استاندار کرمانشاه: بانک‌ها روی اعصاب زلزله‌زدگان راه نروند

استاندار کرمانشاه گفت: روند بازسازی مناطق زلزله‌زده استان باید شتاب بیشتری بگیرد.

به گزارش ایسکانیوز، هوشنگ بازوند در نشست ستاد بازسازی مناطق زلزله‌زده استان که با حضور وزیر ارتباطات برگزار شد، با انتقاد از عملکرد بانک‌ها در مناطق زلزله‌زده گفت: لیست افرادی که مشمول امهال تسهیلات می‌شوند به بنیاد مسکن تحویل شده و از طریق ستاد بازسازی نیز به بانک ها اعلام شده است.

وی افزود: بعد از اعلام این لیست هیچ بانکی حق ندارد به زلزله زدگان مشمول امهال پیامک بزند که تکلیف قسطش را مشخص کند.

وی با تاکید براین‌که بانک‌ها هرچه سریع‌تر باید جلوی این پیامک بازی‌ها را بگیرند، گفت: چرا بانک‌ها روی اعصاب مردم زلزله‌زده راه می‌روند، روند امهال وام‌ها در حال انجام است و درصورت ارسال پیامک به زلزله زدگان، با بانک خاطی برخورد می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به وجود 95 هزار واحد احداثی و تعمیری در استان گفت: تاکنون 46 هزار پرونده به بانک‌ها معرفی شده، اما پرداخت‌ها ناچیز است.

وی افزود: از مجموع 2700 میلیارد تومان اعتبار تخصیص شده جهت بازسازی مناطق زلزله‌زده، رقم پرداختی‌ها ناچیز است و باید شتاب بیشتری بگیرد.

وی با ابراز نارضایتی از روند بازسازی مناطق زلزله زده، اظهار کرد: بازسازی باید شتاب بیشتری بگیرد تا بتوان به وعده داده شده توسط رییس جمهور مبنی بر اتمام بازسازی مناطق زلزله زده روستایی تا پایان شهریورماه امسال عمل کرد.

وی با ابراز نارضایتی در خصوص روند صدور پروانه واحدهای تخریب شده، گفت: هشت هزار واحد به نظام مهندسی جهت صدور پروانه معرفی شده که تاکنون تنها نیمی از آنها انجام شده است.

وی افزود: این درحالی است که نظام مهندسی قول داده تا 15 اردیبهشت ماه کار صدور این تعداد پروانه به پایان برسد.

بازوند تاکید کرد: اگر نظام مهندسی استان نمی‌تواند از هم اکنون اعلام کند تا نظام مهندسی سایر استان‌ها را به کمک بگیریم، والا 15 اردیبهشت ماه هیچ عذری پذیرفته نیست.

وی با بیان این‌که زلزله ظرف مدت 20 ثانیه پنج تا شش هزار میلیارد تومان به استان خسارت وارد کرد گفت: برای جبران خسارت‌ها 5300 میلیارد تومان در قالب پرداخت تسهیلات و کمک بلاعوض لحاظ شده است.

وی افزود: از این میزان 881 میلیارد تومان آن کمک بلاعوض بوده که 60 تا 70 درصد آن پرداخت شده است.

بازوند افزود: هم‌چنین 525 میلیارد تومان برای زیرساخت‌های استان بوده که تخصیص داده نشده است.

وی افزود: 2700 میلیارد تومان نیز به امر تسهیلات مسکن و 1200 میلیارد تومان آن برای امر اشتغالزایی در مناطق زلزله زده اختصاص یافته است.

استاندار کرمانشاه در ادامه به نرخ بالای بیکاری استان اشاره کرد و افزود: در این زمینه سند اشتغال دو ساله تدوین شده و شامل هفت برنامه است که جای برنامه اشتغال در حوزه ICT در آن خالی است که در این زمینه خواستار حمایت وزارت ارتباطات برای تدوین این برنامه هستیم.

وی افزود: هم‌چنین تقاضا داریم 150 سایت دیگر علاوه بر تعهدات جاری اپراتورها برای استان در نظر گرفته شود.

استاندار کرمانشاه هم‌چنین تامین فیبر نوری برای بازارچه‌های مرزی شیخ صله، شوشمی و تیله کو را خواستار شد.

وی افزود: بازارچه سومار نیز در حال تبدیل به یک بازارچه رسمی است و نزدیکترین فاصله را تا بغداد دارد و نیاز است برای تامین فیبر نوری آن اقدام شود.

901

کد خبر: 933509

وب گردی

وب گردی