تقدیر از پری صابری در تالار وحدت

از پری صابری، به مناسبت اجرای نمایش "کوروش" و پنجاه و پنج سال فعالیت هنری، تقدیر می شود.

به گزارش ایسکانیوز براساس خبر رسیده، مراسم تقدیر از پری صابری جمعه، ۳۱ فروردین، پیش از اجرای نمایش "کوروش"، ساعت ۱۷ در تالار وحدت برگزار می‌شود.

پری صابری کارگردان تئاتر، نمایش‌نامه نویس و نویسنده رمان اهل کرمان است. او گروه تئاتر پازارگاد را ایجاد کرد و تالار مولوی را در تهران تاسیس کرد.

صابری نشان لژیون دونور فرانسه را در سال ۲۰۰۴ دریافت کرد. پری صابری پس از پایان دوره متوسطه برای ادامه تحصیل در رشته سینما و تئاتر به پاریس رفت. در دوران دانشجویی فیلم کوتاهی درباره یکی از رباعیات خیام ساخت که به عنوان بهترین فیلم دانشجویی ۱۹۵۴ در فرانسه برگزیده شد.

صابری در بازگشت به ایران گروه تئاتر پازارگاد را ایجاد کرد. همچنین در سال‌های ۱۳۴۷-۵۷ مدیر فعالیت‌های فوق برنامه دانشگاه تهران بود و تالار مولوی را در تهران تاسیس کرد. او پس از انقلاب ۱۳۵۷ به خارج از ایران رفت. در این سال‌ها نمایشنامه "من از کجا، عشق از کجا" را درباره زندگی فروغ فرخزاد نوشت و در ۱۹۸۱ در لس‌آنجلس اجرا کرد که بسیار موفق بود. سپس آن را به انگلیسی در جشنواره هنری بازی‌های المپیک اجرا کرد که همچنان با استقبال مواجه شد.

سپس تصمیم به بازگشت به ایران گرفت. در ایران ابتدا با برخوردهای خوبی مواجه نشد اما کم کم فعالیت تئاتری خویش را از سر گرفت و نمایش‌های "من به باغ عرفان" درباره زندگی سهراب سپهری و "هفت شهر عشق" را با الهام از عطار نیشابوری به صحنه برد. در پی این موفقیت‌ها آثار دیگری را نوشته و کارگردانی کرد.

"شمس پرنده" و "اسطوره سیاوش" دو نمایشی است که پری صابری در تالار یونسکوی پاریس به روی صحنه برد.نشان شوالیه کشور فرانسه به پری صابری داده شده‌است. نمایش "کوروش" از پانزدهم فروردین در تالار وحدت آغاز شده است.

تهیه این تئاتر بر عهده جهانگیر کوثری است که دومین همکاری کوثری و پری صابری پس از اجرای "مرغ باران" است.
آرش آصفی، محسن حسینی، عاطفه رضوی، بهناز نازی، الهام دهقانی، سروش کریمی نژاد، کامبیز امینی، شهرام نجاتی، امیرحسین مژده، تهمینه شهمیر نوری، مهرداد آبجار، مجید فاطمی، حمیدرضا خلیلی، بهادر فاضل، شقایق پورعلی بازیگران "کوروش" هستند.

502

کد خبر: 933353

وب گردی

وب گردی