بیشترین گله مندی تولیدکنندگان از بانک هاست/ برای استفاده از کالاهای خارجی باید مجازات تعیین شود

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: بانک های ایران تاکنون در زمینه پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان مثبت عمل نکرده‌اند و همین امر باعث شده تا بیشترین گله مندی تولیدکنندگان از بانک ها باشد.

الهیار ملکشاهی، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز به اقداماتی که باید در راستای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی صورت گیرد اشاره کرد و گفت: در خصوص حمایت از کالای ایرانی نیازمند برخی از مسائل اساسی و کلیدی هستیم زیرا رونق اقتصادی و نیز تولید کشور در گرو تحقق این شعار است.

او در ادامه بیان کرد: در صورت حمایت و نیز استفاده مصرف کنندگان از کالای ایرانی ضمن رونق تولید، شاهد حرکت مثبت اقتصاد کشور و فراهم شدن زمینه اشتغال برای جوانان خواهیم بود.

ملکشاهی اشتغال را اصلی ترین معضل کشور دانست و افزود: به طور حتم در زمینه اشتغال باید یک سری از اقدامات در دستور کار قرار گیرد که برخی از مسائل این موضوع مربوط به مردم است که باید تلاش کرد تا کالاهای مصرفی مردم بیشتر به سمت کالاهای داخلی و ملی برود.

او با اشاره به وظیفه مسئولین در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی افزود: مجلس و دولت باید در این زمینه تصمیماتی اتخاذ کنند و از طریق وضع قوانین و مقرات نسبت به حجم وسیع قاچاق در کشور که براساس آمارهای ارائه شده به میزان 20 میلیارد دلار در سال قاچاق صورت می‌گیرد اقداماتی انجام سود.

ملکشاهی با بیان اینکه کنترل قاچاق علاوه بر اینکه زمینه ساز ایجاد اشتغال در کشور می شود منجر به مصرف کالاهای داخلی خواهد شد، اظهار داشت: در صورتی که بتوان در مجلس طرحی را تنظیم کرد تا مسئولین مکلف به مصرف کالای داخلی و منع مصرف کالاهای خارجی شوند به طور قطع شاهد تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی خواهیم بود.

ملکشاهی با تاکید بر خودکفایی کشور در برخی از اقلام افزود: در حال حاضر در برخی از اقلام مانند گندم به خودکفایی رسیده ایم اما متاسفانه با توجه به اینکه بیش از میزان مصرف در کشور گندم وجود دارد و می توان صادرکننده این محصول باشیم اما در حال حاضر این محصول از دیگر کشورها به ایران وارد می شود.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه باید در یک طرح جامع مصرف کالاهای داخلی را برای مسئولین، وزارت خانه ها و نهادها الزامی کنیم، گفت: در این زمینه باید مجازاتی را برای استفاده کالاهای خارجی و کالاهایی که مشابه آن در کشور تولید می شود، تعیین کرد.

او با تاکید بر اینکه باید قانونی وضع شود تا به صورت جدی مصرف کالاهای خارجی منع و نیز مصرف کالاهای داخلی الزامی شود، گفت: در این زمینه باید کارخانه داران و تولیدکننده ها را از لحاظ نظارت و پشتیبانی، کمک کنیم تا کیفیت کالاهایشان افزایش یابد و مردم مجبور به مصرف کالاهای بی کیفیت با قیمت بالا نباشند.

ملکشاهی با اشاره به گلایه هایی که در زمینه برخی از محصولات داخلی مانند خودرو وجود دارد، گفت: مردم نسبت به تولیدات داخلی معترض هستند و معتقدند که کیفیت کالاهای داخلی پایین و قیمت آنها بالا است، به طور طبیعی این موضوع باید در دستور کار قرار گیرد تا ضمن افزایش کیفیت کالا حالت رقابت پذیری را به خود بگیرد.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه مردم باید تلاش کنند تا ذائقه خود را به سمت مصرف داخلی افزایش دهند، گفت: در تغییر ذائقه مردم و نیز مصرف کالاهای داخلی، رسانه ها، جراید و رسانه ملی بسیار موثر هستند و باید از تبلیغ کالاهای خارجی جلوگیری شود.

او با تاکید بر اینکه کیفیت کالای داخلی باید تا حدی افزایش یابد که مردم نسبت به مصرف کالای داخلی رغبت پیدا کنند، افزود: در صورتی که کیفیت کالای خارجی نسبت به کالای داخلی افزایش یابد، خود به خود بازار قاچاق رونق می گیرد و حتی ممکن است وضعیت قاچاق بدتر از وضع موجود شود.

به گفته ملکشاهی، گروه یا وزارتخانه‌ای خاص به تنهایی نمی تواند اقدام به تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی کند بلکه همه باید دست به دست یکدیگر دهند، بورس کالا هم در این زمینه از جمله ارگان هایی است که نقش به سزایی را ایفا خواهد کرد.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اظهار داشت: بورس کالا و مراکز اقتصادی می توانند با روش های مختلف، تبلیغ کالاهای تولید ملی، شفاف سازی و اقداماتی را در زمینه فرهنگ سازی انجام دهند.

او به نقش بانک در تحقق شعار سال 97 اشاره کرد و گفت: متاسفانه یکی از مشکلات موجود در کشور که تبدیل به معضل اصلی اقتصادی شده است، نوع عملکرد بانک ها است.

ملکشاهی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بانک ها باید پشتیبان اقتصاد کشور باشند اکنون در حال انجام اقدامات تجارت خود هستند؛ در صورتی که بانک ها باید تسهیلاتی را با بهره پایین برای تولیدکنندگان در نظر بگیرند.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با بیان اینکه بانک های ایران تاکنون در زمینه پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان مثبت عمل نکرده است و همین امر باعث شده تا بیشترین گله مندی تولیدکنندگان از بانک ها باشد. گفت: تسهیلاتی که بانک ها باید به تولید کنندگان پرداخت کنند به تصویب رسیده اما بانک ها به دلایل مختلف از پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان سرباز می زنند که این امر باعث می شود تا خود به خود کارگاه های تولیدی به دلیل عدم پرداخت تسهیلات تعطیل شوند.

او اظهار داشت: برای بانک ها جهت کمک به شعار حمایت از کالای ایرانی باید الزاماتی از سوی دولت و مجلس تعیین شود تا اقدام به حمایت از تولید کالای ملی کنند.

401

کد خبر: 934390

وب گردی

وب گردی