نگاهی به مقالات  روزنامه های عربی

روزنامه های عرب زبان در مقالات و تحلیل های روز گذشته شان به مسایل مختلفی پرداختند. از ترورهای اسراییل تا پذیرش توقف فعالیت های هسته ای  و موشکی از سوی کره شمالی و علاقه مندی ترامپ به دیدار با پوتین. در زیر برخی از این تحلیل ها آورده می شود.

روزنامه" الدستور " چاپ اردن در مقاله ای به قلم "محمد داوودیه" با عنوان "2700 عملیات ترور از سوی اسراییل از زمان شکل گیری این رژیم" به ترورهای رژیم صهیونیستی اشاره داشته و از جهان آزاد و دموکراسی که به رغم دانستن جنایت های اسراییل از آن حمایت می کند، انتقاد نموده است. وی می نویسد: "جهان دموکراسی به لحاظ سیاسی، نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک از اسراییل اشغالگر به علت این که فکر می کنند تنها کشور دموکراتیک در خاورمیانه ای است که با نظام های دیکتاتوری مواجه شده، حمایت می کنند.این کشورها هم از اسراییل حمایت می کنند و هم جنایت های آن را درحق مردم فلسطین و منطقه می پوشانند و ترورهایی که به آن افتخار می کند را نادیده می گیرند. از میان ترورهای اسراییل، آخرین ترور مربوط به " فادی البطش" دانشمند فلسطینی و کارشناس امور موشکی است که صبح شنبه در مالزی صورت گرفت. قبل از ترور این شخص، موساد سعی کرد تا خالد مشعل را نیز درخیابان های عمان در سال 1997 ترورنماید. در پیش روی ما فهرست بلند بالایی از ترورهایی قرار دارد که موساد انجام داده و ما هیچ مجازاتی را از سوی جهان دموکراسی و آزاد علیه اسراییل و مجرمینی که این جنایات و ترورها را مرتکب شده اند نمی بینیم .در همین زمینه ،"رونین برغمان "خبرنگار نظامی و اطلاعاتی در کتابش با عنوان" تاریخ پنهانی ترور های اسراییل " به 2700 ترور اسراییل در طی هفتاد ساله اخیر یعنی از زمان شکلگیری این رژیم اشاره می کند."

تهدیدات روسیه علیه آمریکا و قرار دادن موشک های "اس 300" در اختیار سوریه سبب گردید تا ترامپ علاقمند به دیدار با پوتین گردد. در همین زمینه، روزنامه "الوطن" عمان در یادداشتی به قلم "خمیس التوبی" و با عنوان "هنگامی که ترامپ می خواهد با پوتین ملاقات کند" به رشته تحریر در آورده است. وی در این یادداشت می نویسد: "کشورها روابطشان را بر مبنای اصول ثابتی پی ریزی می کنند که در راس این اصول، امنیت و منافع ملی همراه با احترام به طرف دیگری و عدم دخالت در امورشان قرار دارند. عرف حاکم در روابط میان کشورها رعایت همین اصل می باشد مگر این که در حالتی نادر به علت رقابت قدرت های استعماری بزرگ این اصل توسط قدرت های کوچکتر و در خدمت قدرت های امپریالیستی نقض شود. درباره سوریه، سیاست های آمریکا با این کشور عدم احترام به حاکمیت آن و اتخاذ سیاست دشمنی درقبال این کشور بوده که در ادبیات ترامپ علیه بشار اسد و همچنین نقض قوانین بین المللی از سوی وی آشکار بود. متاسفانه آمریکا همه تلاش هایی که از سوی روسیه ، سوریه و کشورهای حامی ثبات و صلح صورت گرفت را نپذیرفته و در خارج از قوانین بین المللی به اقداماتی دست زد. این در حالی است که باید این مساله را درک کند که امروز جهان دارای بلوک هایی متعدد می باشد. بر این اساس، در پشت اصرار ترامپ برای دیدار با پوتین ،اسراییل و جان بولتون مشاور امنیت ملی وی قرار دارند. مخصوصا این که درخواست این دیدار بعد از آن صورت گرفت که سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه تاکید نمود که روسیه از نظر اخلاقی به حفظ امنیت و ثبات نظام سوریه تعهد داشته و از این روست که سیستم موشکی"اس 300"را در اختیار نظام بشار اسد قرار داده تا از هر نوع حمله احتمالی و تهدید علیه این کشور جلوگیری به عمل آید."

روزنامه "البیان " امارات به پذیرش توقف برنامه موشکی و هسته ای از سوی رهبر کره شمالی میپردازد. "محمد یوسف" از نویسندگان این روزنامه در یادداشتی با عنوان " آیا در کره شمالی عقل پیروز شد " به این مساله پرداخته است. وی می نویسد: "کیم جونگ اون رهبر کره شمالی بر تولید سلاح های کشتار جمعی و موشک های قاره پیمایی که کلاهک های هسته ای را حمل نموده و قادر است تا هر نقطه ای را در جهان مورد هدف قرار دهد، تاکید کرده بود. در این اوضاع تغییرسیاست و جهت گیری" کیم "را باید از جهات گوناگون مورد ارزیابی قرار داد. تصمیم وی از وجود یک خلاء شکل نگرفته بلکه نتیجه تحرکات پنهانی کشورهای مختلف از آمریکا تا غیر آمریکا و حامیان یا مخالفان کره شمالی است. زیرا همه کشورها به این نتیجه رسیده بودند که اگر جنگ هسته ای در بگیرد همه آسیب خواهند دید . از این رو،رهبر کره شمالی گفتگو با جامعه بین المللی را برای استقرار صلح و تحقق رشد اقتصادی برگزیده است. بنابراین، آزمایش بمب هسته ای و موشک های بالستیک قاره پیما را متوقف کرده است."

روزنامه" الحیات " عربستان در مطلبی به قلم "جورج سمعان" با عنوان "پیمان بغداد برای مقابله با ائتلاف بین المللی و اسراییل؟" به ضرورت هم پیمانی چهارکشور روسیه، سوریه، عراق و ایران برای مواجهه با تهدیدات آمریکا و اسراییل می پردازد. وی می نویسد: "روسیه تلاش می کند تا به حمله سه جانبه آمریکا، فرانسه و انگلیس به سوریه پاسخ دهد و همچنان که مورد انتظار است به دنبال آن می باشد تا مسئولیت کنونی اوضاع نابسامان در سوریه را به گردن این سه کشور و غرب بیاندازد. صحنه نظامی در سوریه همراه با موضع گیری های اخیر روسیه، به سوی آزادسازی جبهه جنوب در این کشور می باشد و اگر این اتفاق بیافتد، جبهه ای جز شمال باقی نمی ماند. اگر ترامپ نیروهایش را از شرق و شمال شرق سوریه نیز خارج نماید این امکان را برای ایران به وجود می آورد تا در این مناطق نفوذ نموده و آن را آزاد نماید. اگر رغبت ایران و سوریه به سمت شمال باشد خیلی سخت خواهد شد و اگر تلاش آنها به سمت جنوب باشد باز سخت تر می باشد زیرا این سیاست در چارچوب سیاست ایران یعنی نفوذ از بغداد تا بیروت خواهد بود و بر همین اساس، در چند روز گذشته مسئولان نظامی و امنیتی چهارکشور ایران، روسیه، عراق و سوریه در بغداد جلسه ای مشترک برای مواجهه با تهدیدات موجود برگزار کردند. طبیعی است که در راستای هم پیمانی با ایران، روسیه سعی می کند همچنان که آمریکا بر ایران در سوریه فشار وارد می کند روابطش را دوستانه تر نماید. مصلحت روسیه و ایران در برگزاری پیمان چهارجانبه در عراق برای جلوگیری از ائتلاف بین المللی است که آمریکا آن را رهبری می کند."

کد خبر: 934510

وب گردی

وب گردی