تصمیم آمریکا برای تجزیه شرق سوریه

عبدالباری عطوان تحلیلگر عرب از طرح های آمریکا برای تجزیه شرق سوریه به سه منطقه برای جلوگیری از حضور نظامی نیروهای مورد حمایت ایران در این مناطق خبر داد.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، عبدالباری عطوان تحلیلگر عرب در روزنامه رای الیوم نوشت: هدف اصلی نشست مشترک مسئولان عالی رتبه نظامی ایران، روسیه، سوریه و عراق در روز پنجشنبه گذشته هماهنگی برای مبارزه با تروریسم نبوده است بلکه برای آمادگی جهت مقابله با طرح های آمریکا در سوریه و جایگزینی نیروی های عربی سنی به جای آمریکایی ها در شرق سوریه بوده است.

همه طرح های دخالت نظامی در سوریه، عراق، لیبی و یمن به بهانه مبارزه با تروریسم به ویژه داعش بوده است و کار این سازمان تروریستی تقریباً به پایان رسیده و رقه پایتخت اول آن و موصل پایتخت دوم آنها سقوط کرده و بیشتر اراضی تحت کنترل خود را از دست داده است، این در حالی است که این گونه طرح های مداخله جویانه در کشورهای منطقه با حمایت آمریکا و غربی ها افزایش یافته است و هدفی جز فرسایش عرب ها و مسلمانان و همچنین تجزیه این کشورها و مردم آن را ندارند.

مباحث زیادی در مراکز تحقیقاتی غربی و روسی در خصوص وجود برنامه هایی آمریکایی برای ایجاد سه اقلیم جدید در سوریه وجود دارد:

1- اقلیم کُردی در شمال سوریه که شامل حسکه و قامشلی می شود و تا منبج و عفرین ادامه می یابد، آمریکا می خواهد نیرویی متشکل از 30 هزار نظامی کُرد برای حمایت از این منطقه ایجاد نماید و پایگاه های خود در منطقه را موظف به آموزش و تسلیح آنها نماید.

2- اقلیم یا منطقه ای عربی-سنی که هسته ای برای کشور قبایل «شمّر» می باشد که از جنوب حسکه تا دیرالزور در امتداد شرق فرات ادامه دارد، این اقلیم بر چاه های نفت و گاز موجود در منطقه ای که نیمی از ذخیره انرژی سوریه در آن است تسلط دارد و این مساله می تواند بیانگر دلیل اختصاص دلارهای آمریکایی به سید احمد الجربا یکی از سران شیوخ قبایل شمّر را مشخص نماید.

3- نقل قول خبرگزاری رسمی اسپوتنیک از یک منبع نظامی روسی مبنی بر اینکه گروه های مسلح جنوب غربی سوریه، ارتش آزادی بخش سوریه و جبهه النصره در حال برنامه ریزی برای حمله ای گسترده با حمایت آمریکا جهت ایجاد بک اقلیم جدید هستند که استان های السویدا، قنیطره و درعا را در بر می گیرد که پایتخت آن نیز قرار است استان درعا باشد. آنها برای این کار در حال فراهم کردن یک نیروی نظامی متشکل از 12 هزار نفر هستند. ماریا زاخاروف سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد: روسیه به اطلاعاتی در خصوص تلاش معارضان سوری و سازمان جبهه النصره برای ایجاد منطقه ای خود مختار در جنوب سوریه با حمایت آمریکا دست یافته است.

نشست چهار جانبه ایران، روسیه، سوریه و عراق همزمان با بمباران اهداف و پایگاه های داعش در سوریه توسط جنگنده های عراقی برگزار گردید، این به معنای آن است که ائتلاف نظامی و امنیتی جدید بدون حضور ترکیه احتمالاً به ائتلافی نظامی برای ایجاد مانع در مقابل نیروهای آمریکایی باقیمانده در سوریه یا نیروی های عربی جایگزین آنها تبدیل می شود.

تحول قابل توجه نزدیکی سوریه و عراق تحت نظارت ایران و روسیه است که به احتمال خروج نهایی عراق از زیر چتر آمریکا اشاره دارد، گزارشات منتشر شده در عراق بیانگر آن است که حیدر العبادی نخست وزیر عراق در حال روی گرداندن از آمریکا و متمایل شدن به ایران است و محکومیت حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه توسط مقتدی صدر را می توان در همراهی با این نگرش جدید ارزیابی کرد اگر چه برخی با این تحلیل مخالف بوده و آن را تنها تاکتیکی انتخاباتی می دانند.

دولت ترامپ که به موعد خروج از توافق هسته ای با ایران نزدیک می شود می خواهد ایران را مقابل نیروهای عربی و ثروت آنها قرار دهد. این هدف بیانگر دلیل درخواست آمریکا از کشورهای معتدل عربی برای اعزام نیرو به شمال سوریه برای مانع شدن از حضور نیروهای نظامی عراقی و سوری مورد حمایت ایران در آن منطقه و همچنین حمایت از ایجاد اقالیم کُردی و سنی در شرق فرات می باشد.

حضور عربستان در شمال شرقی سوریه و اردن در جنوب غربی این کشور در پی اغواگری های آمریکا بسیار نگران کننده است چرا که در پی این اتفاق عربستان به هم پیمان استراتژیک خارج از ناتو برای آمریکا تبدیل می شود و خود را در جایگاه اسرائیل، اردن و کره جنوبی قرار می دهد.

اسرائیل سالانه 4 میلیارد دلار از آمریکا کمک دریافت می کند و به انبار سلاح های آمریکایی مانند هواپیماهای جنگی و موشک های پیشرفته تبدیل شده و از تکنولوژی نظامی آن استفاده می کند اما آنچه در این میان نصیب اردن می شود تنها جنگنده های اف 16 فرسوده و برخی تانک های از رده خارجی است که مبلغ آن از کمک سالانه یک میلیارد دلاری آمریکا به این کشور کسر می شود. سوال دیگر آن است که عربستان در مقابل تقدیم 4 میلیارد دلار به آمریکا برای ورود این کشور به جنگ های فعلی و آینده منطقه برای مقابله با ایران چه چیز نصیبش می شود؟

گمان نمی کنم هشدارهای ما و دیگران گوش شنوایی داشته باشد، ما باید همیشه به یاد داشته باشیم که آمریکا در جنگ های سوریه و عراق شکست خورده است و در جنگ با ایران نیز چیزی به دست نخواهد آورد و به همین شکل متحمل شکست شده و تبعات و هزینه های مالی آن برای متحدان عرب آمریکا بر جای می ماند.

آمریکا در 7 سال گذشته در موضوع سوریه و لیبی و در 3 سال گذشته در موضوع یمن به اخاذی از بیشتر کشورهای عربی خلیج فارس در زمینه های مالی، امنیتی و نظامی اقدام کرده است و چنانچه مشخص است از پول و خون عرب ها سیری ندارد.

کد خبر: 933631

وب گردی

وب گردی