​هیچ فیلمی بدون پرداخت حق پخش جشنواره‌ای به نمایش درنمی‌آید

تندیس طباطبایی از اعضای بخش ارتباطات بین الملل و مسئول دپارتمان وصول آثار خارجی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره روند دریافت فیلم‌ها و توافق با صاحبان آثار برای نمایش در جشنواره توضیح داد.

به گزارش ایسکانیوز از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، تندیس طباطبایی مسئول دپارتمان وصول آثار خارجی در بخش ارتباطات بین الملل سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره زمان آغاز فعالیت‌های این بخش گفت: بعد از آنکه دپارتمان برنامه ریزی جشنواره از نیمه تابستان به شکل جدی وارد مرحله شناسایی آثار، اخذ نسخ بازبینی، پالایش اولیه و اخذ نظر مشاوران شد و دبیر جشنواره فیلم ها را انتخاب کرد، فعالیت اصلی دپارتمان وصول آثار خارجی حاضر در جشنواره آغاز شد.

وی افزود: دپارتمان فیلم از حدود ۶ ماه پیش و پس از اعلام عناوین نخستین فیلم‌های انتخابی توسط دبیر جشنواره فعالیت خود را آغاز کرد و زمانی که فیلم‌ها انتخاب شدند این دپارتمان در بخش ارتباطات بین الملل با صاحبان آثار برای حق پخش فیلم‌ها در ایران و در جشنواره جهانی فیلم فجر وارد مذاکره شد.

طباطبایی درباره خرید حق پخش فیلم ها برای جشنواره جهانی فیلم فجر توضیح داد: اگر بخواهیم فیلم را به طور کامل خریداری کرده و یا حق نمایش آن را پرداخت کنیم شرایط متفاوت است که البته هیچ یک از فیلم‌هایی که در این دوره حضور دارند، توسط جشنواره خریداری کامل نشده اند بلکه بنا به عرف بین الملل حق پخش آنها برای نمایش فرهنگی در جشنواره جهانی فیلم فجر پرداخت شده است. طبق مذاکراتی که انجام ‌شد برای ۳ بار نمایش در جشنواره و یا بیشتر با صاحبان آثار توافق به عمل آمد و بر سر مبلغ پرداختی که جشنواره می‌تواند پرداخت کند مذاکره و موافقت های لازم اخذ شد.

طباطبایی ادامه داد: طبق قوانین و مقررات جشنواره جهانی فیلم فجر به فیلم‌هایی که در بخش مسابقه هستند حق پخشی از طرف جشنواره پرداخت نمی‌شود زیرا می‌توانند برنده جایزه نقدی باشند.

وی با تاکید بر اینکه در پخش فیلم‌ها تمام قوانین معمول از طرف جشنواره رعایت می‌شود درباره احتمال ممیز‌ی‌ فیلم‌ها گفت: در ممیزی‌هایی که برای فیلم‌های خارجی صورت می‌گیرد جشنواره کاملا با صاحبان آثار در تماس است و در صورت وجود ممیزی های کوتاه، تمام موارد به صاحبان آثار اطلاع داده شده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران و جشنواره جهانی فیلم فجر برای پخش برخی صحنه‌ها برای مخاطبان معذوریت هایی وجود دارد. البته از همان آغاز، بیشتر فیلم‌هایی انتخاب شدند که با مناسبات جشنواره جهانی فیلم فجر همخوانی داشته باشند و نیازی به طی این مراحل نباشد.

این عضو بخش ارتباطات بین الملل اظهار کرد: ۱۲۷ فیلم کوتاه و بلند خارجی در این دوره از جشنواره از کشورهای مختلف شرکت کرده‌اند. از میان این آثار ۸۵ فیلم بلند از ۵۴ کشور اصلی حضور دارند البته برخی از فیلم‌ها محصول مشترک چند کشور هستند که با احتساب آنها ۵۹ کشور به این دوره از جشنواره فیلمی ارائه داده‌اند.

وی افزود: کشورهای منطقه از اهمیت بیشتری برای جشنواره برخوردار بودند اما در انتخاب ها، دبیر و دپارتمان برنامه ریزی تلاش کرده اند تا فیلم‌هایی از کشورهای دیگر هم در مجموعه آثار انتخابی حاضر باشند.۵۰ مهمان اعم از کارگردان، بازیگر و عوامل اصلی فیلم‌ها در جشنواره حضور دارند همچنین تعدادی از فیلمسازان کوتاه هم دوست داشتند در جشنواره حضور داشته باشند که با هزینه خودشان و با هماهنگی جشنواره به ایران ‌آمدند.

طباطبایی ادامه داد: به دلیل قوانینی که در کشور ما وجود دارد و قوانینی که صاحبان فیلم‌ها داشتند، زمان زیادی برای مذاکره نیاز بود؛ تعدادی از شرکت‌ها قوانین سخت‌تری داشتند، مبنی بر اینکه هزینه نمایش فیلم باید قبل از ارسال پرداخت شود. کمی در این زمینه به مشکل برخوردیم، اما تمام سعی‌مان بر این بود که توافقات طبق قوانین خودمان به عمل آید. مذاکرات در این زمینه طولانی و سخت بود اما در نهایت قرارداد بیشتر فیلم‌هایی که از طرف دبیر جشنواره انتخاب شدند، بسته شد و این آثار در جشنواره حضور دارند.

وی تنوع حضور کشورهای مختلف در سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر را مهم‌ترین اتفاق این دوره دانست و گفت: مهم‌ترین اتفاقی که در جشنواره رخ داده این است که توانستیم از اکثر کشورها در جشنواره فیلم داشته باشیم. با اینکه نگاه جشنواره بیشتر به کشورهای منطقه بود اما از کشورهای زیادی از کشورهای دیگر نقاط دنیا هم در جشنواره فیلم داریم که در این بین حضور فیلم هایی از حوزه آمریکای لاتین حایز اهمیت است. البته از کشورهای اروپای شرقی و شرق آسیا نیز فیلم‌های زیادی در جشنواره حضور دارند.

طباطبایی در پایان گفت: دو نکته مهم وجود دارد، یکی اینکه از بیشتر کشورها فیلم‌های خوبی در جشنواره حضور دارند و دوم این که توافقات با کمترین هزینه به عمل آمده است. در این دوره به دلیل همزمانی جشنواره جهانی فیلم فجر با جشنواره مسکو و پکن و همچنین جشنواره کشور هند که زودتر از جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد، ارسال فیلم‌ها کمی با مشکل مواجه شد. این مدت زمان کم و همزمانی با جشنواره‌ها تا حدودی کار ما را سخت کرده بود.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است

502

کد خبر: 933851

وب گردی

وب گردی