تحقق شعار سال در سایه حمایت از هنرمندان

شعار محوری سال براساس بیانات رهبری به حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است اما باید دید سهم فرهنگ و تولیدات فرهنگی در این میان تا چه اندازه تاثیرگذار است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، بیش از یک دهه است که مقام معظم رهبری شعار سال را با محوریت مسائل اقتصادی نامگذاری می‌کنند، این مسئله حاکی از اهمیت مسائل اقتصادی و معیشتی مردم برای ایشان است.

رهبر معظم انقلاب امسال را به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری کردند و پیش از این نیز بارها بر ضرورت حمایت از تولید داخلی تاکید کرده‌ بودند.

رهبر انقلاب اسلامی در نخستین روز امسال در حرم مطهر رضوی، کالای ایرانی را از این جهت که «محصول نهایی برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و کار و ابتکار قشرهای مختلف مردم و مسئولان است»، با عظمت و مهم خواندند و افزودند: فعالان اقتصادی و تولیدگران با «سرمایه‌گذاری»، مسئولان با «برنامه‌ریزی»، جوانان با «دانش و طراحی» و کارگران با «کار و تلاش»، محصولی به جامعه ارائه می‌کنند که مردم نیز علاوه بر نقش‌آفرینی در تولید، باید با تعصب و غیرت و خرید و مصرف کالای ایرانی از محصول نهایی این زنجیره‌ی کار و تلاش حمایت کنند.

ایشان «بازاریابی صادراتی» را از دیگر راه‌های حمایت از کالای ایرانی برشمردند و با اشاره به وظایف سنگین وزارت خارجه، مسئولان بازرگانی و فعالان اقتصادی، افزودند: اگر بتوانیم ۲۰ درصد نیاز بازارهای ۱۵ همسایه‌ی ایران را با کالای مرغوب ایرانی تأمین کنیم، در ایجاد اشتغال و افزایش ثروت ملی گام‌های مهمی برداشته‌ایم.

«اقدام دولت در مدیریت جدی واردات» چه واردات دولتی و چه واردات بخش خصوصی و «خودداری کامل از واردات اجناسی که در داخل تولید می‌شوند یا قابل تولید هستند» اولین تأکید رهبر انقلاب در این بحث بود. ایشان تأثیر مخرب واردات بر تولید را کاملاً اساسی خواندند و افزودند: جنس خارجی مثل سیل وارد می‌شود و آن‌وقت از بیکاری هم انتقاد می‌کنیم!

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای «مبارزه‌ی جدی با قاچاق» را دومین الزام جدی حمایت از کالای ایرانی دانستند و افزودند: مردم هم باید متعصبانه از خرید و مصرف جنس قاچاق خودداری کنند تا قاچاق برای کسی به‌صرفه نباشد.

در این میان تولیدات فرهنگی، در وجوه مختلف از این مسئله مستثنی نیستند و سهم تولیدات فرهنگی نیز در نشان دادن هویت و اعتلای ملی و بخصوص ارزآوری بسیار برجسته و مشهود است. هنرمندان و چهره های برجسته ملی با توجه به بیانات رهبری نسبت به این موضوع واکنش های بسیاری نشان دادند که در ادامه به برخی از آنان اشاره می کنیم.

حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران معتقد است: موسیقی ایرانی، بخشی از تولیدات داخلی است و این مرکز موظف به بستر سازی و تعامل با نهادها در رابطه با حمایت از تولیدات داخلی و تبیین هر چه بهتر، شعار سال را دارد.

همچنین حمید حسام نویسنده ادبیات پایداری و دفاع مقدس که چندی پیش به عنوان چهره سال هنر انقلاب در حوزه هنری معرفی و تجلیل شد درباره بیانات رهبری و حمایت از تولیدات داخلی گفت: حوزه تالیف برای کشور ما از حیث کارکرد اقتصادی سودآور و متکی به منابع داخلی است. همچنین این شعار در جهت حمایت از تولید داخلی مطرح شده و کارکرد آن علاوه بر اقتصاد فرهنگ را نیز در بر می گیرد.

وی افزود: کلیت فرهنگ عموما کارکرد داخلی دارد به این معنا که یک سوژه ناب برگرفته از ظرفیت های درونی است و می توان از این کلیت با عنوان فرهنگ یاد کرد.

نویسنده کتاب «خداحافظ سالار» در این باره می گوید: حوزه تالیف و نگارش کتاب، مصداق فرهنگ است و می توان در تولید آثار فرهنگی از ظرفیت های داخلی در همه بخش ها با اتکا به افراد، اشخاص، سازمان ها و دستگاه ها استفاده کرد. حوزه تالیف و نگارش کتاب، مصداق فرهنگ است و می توان در تولید آثار فرهنگی از ظرفیت های داخلی در همه بخش ها با اتکا به افراد، اشخاص، سازمان ها و دستگاه ها استفاده کرد

حسام با اشاره به اینکه در مقوله نگارش و تالیف ظرفیت های داخلی متکی به منابع داخلی ماست و این حوزه برای کشور ما از حیث کارکرد اقتصادی سودآور است، اضافه می کند: عرضه آثار مکتوب در نمایشگاه های کتاب، نشانگر این سرمایه درونی است که کاملا از صفر تا صد با ظرفیت های داخلی تولید شده است و زمانی که در فرا مرزها می رود می تواند برای کشور ارزآوری داشته باشد.

آنچه که در میان حائز اهمیت است ظرفیت و پتانسیل بالای بخش فرهنگی در زمینه تولیدات داخلی است. هر چند از اسم کالای ایرانی بر می آید که به مقوله اقتصادی مرتبط باشد اما لازمه ارتقای سودآوری اقتصادی و رونق کالای ایرانی پرورش آن در تمامی بخش ها و حوزه های داخلی است. فرهنگ نیز به عنوان اهرمی غیرقابل انکار در این میان از نقش بسزایی برخوردار است.

هنرمندان بسیاری در عرصه های مختلف چون ادبیات، موسیقی، هنرهای تجسمی فعالیتهای بیشماری که حاوی هنر و خلاقیت ایرانی است را عرضه می کنند در این میان برای معرفی و سودآوری این تولیدات به خواستارانش در اقصی نقاط دنیا نیاز به تلاش هایی است که باید صورت گیرد.

502

کد خبر: 933266

وب گردی

وب گردی