قانون تبادل محکومان با سریلانکا در مجلس ایران تصویب شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: قانون تبادل محکومان با سریلانکا در مجلس ایران به تصویب رسیده که می توان در این زمینه اقدام کرد.

به گزارش ایسکانیوز ، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس مجلس سریلانکا دیدار و گفت و گو کرد.

لاریجانی در این دیدار با بیان اینکه روابط دو کشور به ویژه در زمینه تجاری طولانی و دیرینه است، گفت: زمانی که سریلانکا درگیر مشکلات داخلی بود، ایران در کنار این کشور بود.

وی با بیان اینکه دو پارلمان ایران و سریلانکا روابط نزدیکی با یکدیگر دارند، افزود: دو پارلمان در مجامع بین المللی با یکدیگر همکاری دارند و روابط بین دو دولت نیز مناسب بوده و در بخش سیاسی، فرهنگی و پارلمانی به خوبی در حال حرکت هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پروژه برق رسانی به روستاهای سریلانکا که توسط مهندسان ایرانی دنبال شده به نتیجه رسیده است، ادامه داد: پروژه دیگر که توسط مهندسان ایرانی و شرکت ضراب در سریلانکا پیگیری می شود، پروژه سدسازی بوده که تا ۸۵ درصد پیشرفت داشته است.

لاریجانی با بیان اینکه ایران و سریلانکا می توانند در زمینه ساخت دارو و تجهیزات پزشکی با یکدیگر فعالیت کنند، افزود: ایران در زمینه تجهیزات ساختمانی مانند قیر و سیمان می تواند همکاری خوبی با سریلانکا داشته باشد و نیازهای این کشور را تامین کند.

وی افزود: قانون تبادل محکومان با سریلانکا در مجلس ایران به تصویب رسیده است که می توان در این زمینه اقدام کرد.

رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه ایران می تواند در زمینه های کشاورزی سریلانکا برنج و دانه های روغنی کشت کند، ادامه داد: ایران می تواند سیب و پرتغال به سریلانکا صادر کند و از آن سو محصولات مورد نظر خود را وارد کند.

لاریجانی با بیان اینکه شرکت های فرآوری چای سریلانکایی می توانند با حضور در ایران سرمایه گذاری مشترک داشته باشند، تصریح کرد: ما مقداری از چای را در داخل ایران تولید کرده و مابقی را وارد می کنیم که در این زمینه می توان همکاری مشترک انجام داد.

وی با اشاره به اینکه ایران این آمادگی را دارد که به سریلانکا نفت بفروشد، افزود: در زمینه ارتباطات بانکی مشکلاتی وجود دارد که باید برای تسهیل فعالیت های اقتصادی رفع شود.

رییس مجلس سریلانکا: سریلانکا به دنبال افزایش روابط تجاری با ایران است

لاراجایا سوریا رئیس مجلس سریلانکا در این دیدار با بیان اینکه ایران و سریلانکا ارتباطات تاریخی خوبی داشته و دو کشور دوست هستند، گفت: سریلانکا به دنبال افزایش روابط تجاری بین دو کشور است و پتانسیل ها برای گسترش روابط تجاری بین دو کشور وجود دارد که باید فعال شود.

وی با بیان اینکه از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۴ میلادی سریلانکا تمام نیاز انرژی خود را از ایران تامین می کرد، افزود: در آن زمان ایران امتیازات خوبی را برای ما در نظر گرفته بود، ما می توانستیم نیازهای نفتی خود را از ایران تامین کنیم.

وی تصریح کرد: سریلانکا به دلیل آغاز جنبش ساختمان سازی به سیمان فراوان نیاز دارد که می تواند بخشی از آن را تامین کند و علاوه بر چای سیاه می تواند قهوه و شکلات به ایران صادر کند. البته باید تسهیلاتی در زمینه تعرفه واردات چای برای سریلانکا در نظر گرفته شود.

سوریا با بیان اینکه سریلانکا آماده است که زمین های کشاورزی خود را در اختیار ایران قرار دهد، افزود: باید به این جمع بندی برسیم که ایران در چه محصولاتی می خواهد روی زمین های کشاورزی فعالیت کند.

همچنین در این دیدار معاون وزیر بهداشت سریلانکا با بیان اینکه در حوزه داروسازی تعاملاتی بین دو کشور وجود داشته و از کارخانه های داروسازی ایران بازدید کرده است، ادامه داد: ما علاقه مند به ثبت داروهای ایرانی در سریلانکا هستیم که برخی شرکت های ایران قبول کرده و در حال حاضر در مرحله ثبت دارو هستند.

وی تصریح کرد: ما از هر شرکتی که بخواهد در سریلانکا دارو ثبت کند، استقبال کرده و حاضریم ۱۰ سال ضمانت به آن بدهیم، چرا که محصولات دارویی ایران از کیفیت بالایی برخوردار است.

منبع: خانه ملت

305

کد خبر: 933499

وب گردی

وب گردی