سیستم انتقال و توزیع گاز نیازمند بازنگری است/ باید خودمان را به فناوری و تکنولوژی روز دنیا مسلح کنیم

معاون وزیر نفت در امور مهندسی با اشاره به اینکه سیستم انتقال و توزیع نیازمند بازنگری است گفت: با توجه به ذخایر تولیدی در کشور، باید سالانه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب گاز تولید داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حبیب‌الله بیطرف معاون وزیر نفت در امور مهندسی در چهارمین همایش تولید پایدار گاز اظهار کرد: استمرار این همایش با رشد تعاملات و استقبال صاحب‌نظران، اساتید و کارشناسان نشانگر پویایی علمی و محتوایی همایش است که باید از برگزارکنندگان این همایش قدردانی کرد. با توجه به تجاربی که در رابطه با برگزاری همایش دارم باید دبیرخانه همایش سالانه برقرار باشد.


او تصریح کرد: شرکت ملی گاز ایران بعنوان شرکت مادر تخصصی صنعت گاز از یک جامعیت خوبی برخوردار است؛ به طوری از نظر پالایش، تامین، فراورش، انتقال و همچنین در مدیریت کلان مالکیت بخش های توزیع و فروش را برعهده دارد‌.


معاون وزیر نفت در امور مهندسی افزود: اهدافی که دولت در برنامه سوم توسعه دنبال کرد باعث شد تا حضور دولت در این بخش به حداقل برسد و بستر را برای توسعه فراهم کند. این فرصت را ایجاد کرد تا شرکت های مادر به صورت جامع به همه ابعاد فعالیت ها بپردازند و باعث شد تا گرایش حرفه ای و تخصصی در شرکت ها نهادینه شود.


او با اشاره به اینکه این پایه گذاری درست سبب شد که چندین شرکت مادر تخصصی در کشور شکل بگیرد، گفت: در سال های قبل برخی از این شرکت ها دچار مشکل شدند به طوری که دولت و مجلس آن الزام شرکت نادر تخصصی را نقض کردند و به درآمدهای مالی تعرض کردند و این موضوع خارج از طاقت شرکت های نادر تخصصی بود تا جاییکه متناسب با یک بنگاه اقتصادی نبود.


بیطرف در ادامه به نقاط قوت شرکت ملی گاز ایران به لحاظ اتکا به ذخایر عظیم گازی اشاره کرد و افزود: در نفت و گاز ظرفیت های بی نظیر در جهان داریم به طوری که ۹ درصد ذخایر نفتی و ۱۸ درصد گاز جهان را در اختیار داریم. نسل فعلی در اکتشاف و استخراج و بهره برداری یک شانس و موقعیت ویژه ای داریم. نسل قبل از این فرصت ها محروم بودند تا در بهره‌برداری از منابع به گونه ای عمل کنند که منافع نسل فعلی و آینده به خطر نیفتد.


او تاکید کرد: باید نگاه همه جانبه به تحولات و تکنولوژی داشته باشیم.


بیطرف افزود: با توجه به ذخایر تولیدی در کشور باید سالانه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب گاز داشته باشیم.


او همچنین با بیان اینکه سیستم انتقال و توزیع نیازمند بازنگری است، گفت: باید به این موضوع توجه اساسی شود، همچنین در سال گذشته ۵۷۰ میلیون متر مکعب گاز از پارس برداشت کردیم به طوری که از قطر پیش گرفتیم و این آرزوی ملی ما بود.


معاون وزیر نفت در امور مهندسی گفت: باید خودمان را فناوری روز دنیا مسلح کنیم و از افزایش فناوری و آی تی غافل نشویم.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی با تاکید بر این‌که برای بهره‌برداری نباید فقط به تجارب داخلی اکتفا کنیم، گفت: طبق مصوبه شورای معاونین وزارت نفت شرکت‌های اصلی می‌توانند دو واحد بهره‌برداری خود را به شرکت‌های داخلی واگذار کنند. لیستی هم از شرکت‌های با تجربه دنیا تهیه شده است.


گفتنی است، شرکت ملی نفت ایران طی مصوبه ای که تاییدیه و مصوبه هیات وزیران را نیز کسب کرده، اجازه دارد تا دو واحد بهره برداری از مجموعه های مختلف صنعت نفت را به شرکت های معتبر و تراز اول بین المللی بسپارد.


بیطرف همچنین با بیان اینکه باید برون سپاری را تقویت کنیم، گفت: گاهی برای انجام امر برون‌سپاری زیرساخت ها و شرایط لازم وجود ندارد که باید آن را ایجاد کنیم اما نباید خود (بخش دولتی) وارد حوزه سهامداری شویم. طبق برنامه توسعه سوم شاهد حضور حداقلی بخش دولتی در بخش های مختلف اقتصادی کشور بودیم اما به مرور این شرایط کاهش یافت.

401

کد خبر: 934593

وب گردی

وب گردی