تفاوت ۷۰۰ هزار نفری آمار فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با اتباع بیگانه

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت:کسی که 18 سال در ایران زندگی کرده و مشکلی از زندگی او در ایران ایجاد نشده است، نباید در دریافت تابعیت مشکلی داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: آمار فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان تبعه خارج بین 300 هزار تا یک میلیون نفر در نوسان است و این مسئله به این دلیل است که اکثر آنها حاصل ازدواج ثبت نشده هستند.

طیبه سیاوشی عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در نشست هم اندیشی برزخ بی هویتی در سرزمین مادری که در ساختمان الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت برگزار شد، اظهار داشت: پیشتر قانونی داشتیم که تا مدتها اجرا می شد و به فرزندان حاصل از ازدواج پدر خارجی و زنان ایرانی تابعیت اعطا می شد.

وی افزود: کسی که 18 سال در ایران زندگی کرده و مشکلی از زندگی او در ایران ایجاد نشده است، نباید در دریافت تابعیت مشکلی داشته باشد.

عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه این جمعیت به دلیل تبعات بی هویتی ممکن است مشکل ساز شوند، خاطر نشان کرد: 6 ماه پیش لایحه ای در دستور کار دولت بود که به محض تولد از مادر ایرانی فرد تابعیت بگیرد اما پس از ماه ها انتظار این لایحه ارائه نشد و ما درخواست کردیم طرحی که سابقا در کمیسیون حقوقی و قضایی، در این موضوع وجود داشت دوباره به جریان بیفتد اما هنوز در دستور کار این کمیسیون هم قرار نگرفته است.

وی تصریح کرد: وزارت امور خارجه مقاومت هایی نسبت به این لایحه به دلیل مسائل حقوقی و امنیتی دارد اما به هر حال باید هویتی به این فرزندان زنان ایرانی داده شود.

سیاوشی ادامه داد: تفاوتی نمی کند که پدر این فرزند ایرانی باشد یا مادر او، در هر حال باید برگه هویتی به این کودک داده شود. خوشبختانه دستور رهبر معظم انقلاب کودکان قانونا وارد سیستم آموزشی شده اما در هر حال باید تاریخی برای دیدن و هویت دادن به کودکان متولد از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی تعیین شود.

وی گفت: ما حتی از اعطای تابعیت هم کوتاه آمده ایم و به اعطای برگه هویتی به آنها بسنده کرده ایم.

فارس

705

کد خبر: 934481

وب گردی

وب گردی