بودجه 4 هزار میلیارد ریالی برای احیای دریاچه ارومیه

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای احیای دریاچه ارومیه امسال چهار هزار میلیارد ریال اعتبار ویژه در نظر گرفته شده است و با تمام توان درصدد پرداخت کامل این رقم هستیم.

به گزارش ایسکانیوز، محمدباقر نوبخت روز سه شنبه در نشست شورای اداری آذربایجان غربی افزود: محدودیت های اعتباری فراوانی برای سال جاری وجود دارد ولی با توجه به وضعیت دریاچه ارومیه و اهتمام ویژه دولت برای احیای آن، تخصیص اعتبار این بخش در اولویت قرار دارد.
وی اضافه کرد: هفت هزار میلیارد ریال اعتبار نیز در سال های آینده برای احیای این دریاچه در نظر گرفته شده است و در این خصوص نیز تمام توان خود را برای پرداخت کامل این ارقام به کار‌ می گیریم.
وی با تاکید بر اهمیت دریاچه ارومیه به عنوان اثر طبیعی، اظهار کرد: دریاچه ارومیه متعلق به همه ایرانیان است و اثر گرانبهایی در جهان به شمار ‌می رود.
معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه هنوز از برنامه های احیای دریاچه ارومیه عقب هستیم، بیان کرد: دولت برای اجرای طرح ها اهتمام ویژه دارد و از همه توان خود در این خصوص بهره می برد.
نوبخت از اختصاص نزدیک به 200 هزار میلیارد تومان برای ارتقای شاخص های اشتغال کشور در سال جاری خبر داد و گفت: 126 هزار میلیارد تومان از این‌ میزان به تکمیل طرح های نیمه تمام‌ دولتی و 73 هزار و 400 میلیارد تومان برای اجرای طرح های اشتغالزای بخش خصوصی اختصاص دارد.
وی افزود: 71 هزار طرح نیمه تمام عمرانی اکنون در کشور وجود دارد که برای اتمام آنها حدود 500 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است ولی در صدد هستیم با اعتبار اختصاص یافته در سال جاری بخش مهمی از این تعداد تکمیل شود.
وی اختصاص 73 هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های بخش خصوصی را در راستای ایجاد یک میلیون و 33 هزار شغل دانست و اضافه کرد: این‌ اعتبار در بخش های مسکن، نوسازی ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری، توسعه بخش کشاورزی، رونق بخش تولید و صنعت، سیاست های فعال سازی بازار کار و اشتغال روستایی هزینه می شود.
وی با اشاره به سخنان اعضای شورای اداری آذربایجان غربی در خصوص مشکلات استان و لزوم دریافت اعتبار کافی از سوی دولت برای حل آنها به ویژه در حوزه های بهداشت و درمان، راه روستایی و آموزش بیان کرد: این مشکلات را می توان با دریافت اعتبارات لازم از محل 200 هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاصی حل کرد که در این خصوص اقدامات مناسب و به موقع مسوولان استانی ضروری است.
به گزارش ایسکانیوز، دریاچه ارومیه در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است ظرف مدت 10 سال به تراز اکولوژیک خود برسد و یکی از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز این دریاچه به واسطه انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تا سر مزرعه است.
دریاچه ارومیه بزرگترین آبگیر دائمی در شمال غرب فلات ایران ‌است؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شمسی شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی در حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
به گفته فرهاد سرخوش، رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی، مساحت فعلی نگین آبی آذربایجان به 2 هزار و 288 کیلومترمربع رسیده و مساحت این دریاچه نسبت به 6 ماه گذشته بیش از 494 کیلومترمربع افزایش یافته است.
به گزارش ایسکانیوز، رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز /چهارم اردیبهشت/ در سفری یکروزه از طرح های مختلف در ارومیه شامل راه آهن ارومیه و کارخانه تولیدی مارال تریلر این شهر دیدن کرد.
وی در حال حاضر در نشست شورای اداری آذربایجان غربی حضور دارد و بازدید از آخرین وضعیت وضعیت دریاچه در بعد از ظهر امروز برنامه پایانی نوبخت در آذربایجان غربی است.

305

کد خبر: 934751

وب گردی

وب گردی