نیازمند تعامل و یاری دانشگاه آزاد اسلامی هستیم / دانشگاه آزاد اسلامی می تواند رشته های مورد نیاز ما را ایجاد کند

دکتر خواجه عمری گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به امکانات و ظرفیت های خود می تواند رشته های مورد نیاز افغانستان را ایجاد کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر نجیب‌الله خواجه عمری وزیر تحصیلات عالی افغانستان در نشست مشترک با دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، با قدردانی از میزبانی این دانشگاه از هیات وزارت تحصیلات عالی افغانستان، گفت: بی شک روابط ایران و افغانستان از مبدأ تا امروز ناگسستنی بوده و این رابطه همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و افغانستان دارای اشتراکات فراوانی در عرصه های مختلف هستند، گفت: کمک ها و همکاری جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ به ویژه در سال های اخیر که دچار بحران بوده‌ایم، شامل حال افغانستان بوده است. مردم افغانستان قدردان این کمک ها هستند و قدر حسن نیت و برادری ایران را می دانند.

دکتر خواجه عمری با بیان اینکه افغانستان از لحاظ کمی در عرصه آموزش و پرورش مشکلی ندارد، گفت: معضل اصلی ما در حوزه آموزش، کیفیت است و وزارت تحصیلات عالی توجه ویژه ای به ارتقای کیفیت و ظرفیت دارد و معتقدیم این مهم بدون همکاری متخصصان در عرصه های مختلف امکان‌پذیر نیست.

وزیر تحصیلات عالی افغانستان تصریح کرد: متاسفانه افغانستان در سالهای گذشته با توجه به شرایط مختلف توفیقی در تربیت نیروی انسانی متخصص نداشته و وقت زیادی را ضایع کرده است. اکنون باید از هر لحظه استفاده کنیم تا در جهت پیشرفت کشور گام برداریم و به خودکفایی برسیم.

دکتر خواجه عمری با بیان اینکه آرزو داریم زیرساخت ها و زیربناهایی که در واحد علوم و تحقیقات وجود دارد را در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کابل هم داشته باشیم، گفت: یکی از نیازهای جدی افغانستان، علوم پزشکی است که دانشگاه های خصوصی با توجه به امکاناتشان در این زمینه فعالیت های خوبی داشته‌اند. اگر دانشگاه آزاد اسلامی هم به این حوزه ورود کند و معیارهایی که برای واحدهای خود در نظر گرفته، برای واحدهای برون‌مرزی نظیر افغانستان هم در نظر بگیرد، کمک فراوانی به پزشکی ما کرده است.

وی افزود: بنده دانشگاه های خارجی زیادی را از نزدیک دیده‌ام، اما بازدید از دانشگاه آزاد اسلامی و واحد علوم و تحقیقات، باعث نشاط ما شد. اگر این امکانات را در افغانستان ایجاد کنیم، می توانیم پیشرفت های خوبی در رشته های مهندسی و پزشکی داشته باشیم.

وزیر تحصیلات عالی افغانستان با انتقاد از کاربردی نبودن رشته های دانشگاهی در دانشگاه های افغانستان، گفت: متاسفانه رشته هایی که در دانشگاه های افغانستان ارائه می شود، منطبق با نیاز جامعه نیست و هیچ مطالعه‌ای در مورد آن صورت نگرفته، به طوری که در اکثر دانشگاه های افغانستان رشته های علوم انسانی و مشابه ارائه می شود.

وی با بیان اینکه ما نمی توانیم کشور را با علوم سیاسی آباد کنیم، گفت: نیاز به متخصصان و دانش‌آموختگان رشته های فنی و مهندسی داریم و این در حالی است که رشته های علوم سیاسی و روزنامه‌نگاری و ارتباطات در بیش از 130 دانشگاه افغانستان تدریس می شود.

وزیر تحصیلات عالی افغانستان خاطرنشان کرد: مطمئنیم دانشگاه آزاد اسلامی با گسترش فعالیت های خود در افغانستان می تواند رشته های مورد نیاز ما را ایجاد کند و در این مورد نیازمند تعامل و یاری دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.

کد خبر: 934211

وب گردی

وب گردی