اروپائیان هویت خود را گم کرده اند/سینما  ایران واقع گراست

هنرمندان خارجی با حضور در سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر درباره سینمای ایران و کیفیت برگزاری جشنواره نظرات متفاوتی را ارائه دادند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، سی و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به روزهای پایانی خود نزدیک می شود. در این میان هنرمندان کشورهای مختلف با حضور در این جشنواره ضمن تماشای فیلم های مختلف از نزدیک با هنرمندان دیگر و روند برگزاری جشنواره در ایران آشنا می شوند که در ادامه نظرات برخی از آنان را درباره جشنوراه فیلم فجر می خوانیم.

آلیا ماریس، موسیقی دان سنگاپوری به عنوان مهمان خارجی درباره جشنواره سی و ششم فیلم فجر، می گوید: استقبال از این جشنواره خوب بوده و تا آنجایی که می دانم فیلم سازان بسیاری از کشورهای مختلف از جمله کشورم سنگاپور، در این جشنواره شرکت کرده اند. البته چندین بار است که به ایران آمده ام و دیدن ایران را به همه پیشنهاد می کنم.

وی در ادامه مورد نقش موسیقی در فیلم گفت: موسیقی نقش بسیار مهمی در القای احساس و تاثیرگذاری بیشتر فیلم دارد.

مانفرد کریخ ( Manfred Kritsch) مدیر پخش کمپانی دویچه وله آلمان که مالک یک شرکت ساخت فیلم های مستند علمی، تاریخی، مربوط به طبیعت و محیط زیست است در رابطه با تجربه خود در جشنواره بین المللی فیلم فجر، می گوید: مسئول فروش محصولات فرهنگی هستم و افراد زیادی به محصولات شرکت ما علاقه مند هستند، تا حالا محصولی چه به صورت مشترک با دیگر کشورها و چه به صورت انفرادی در شرکتمان تولید نکرده ایم و تنها به ساختن فیلم های مستند اکتفا کرده ایم و عموما تولیدات را در پخش عمومی آلمان خریداری کرده و آن ها به صورت سریال تولید و به سراسر دنیا می فروشیم. در این رابطه ایران و آلمان از لحاظ تجارت و صنعت توریسم روابط خوبی داشته و همکاری های مشترکی دارند.

این مستندساز درباره سینمای ایران می گوید: در سال های گذشته چندین فیلم ایرانی دیده ام که معمولا فیلم های بسیار با کیفیتی بودند. با توجه به تجربه حضور در جشنواره های سینمایی در اقصی نقاط دنیا، در مقایسه با سایر جشنواره ها، از نظم مناسبی برخوردار است.

وی افزود: از لحاظ بازیگری فرم و نمایش در تئاتر بسیار متفاوت از سینماست.در تئاتر بازی درونی داریم در حالی که در سینما بازیگران out-side acting دارند. انجام کار های مشترک بسیار اتفاق مهمی است زیرا باعث نزدیکی فرهنگ ها به همدیگر می شود زیرا در اروپا افراد هویتشان را گم کرده اند و حضور در چنین جشنواره هایی می تواند به تبادل فرهنگی میان کشورها کمک فراوانی داشته باشد.

همچنین گونول دلمز (Gonul Donmez Colin) برنامه‌ریز جشنواره مانهایم و نویسنده فرانسوی در مورد سینمای کشورهایی آسیا گفت: خودم را اهل مکان مشخصی نمی دانم البته در حال حاضر ساکن فرانسه و کانادا هستم و چندین بار به ایران سفر کرده ام. به نظرم مدیریت جشنواره بسیار رضایت بخش و فیلم ها با کیفیت هستند. با سینمای ایران از حدود 30 سال پیش برای اولین بار آشنا شدم و علاوه بر تماشای فیلم های ایرانی کتابهای بسیاری نیز، درباره ایران مطالعه کرده ام.

تت ون در دونک (Tet Van Der Donk) ) هنرمند تئاتری بودکه در این جشنواره حضور داشت و در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز،اظهار کرد: اولین بار است که به ایران آمده ام. قبل از مسافرتم به ایران تعریف های بسیاری از این کشور شنیده بودم و خیلی کنجکاو بودم که با فرهنگ و مردم ایران از نزدیک آشنا شوم.

این هنرمند هلندی اضافه کرد: در جریان برگزاری جشنواره ای در کشورم، پوستر جشنواره فیلم فجر را که تصویر یک دختر و پسر کوچک است دیدم و به این جشنواره آمدم و به نظرم جشنواره سی و ششم از نظر برنامه ریزی و تشریفات برگزاری بسیار حرفه ای و فوق العاده است.

کد خبر: 934575

وب گردی

وب گردی