خرید نفت هند از ایران ۱۵ درصد کاهش یافت

آمارهای به دست آمده از منابع کشتیرانی و صنعتی نشان می دهد، میزان خرید نفت هند از ایران در سال مالی ۱۸/۲۰۱۷ با ۱۵.۷ درصد کاهش نسبت به سال قبل مواجه بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ آمارهای به دست آمده از منابع کشتیرانی و صنعتی نشان می دهد، میزان خرید نفت هند از ایران در سال مالی 18/2017 با 15.7 درصد کاهش نسبت به سال قبل مواجه بوده است. دلیل این کاهش، پایین امدن خرید پالایشگاه های دولتی هند از ایران به دلیل اختلاف دو کشور بر سر میدان گازی فرزاد ب بوده است.

هند، سومین وارد کننده بزرگ نفت جهان، در سال مالی منتهی به ماه مارس، روزانه مجموعا 4.46 میلیون بشکه نفت وارد کرده است. در این بازه زمانی، پالایشگاه های هندی روزانه حدود 458 هزار بشکه نفت از ایران خریداری کرده اند، در حالی که این رقم در سال قبل از آن حدود 543 هزار و 500 بشکه بود.

پالایشگاه های دولتی هند، شامل شرکت های ایندین اویل، مانگالور، هندوستان پترولیوم و بهارات پترولیوم به همراه شرکت بهارات عمان، حدود 27 درصد کمتر از ایران نفت خریداری کرده اند.

سال گذشته، هند به پالایشگاه های دولتی خود دستور داده بود که به تلافی عدم اعطای حق توسعه فرزاد ب ایران به شرکت های هندی، خرید نفت خود از این کشور را کاهش دهند.

اما دو کشور هم اکنون مذاکرات بر سر میدان گازی فرزاد ب را از سر گرفته اند. بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران اوایل ماه جاری گفت، کشورش امیدوار است اختلافات عمده بین دو کشور در زمینه این میدان گازی در طی 2 ماه آینده حل شود.

در سال مالی جاری، پالایشگاه های دولتی هند قصد دارند خرید نفت از ایران را به لطف تخفیف های ارائه شده در نرخ حمل نفت، به دو برابر افزایش دهند.

زنگنه در ماه فوریه گفت، کشورش امیدوار است در سال مالی 19-2018 روزانه 500 هزار بشکه نفت به هند بفروشد. اما یک منبع هندی گفته، واردات کشورش از ایران ممکن است به 600 هزار بشکه هم برسد.

در سال مالی گذشته همچنین شرکت خصوصی ریلاینس اینداستریز هند خرید نفت خود از ایران را حدود 50 درصد افزایش داده و به حدود 81 هزار بشکه در روز رسانده است. خرید نفت اسار اویل، دیگر شرکت خصوصی هندی از ایران نیز در سال گذشته با 18 درصد کاهش به 145 هزار بشکه در روز رسیده است.

همچنین شرکت میتال انرژی هند نیز اندکی خرید نفت خود از ایران را کاهش داده و به 16 هزار بشکه در روز رسانده است.

منبع: تسنیم

401

کد خبر: 933693

وب گردی

وب گردی