآمد است تا موانع موجود در این راه برطرف شود.

وی با بیان اینکه بخش مهمی از حمایت های قانونی باید در زمینه تسهیل فضای کسب و کار انجام شود، تاکید کرد: قوه قضائیه نقش مهمی را در زمینه ایجاد فضای ایمن کسب و کار و امنیت اقتصادی داراست. همه این عوامل باید دست به دست هم داده و تولید کننده نیز به کمک این عوامل تولیدات خود را به سطح استاندارد بین المللی و قابل رقایت برساند.

احمدی درخصوص بایدها و نبایدها در زمینه نحوه حمایت از تولیدکنندگان داخلی تصریح کرد: این حمایت ها باید تا جایی ادامه پیدا کنند که کیفیت تولید داخلی ارتقا پیدا کرده و تولیدکنندگان برای مقیاس جهانی و بازار های جهانی محصولات خود را تولید و عرضه کنند تا قابلیت رقابت پذیری در بازار های جهانی را داشته باشد.

رئیس مجمع نمایندگان استان زنجان همچنین در خصوص تخصیص عوارض اخذ شده از کالاهای وارداتی به عنوان مشوق های صادراتی به تولید کنندگان گفت: در بودجه امسال از محل درآمد های دولت اعم از درآمد های نفتی، اخذ مالیات و سایر درآمد ها مبلغ یکهزار و سیصد میلیارد تومان مشوق های صادراتی در نظر گرفته شده است. که این مبلغ به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت داده شده تا این سرمایه به کار گرفته شود.

305

کد خبر: 933235

وب گردی

وب گردی