بازگشت مهاجرین آفریقایی از اروپا

پس از افزایش موج مهاجرت آفریقایی ها به اروپا و مشکلات فراوان پس از آن ،سازمان ملل با مشارکت اتحادیه اروپا اقداماتی برای ارائه برخی تسهیلات به منظور بازگشت آنان به کشورهایشان را در دستور کار خود قرار داد.

به گزارش ایسکانیوز، پس از افزایش موج مهاجرت آفریقایی ها به اروپا و مشکلات فراوان پس از آن ،سازمان ملل با مشارکت اتحادیه اروپا اقداماتی برای ارائه برخی تسهیلات به منظور بازگشت آنان به کشورهایشان را در دستور کار خود قرار داد. قرار بر آن بود که به هریک از مهاجرانی که به کشورشان بازمی گردند، ظرف سه ماه کمکی معادل 278 دلار به همراه آموزش های لازم برای آغاز کسب و کار داده شود . اکنون برخی از مهاجران بازگشت به وطن را به سفرهای پر خطر با قایق های ناامن در دریای مدیترانه ترجیح می دهند.این برنامه که دردسامبر 2016 اعلام شد ، در نخستین سال منجر به مراجعت 15 هزار مهاجر آفریقایی به کشورهای خود در منطقه غرب آفریقا شد.
گزارش ها تائید می کنند حداقل یک میلیون آفریقایی طی سال های 2010 تا 2017 به اروپا مهاجرت کرده اند. سازمان بین المللی مهاجرت وابسته به سازمان ملل می گوید: بیش از 400 هزار مهاجر آفریقایی در لیبی می باشند در حالی که تعداد مهاجران در این کشور طبق گمانه زنی ها به بیش از یک میلیون نفر می رسد. بیشتر این مهاجرین در مراکز بازداشتی لیبی و یا خیابان های کثیف تریپولی به سر می برند.
فیلمی که ماه نوامبر از مهاجران آفریقایی در شبکه های تلویزیونی جهان پخش شد ، حاکی از آن بود که هر یک از مهاجران در ازای 400 دلار در بازارهای بردگی خرید و فروش می شدند. فیلم ها و مصاحبه های مهاجران نجات یافته، شرح واقعی از آن چه در حال وقوع بود را برای تمام جهان به تصویر کشید.
در غنا با توجه به حضور مهاجران غنایی در مراکز برده فروشی لیبی ، موضوع به قید فوریت در مجلس مطرح و رئیس کمیته امور خارجی مجلس ضمن ابراز تاسف از این شرایط گفت: فکر می کردیم برده داری خاتمه یافته ولی متاسفانه شاهد شکل جدیدی از آن هستیم و به نظر می رسد این موضوع باید به سرعت توسط محافل ملی و بین المللی مورد رسیدگی جدی قرار گیرد. یکی از نمایندگان مجلس غنا نیز با ابراز تاسف از این اتفاق ، وقوع آن را در قرن 21 جنایتی هولناک برای مردم آفریقا خواند.
بسیاری از مهاجرانی که در معرض فروش قرار گرفته اند، از اهالی نیجریه بودند. در اواخر دهه 1980 تعداد زیادی از کشاورزان زن نیجریه ای به ویژه در ایتالیا از طریق تن فروشی درآمد بیشتری نسبت به کشورشان کسب کرده بودند. این روند به تدریج به پدیده قاچاق زنان مهاجر به اروپا تبدیل شد. گزارش دیگری حاکی از آنست که حدود 90 درصد از زنان خاص مهاجر نیجریه ای به اروپا ، اهل یک شهر بودند.
بسیاری از مهاجران با رویای زندگی بهتر در قیاس با والدین خود ، از بازارهای برده فروشی سر در آوردند و البته برخی نیز مجبور به بازگشت شدند. برای نمونه، یک جوان 25 ساله نیجریه ای که مادرش تنها قطعه زمین کوچکشان را برای مهاجرت او فروخته بود، پس از توقف قایقش از سوی گارد ساحلی لیبی مجبور به بازگشت شد. ناکامی این جوان در آرزوی رسیدن به زندگی بهتر تنها مختص او نبود بلکه بسیاری از مهاجران به چنین حسرتی دچار گشتند.
تحقیقی که در میان مهاجران نیجریه، غنا و سنگال صورت گرفت، نشان داد 40 درصد آنان پیش از این برنامه ریزی کرده بودند که ظرف پنج سال به کشوری دیگر مهاجرت کنند. هم چنین 75 درصد از مهاجرین گفته اند اگر فرصتی دست دهد، مهاجرت را بهترین تصمیم می دانند. بیشتر این افراد رهایی از شرایط اسفناک کشورشان را علت اصلی فرار خود ذکر کرده اند. واقعیت آنست که برخی از بازگشتگان، هم چنان در اندیشه مهاجرت و یافتن زندگی بهتر هستند.
اینک زمان آن رسیده که مردم آفریقا دوباره قیام کنند و پای بر زمین کوبند چرا که در غیر این صورت این تجاوز آشکار به بشریت هم چنان ادامه خواهد یافت. جوانان آفریقایی باید از این اتفاق تلخ درس بزرگی بگیرند و با مهاجرت های غیرقانونی زندگی برده وار را تجربه نکنند . اتحادیه آفریقا باید واکنشی جدی و عملی در قبال تجاوزی که در حق این قاره و مردم آن صورت گرفته است، نشان دهد.

منبع: رایزنی فرهنگی ایران در غنا - اکونومیست و غنا تایمز

کد خبر: 934234

وب گردی

وب گردی