پسماندهای صنعتی و کشاورزی مهمترین معضل زمین/زنگ خطر برای زمین نواخته شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: طی سالیان گذشته بشر آسیب های جبران ناپذیری به زمین وارد کرده و برای بسیاری روز زمین پاک شاید بتواند سرآغاز تغییر نگرش نسبت به مسائل زیست محیطی باشد.

به گزارش ایسکانیوز،پرویز آرامنش گفت: از چند دهه قبل زنگ های خطر برای زمین به صدا در آمده است، گفت: حفظ محیط زیست همکاری و همیاری مردم با دولت و مسئولان را می طلبد.

پرویز آرامنش با اشاره به نامگذاری دوم اردیبهشت ماه به نام روز جهانی زمین پاک، اظهار داشت: این روز به منظور ایجاد آگاهی جهانی و نیز سپاسگذاری از مواهب زمین، منابع و ذخایر طبیعی نامگذاری شده است.

وی شعار امسال، این روز جهانی را «نه به کیسه های پلاستیکی» عنوان کرد و گفت: هر ساله مصادف با این روز از سوی سازمان ملل متحد مراسم ویژه ای در سراسر جهان برگزار می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه آلودگی زمین یکی از مسائل عمده محیط زیست در سراسر جهان است، بیان کرد: مسأله میزان تولید زباله در سراسر جهان و یافتن محل دفن صحیح بهداشتی آن از مسائل مهم به خصوص در کشورهای کوچک و در حال توسعه است.

رتبه نخست کشور در فرسایش خاک

آرامنش با اشاره به اینکه اکنون چند دهه است که زنگ های خطر برای زمین به صدا درآمده است، عنوان داشت: روزی نیست که خبرها و گزارش هایی از سراسر جهان مخابره نشود و بیانگر نگرانی عمیق کارشناسان از تخریب محیط زیست نباشد.

وی ادامه داد: طی سالیان گذشته بشر آسیب های جبران ناپذیری به زمین وارد کرده و برای بسیاری روز زمین پاک شاید بتواند سرآغاز تغییر نگرش نسبت به مسائل زیست محیطی باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی همچنین به مشکلات زمین در ایران اشاره کرد و گفت: در حال حاضر کشور با چالش هایی از جمله شسته شدن سالیانه حداقل 2 میلیارد تن خاک روبه رو بوده که رتبه نخست فرسایش خاک را در جهان دارد.

آرامنش، افت ۶۰ متری آب های زیرزمینی و خشک شدن تالاب ها را یکی دیگر از مشکلات زمین در کشور برشمرد و افزود: کاهش سطح آب های زیرزمینی منجر به نشست زمین که آخرین مرحله از بیابان زایی است، شده و این پدیده قابل برگشت نیست.

وی اضافه کرد: همچنین افزایش کانون های بحرانی فرسایش بادی و چشمه های تولید ریزگرد به دلیل خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها از دیگر تهدیدات زمین در ایران است.

پسماندهای صنعتی و کشاورزی مهمترین معضل زمین

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی همچنین پسماندهای صنعتی و کشاورزی مهمترین معضل زمین در ایران دانست و گفت: مصرف بی رویه و تولید زباله یکی دیگر از عوامل تهدیدکننده زمین به شمار می رود که با توسعه شهرنشینی روز به روز افزایش می یابد.

آرامنش همچنین به شرایط استان از نظر زمین پاک اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط اقلیمی نامطلوب از جمله خشکسالی ها و ریزگردها، فقر پوشش گیاهی و جانوری در برخی از نقاط استان به دلیل ساختار طبیعی خاک تا حد مطلوب فاصله دارد.

وی بر لزوم برقراری تعادل و توازن بین توسعه و ظرفیت های طبیعی کشور تأکید کرد و افزود: اجرای برنامه های کنترل و پیشگیری از فرسایش خاک ها و آلودگی منابع آب و خاک یکی از نیازهای جدی است و حفظ محیط زیست همکاری و همیاری مردم با دولت و مسئولان را می طلبد.

روابط عمومی سازمان محیط زیست

705

کد خبر: 933872

وب گردی

وب گردی