ردپای موساد در ترور دانشمند فلسطینی

اگر چه اسرائیل پس از ترور دانشمند فلسطینی در مالزی مانند قبل سکوت اختیار کرده اما اظهارات رسانه ها و تحلیلگران صهیونیست نشان از دخالت عوامل موساد در این ترور دارد.

به گزارش سرویس بین الملل ایسکانیوز، پس از گذشت یک روز از ترور مهندس فلسطینی، دکتر فادی البطش در مالزی هنوز اسرائیل به طور رسمی در این مورد اظهار نطری نکرده و مانند عملیات های ترور پیشین خود سکوت اختیار نموده است. این در حالی است که رسانه ها و تحلیلگران امور امنیتی اسرائیل تلویحاً از ترور این دانشمند توسط اسرائیل سخن می گویند.

آفی یسخاروف کارشناس امور فلسطین در پایگاه خبری عبری زبان واللا گفت: اسرائیل یا هر کس دیگری تلاش می کند فعالیت های حماس برای توسعه ادوات جنگی فعلی خود در جنوب شرقی آسیا را متوقف کند.

وی افزود: در ترور البطش خیلی نیاز نیست به دنبال مسئول این اتفاق باشیم. وی مهندس برق بود که تنها بعد از مرگش معلوم شد که یکی از اعضای شاخه نظامی حماس بوده است. عملیات ترور البطش و شرایط آن مشابه ترور مهندس تونسی محمد الزواری در دو سال قبل در شهر صفاقس است که با تیراندازی از فاصله ترور شد.

سیخاروف ادامه داد: تاکنون پروژه هایی که در طول مدت حضور البطش در حماس انجام شده مشخص نیست اما می توان چنین ارزیابی کرد که وی در زمینه توسعه ادوات نظامی فعالیت داشته است.

این تحللیگر صهیونیست ضمن اشاره به موقعیت جغرافیایی این ترور و حضور تعداد زیادی از دانشجویان فلسطینی مدعی شد، حماس برای جذب تعدادی از آنها تلاش می کند.

این نویسنده اسرائیلی در ادامه افزود: ترور البطش و عملیات های پیشین از جنگ سری و پشت پرده حماس و اسرائیل و تبعات مورد انتظار آن در وضعیت امنیتی نوار غزه حکایت دارد. حماس تلاش زیادی برای به دست آوردن سلاح های جنگی پیشرفته می نماید تا از این طریق توازن قدرت با اسرائیل را برهم زند.

ایهود حیمو دیگر تحلیلگر سیاسی مشهور در شبکه 13 تلویزیون اسرائیل در این خصوص گفت: احتمالاً ترور البطش به نفع اسرائیل بوده چرا که وی در سال 2014 مقاله ای در مورد سامانه های حرکتی هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین مقاله ای دیگر در خصوص سامانه فرستنده اف ام نوشته بود و در یک شرکت در زمینه برق فعالیت داشت.

رونین بریگمان روزنامه نگار پژوهشگر در امور اطلاعاتی و پرونده های ترور در روزنامه یدیعوت آحرونوت در حساب توییتر خود نوشت: ترور البطش از استراتژی موساد حکایت دارد که همیشه به دنبال جلوگیری از توسعه سلاح های طرف های رقیبی است که در کشورهای دورتر از اسرائیل فعالیت می کنند تا از این طریق به آنها اجازه دستیابی به اهدافشان را ندهد.

گیلی کوهن خبرنگار امور نظامی هم در مورد این ترور گفت: اگر چه ما نمی دانیم چه کسی البطش را ترور کرده اما پیام این اقدام آن است که هر کس در این مسیر حرکت کند، چنین سرنوشتی خواهد داشت.

یونی بن مناخیم افسر سابق اطلاعات نظامی اسرائیل (آمان) نیز ترور البطش را این گونه توصیف کرد: عملیات حرفه ای، بدون نقص و بدون ردپا بود برخلاف اقدام اخیر برای ترور یکی از عوامل حماس در جنوب لبنان که به دلیل اشکال فنی ناکام ماند.

صبح دیروز 21 آوریل دو شخص موتورسوار در خیابان های کوالالامپور، فادی البطش را با بیش از 10 گلوله به شهادت رساندند. وی دارای مدرک دکترای مهندسی برق و در یکی از دانشگاه های مالزی مشغول تدریس بود. البطش قبل از عزیمت به مالزی کارمند اداره برق غزه بوده است.

کد خبر: 934198

وب گردی

وب گردی