جایزه اجباری آمریکا برای عربستان

 آمریکا در قبال ارسال نیرو توسط عربستان سعودی به سوریه برای جایگزینی با نیروهای خود، یک طرح با عنوان جایزه اجباری برای سعودی‌ها در نظر گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز، آمریکا درنظر دارد در صورت انتقال ارتش سعودی به شمال سوریه جایزه ای ویژه به عربستان تقدیم کند.

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا اعلام کرده است که در قبال ارسال نیرو و کمک‌های مالی توسط ریاض، عربستان سعودی را رسما هم پیمان نظامی و راهبردی واشنگتن، خارج از سازمان ناتو قرار خواهد داد.

این امر باعث تقویت و تضمین حمایت امنیتی از عربستان توسط آمریکا خواهد بود.

خبرهای هفته گذشته حاکی از این است که دولت ترامپ به دنبال تشکیل نیروی عربی برای جایگزینی نیروهای آمریکایی در سوریه و استقرار آن ها در بخش شمال شرقی سوریه است.

ترامپ در جریان سخنرانی خود برای اعلام حمله به سوریه گفته بود که آمریکا به دنبال حضور نامحدود در سوریه نیست چون این کشور مکانی بحران زده شده و آمریکا در تلاش برای بهتر کردن اوضاع در این کشور است.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در جریان یک نشست خبری با رهبران کشورهای حوزه بالتیک این مساله را مطرح کرد که آمریکا تنها زمانی حضور نظامی خود را در سوریه افزایش می‌دهد که کشورهای عربی چون عربستان برای آن هزینه کنند.

یک کارشناس امنیتی آمریکایی معتقد است مصر نیز به عنوان یک کشور عربی، به پیشنهاد آمریکا برای اعزام نیروی نظامی عربی به سوریه مخالف بوده و تمایلی به حضور نظامی در سوریه ندارد.

این کارشناس آمریکایی گفت: اگر چه مصر می تواند ستون فقرات نیروی مشترک عربی در سوریه را تشکیل دهد اما این کشور تمایلی به این کار ندارد چرا که هم اکنون با بحران حملات مستمر داعش در منطقه سینا دست به گریبان است.

جایزه بزرگ برای سعودی ها در شرایطی مطرح شده است که پیش از این ولیعهد عربستان از آمریکا خواسته بود تا سوریه را ترک نکند و میلیاردها دلار قرارداد تسلیحاتی برای جلب حمایت رئیس جمهور آمریکا از سیاست های ریاض در خاورمیانه امضا کرده است وی معتقد است که اگر ارتش آمریکا نظامیان خود را از شرق سوریه خارج کند، پایگاه (دیرالزور) را از دست می دهد و این گذرگاه مسائل فراوانی را در منطقه رقم خواهد زد.»

کد خبر: 933764

وب گردی

وب گردی