کارنامه تجاری دولت دوازدهم/ افزایش مونتاژکاری در صنعت خودروسازی

در حالی صنایع بسیاری در کشور نالان از وضعیت اقتصادی و ناچار از پایین کشیدن کرکره های کارخانه های خود در سال 96 بودند که حال صنعت خودروسازی به لطف حمایت های ویژه بسیار خوب بود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ سال 96 در حالی به پایان رسید که این سال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شد. اگر چه انتظار می رفت که تولید و اشتغال در این سال از رونق بیشتری برخوردار شود اما در عمل بسیاری از صنایع ما به واردات وابسته تر شد.

بر اساس این گزارش صنعت خودروسازی یکی از صنایعی است که در سال های اخیر از سوی دولت، بسیار مورد حمایت قرار گرفت و در سال هایی که صنایع دیگر هر روز اقدام به تعدیل نیرو می کردند و هر چند ماه یک بار خبر تعطیلی یک صنعت و کارخانه به گوش می رسید اما صنعت خودروسازی در میان صنایع دیگر پیشتاز بود و هر سال بر میزان خودروهای با کیفیت و بعضا بی کیفیت تولید داخل افزوده می شد.

این گزارش می افزاید این در حالی است که بارها اقتصاددانان و کارشناسان بسیاری زنگ خطر را به صدا در آورده و هشدار داده اند که دولت باید به جای سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی به صنایع دیگر نیز توجه ویژه کند اما انگار مسئولان توجهی به این موضوع ندارند و در پی حمایت های ویژه، حال صنعت خودروسازی این روزها بسیار خوب است.

گفتنی است اگر چه حمایت از صنایع آن هم صنعت خودروسازی دارای اهمیت ویژه ای است اما این موضوع جای تامل دارد که سال ها است که ایران به مونتاژکاری خودرو پرداخته و پس از رفت و آمد هیات های تجاری و شرکت های بزرگ خودروسازدنیا، تنها واردات قطعات خودرو برای مونتاژ به کشور افزایش یافته و ایران هنوز در تولید هیچ خودرویی به طور صد در صد خودکفا نشده است.

بر اساس آمار گمرک در سال 96 قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری بنزینی با حجم سیلندر 2000 سی سی با ساخت داخل، صدر نشین کالاهای وارداتی شد و بیش از 213 هزار و 63 تن از این کالا به ارزش یک میلیارد و 800 میلیون دلار به کشور وارد شد.

آمار گمرک حاکی از آن است که این میزان واردات قطعات منفصله تولید اتومبیل سواری از نظر وزنی 104.61 درصد و از نظر ارزشی 130.43 درصد افزایش یافته است.

نکته قابل تامل این است که در شرایطی که صنایع داخلی و تولید داخلی نالان از وضعیت اقتصادی و تولید و اشتغال در سال 96 بودند میزان واردات قطعات منفصله تولید خودرو برای مونتاژ در ایران با افزایش چشمگیر همراه بود.

این گزارش می افزاید حال باید دید که در سال 97 که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده است آیا خودروی مونتاژکاری شده در ایران به نام کالای ایرانی شناخته می شود و همچنان حمایت ها از این صنعت ادامه پیدا خواهد کرد یا این که دست نوازش دولت بر سر صنایع ایرانی نیز کشیده خواهد شد.

400

کد خبر: 934258

وب گردی

وب گردی