رضا کیانیان: دولت باید برای فروش جهانی فیلم‌ها چاره‌اندیشی کند/دانشگاه آزاد به فکر بیکاری جوانان باشد

رضا کیانیان بازیگر سینما، تئاتر و تلوزیون، گفت: سینما در حال حاضر به حیات خود ادامه می دهد اما این دولت است که باید برای فروش جهانی فیلم ها راه حل مناسب را بیابد.

رضا کیانیان در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره وضعیت این روزهای سینمای ایران، اظهار کرد: مردم جهان در حال حاضر سینمای ایران را خوب می شناسند و اتفاقاٌ این سینما را قبول دارند.

وی ادامه داد: تمامی هنرمندان و میهمانانی که از خارج از کشور به ایران می آیند، از سینمای ایران به خوبی یاد می کنند. این موضوع نشان دهنده این است که ما در جهان حضور فعالی داریم اما مشکل اصلی آنجاست که سینمای ایران با بازار جهانی ارتباط بسیاری ندارد.

** دولت باید برای فروش جهانی فیلم ها چاره اندیشی کند

بازیگر فیلم «بارکد» با اشاره به اینکه دولت باید برای بازار جهانی چاره اندیشی کند، گفت: دولت باید چاره بیندیشد تا فیلم های ایرانی در تمام کشور های خارجی اکران شود چرا که هر فیلم ایرانی که تاکنون در سایر کشورهای دنیا اکران شده، فروش قابل توجهی پیدا کرده است.

کیانیان افزود: سینما حیات خودش را دارد و هنرمندان هم به کار خود ادامه می دهند اما این موضوع که فروش فیلم ها در خارج از کشور به چه میزان می رسد، موضوعی اقتصادی است که دولت باید برایش چاره اندیشی کند و به فکر بازار جهانی این حوزه از هنر باشند.

وی گفت: بهتر است که دولت مانعی بر سر راه فعالیت حرفه ای هنرمندان ایجاد نکند، مسوولان باید مسیر را برای همه هنرها در تمامی عرصه ها از جمله تئاتر، سینما، نقاشی و موسیقی هموار کنند . هنرمندان در سینما پیشرفت هم داشته اند.

بازیگر فیلم «بارکد» به فروش خوب بیشتر فیلم های سینما اشاره کرد و گفت: دولت باید جاده ها را برای ادامه راه هنرمندان هموار کند تا سینما به مسیر خود ادامه دهد. درحال حاضر در سینما تولید داخلی خودمان را داریم، فیلم هایی تولید می شوند که فروش مناسبی هم دارند و حتی در جشنواره های بین المللی نیز مورد پسند مردم و هنرمندان واقع شده اند.

** فستیوال جهانی فیلم فجر اعتبار بسیاری دارد

کیانیان در ادامه درباره جشنواره جهانی فیلم فجر، اظهار کرد: یکی از مشخصاتی که به یک جشنواره بین المللی یا حتی جشنواره داخلی اعتبار می بخشد این است که در فستیوال مورد نظر از چند فیلم رونمایی می شود یعنی باید دید که چند فیلم برای اولین بار در آن جشنواره قرار است که به نمایش درآید.

وی ادامه داد: فکر می کنم سال گذشته در جشنواره جهانی فیلم فجر یک، یا دو اثر داشتیم که برای اولین بار دیده می شد اما امسال در جشنواره جهانی فیلم فجر برای اولین بار 35 اثر به نمایش درمی آید یعنی در اینجا رونمایی می شود.

بازیگر فیلم «بارکد» همچنین به اعتبار جشنواره جهانی فیلم فجر اشاره کرد و گفت: وقتی 35فیلم اکران اولی در این جشنواره وجود دارد، نشاندهنده اعتباری است که این فستیوال دارد و قرار است که در سال های آینده نیز به این اعتبار افزوده شود.

کیانیان افزود: بی شک وقتی فیلم ها به ویژه فیلم های ایرانی برای اولین بار در این مکان اکران می شود، بازیگران و عوامل فیلم هم بیشتر از سال های گذشته در اینجا حضور پیدا می کنند.

وی به گستردگی میهمانان خارجی اشاره کرد و گفت: گستردگی میهمانان خارجی امسال بسیار بیشتر از سال گذشته است. بیش از 350 نفر میهمان خارجی در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارند که در این میان بسیاری از این افراد شهرت جهانی درجه یک دارند.

بازیگر فیلم «بارکد» همچنین به خدمات دهی مناسب جشنواره جهانی فیلم فجر برای عموم مردم اشاره کرد و گفت: امسال برای مردم هم چند سالن سینما وجود دارد و حتی علاقمندان می توانند با خرید بلیت در پردیس چارسو از فیلم ها دیدن کنند.

**دانشگاه آزاد اسلامی در کنار افزایش سطح سواد به فکر بیکاری هم باشد

کیانیان در ادامه درباره تأثیر دانشگاه آزاد اسلامی در ارتقای سطح فرهنگ و هنر کشور، اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با افزایش واحدهای مختلف توانسته سطح بیکاری را از دیپلم به مقطع کارشناسی برساند. قاعدتا وقتی تعداد تحصیل کردگان افزایش می یابد و سطح سواد در کشور را افزایش داده می شود، اتفاق خوبی است .

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی در آن سال ها ایجاد شد که سطح بیکاری را از دیپلم به لیسانس برساند یعنی افراد بیکار فرصتی داشته باشند تا در یک مقطع تحصیل کنند سپس وارد بازار کار شوند.

بازیگر فیلم «بارکد» به بیکاری جوانان اشاره کرد و گفت: وزارت علوم سیستم آموزشی کشور را به گونه ای تدوین کرده که دانشجو را کارآفرین تربیت نمی کند. در سال های اخیر هم تنها مسائل ایدئولوژیک را به نظام آموزشی اضافه کرده که این موضوع بازهم به مشکل بیکاری جوانان ربطی ندارد.

کیانیان خاطر نشان کرد: این سیستم تنها به دانشگاه آزاد اسلامی مربوط نمی شود بلکه این موضوع کل نظام آموزشی ما را دربرمی گیرد. دانشگاه باید دانشجو را طوری تربیت کند که خلاق باشد و بتواند با کارآفرینی معضل بیکاری خود و چندین فرد دیگر را هم برطرف کند.

503

کد خبر: 934628

وب گردی

وب گردی