سامانه علم سنجی دانشگاه آزاد اسلامی  زمینه ساز برای دسته بندی عملکرد اعضای هیئت علمی است

سرپرست دفتر توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری علوم پزشکی از ثبت اطلاعات اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سامانه وزارت بهداشت خبر داد.

هنگامه بختیار سرپرست دفتر توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری علوم پزشکی در گفتگو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز؛ درباره سامانه علم سنجی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سامانه علم سنجی دانشگاه آزاد اسلامی شامل چند بخش است که یکی از بخش های آن شامل علم سنجی اعضای هیأت علمی است.

وی با اشاره به سامانه علم سنجی اعضای هیات علمی افزود: در این سامانه اعضای هیات علمی گروه پزشکی براساس مطالب استخراج شده از مقالاتشان که عمدتا براساس پایگاه اسکوپوس است و در حال حاضر براساس جایگاهی که در پایگاه اسکوپوس دارند رنک بندی شده اند و قابل سرچ است،در این سامانه وقتی بخواهیم بررسی کنیم که اعضای هیأت علمی حوزه علوم پزشکی به چه ترتیب هستند فارغ از اینکه چه رشته ای و کدام واحد هستند و چقدر به مقالاتشان ارجاع شده است از پایگاه علم سنجی اعضای هیأت علمی می توان استفاده کرد و دقیقا همین کار را وزارت بهداشت در کل کشور انجام داده است.

هنگامه بختیار در ادامه خاطر نشان کرد: اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد فعلا در سامانه وزارت بهداشت نیستند اما در حال رایزنی هستیم با توجه به اینکه اطلاعات ما در این سامانه کامل است اطلاعات اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد هم در سامانه وزارت بهداشت وارد شود.

سرپرست دفتر توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری علوم پزشکی، درباره دیگر اثرات و بخشهای سامانه علم سنجی تصریح کرد: سامانه علم سنجی مرکز تحقیقاتی از شورای گسترش حوزه معاونت علوم پزشکی موافقت اصولی گرفته است و با توجه به تفاهم نامه ای که با وزارت بهداشت داریم این موافقت اصولی در حکم موافقت وزارت بهداشت است.

وی خاطر نشان کرد: اعضای هیأت علمی در سه دوره متوالی ارزیابی می شوند و بعد از اینکه به حدی رسیدیم که اعضا قابلیت این را داشته باشند که از وزارت بهداشت، مجوز قطعی دریافت کنند اقدام می کنیم و این سه دوره ارزشیابی را سالانه به وزارت بهداشت می فرستیم و از آنها تقاضای مجوز قطعی خواهیم کرد که در حال حاضر این کار هنوز اتفاق نیفتاده است اما از بین 30 مرکز تحقیقاتی چند مرکز هستند که به سطحی رسیده اند که می توانیم تقاضای مجوز از وزارت بهداشت را بگیریم.

هنگامه بختیار متذکر شد: در مورد اینکه این سامانه چه کاری انجام می دهد باید گفت در واقع ارزشیابی بصورت انلاین انجام می شود و کلیه مدارک پژوهشی این سامانه در بخش مرکز تحقیقات جامع است و مجموع شاخص های ما از مجموع شاخص های وزارت بهداشت و شاخص های استخراج یافته ی دانشگاه آزاد است که در واقع این شاخص ها را به سیستم سامانه داده ایم.

سرپرست دفتر توسعه پژوهش، فناوری و نوآوری علوم پزشکی تصریح کرد: وقتی اعضای هیأت علمی اطلاعات پژوهشی خود را وارد سامانه کنند در سه مرحله ی کارشناسان ، شورای عالی مرکز تحقیقات علوم پزشکی و معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد داوری می شود سپس اسفند ماه هرسال رنکینگ نهایی در سامانه قرار می گیرد و در حال حاضر رتبه بندی مرکز تحقیقاتی دانشگاه آزاد را در سال 95 در سامانه داریم، اما رنک بندی سال 96 با توجه به مدارکی که آپلود شده در حال انجام است که حداکثر تا یک ماه آینده نتایج سال 96 هم اعلام می شود و طبیعی است که جایگاه افراد در سالهای مختلف براساس عملکردشان تفاوت دارد.

وی متذکر شد: این سامانه، ارزشیابی معرفی واحدهای دانشگاهی و واحدهای مجری علوم پزشکی است که در واقع حدود 100 واحد مجری علوم پزشکی داریم و مقالاتشان را که براساس خروجی مقالات پایگاه اسکوپوس است و پوشش وزارت بهداشت هم روی همین پایگاه است، برای رنک بندی واحدهایمان استفاده می کنیم و امیدواریم در پایگاه های دیگر هم این اطلاعات کامل شود که بتوانیم خروجی خوبی داشته باشیم.

خبرنگار:ندافراهانی

کد خبر: 933744

وب گردی

وب گردی