بیماری بد مصرفی آب را باید درمان کنیم/ کاهش  80 درصدی بارش در برخی از استانها

وزیر نیرو گفت: نباید از این نکته غافل شویم که همزمان با اجرای طرح‌های تامین آب باید به شیوه‌های مصرف خود هم بپردازیم. اگر این بیماری نه چندان مطلوب بد مصرفی آب را درمان نکنیم مسلما اطمینانی وجود ندارد که حتی همین آب شیرین شده دریا را نیز به درستی مصرف کنیم.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ رضا اردکانیان در حاشیه جلسه شورای عالی آب با حضور در جمع خبرنگاران به تشریح نتایج این نشست پرداخت و گفت: در این جلسه موضوع مهم تامین آب شرب کشور در ماه‌های پیش رو به ویژه برای تابستان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

او افزود: با وجود اینکه روزهای پربارشی را در کشور شاهد هستیم ولی متاسفانه مجموعه بارندگی‌ها نسبت به سال قبل و مدت متوسط دراز مدت بیش از 40 درصد افت داشته است. پیام این کمبود بارش این است که با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از منابع آبی ما متکی به مخازن سدها است مطمئنا هر چه بتوانیم از همین امروز صرفه جویی در بخش شرب داشته باشیم و آب مصرفی در این بخش را به مصارف حیاتی و ضروری اختصاص دهیم و کمتر از آن شرب تصفیه شده برای سایر مصارف استفاده کنیم مسلما این آب در مخازن سدها باقی خواهد ماند و تابستان را با مشکلات کمتری سپری خواهیم کرد.

در برخی استان‌ها تا 80 درصد کاهش بارش داشته‌ایم

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه افت 40 درصدی بارش‌ها عدد بزرگی است، ادامه داد: این عدد در سطح کشور یکنواخت توزیع نشده و در برخی از استان‌ها منابع آبی این مناطق تا 80 درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده است و با شرایط سختی مواجه هستند. بنابراین انتظار می‌رود در این شرایط مردم همچون همیشه همراهی لازم را با وزارت نیرو داشته باشند.

اردکانیان خاطرنشان کرد: با این وجود این اطمینان را می‌دهم که در سطح کشور ما تمام راه‌های ممکن را برای کاهش این مشکل به کار گرفته‌ایم. با تاکید معاون اول رئیس جمهور و همراهی سازمان برنامه و بودجه سعی خواهیم کرد تمامی طرح‌های که حتی قطره قطره آبی در اختیار ما قرار خواهد داد را اجرایی کنیم و بتوانیم با چالش کمتری امسال را پشت سر بگذاریم.

او تاکید کرد: باید همه ما بدانیم که این آب مصرفی از یک مخزن محدودی برداشته می‌شود و هر چه کمتر از آن برداشت کنیم طبیعتا این آب در سد باقی خواهد ماند و تابستان را با مشکل کمتری سپری خواهیم کرد. بنابراین از همین امروز همه مردم ما فرصت دارند تا در دو ماه آینده با کنترل کردن مصارف خانگی، بهداشتی و... در تحقق این مهم نقشی حیاتی داشته باشند.

وزیر نیرو در خصوص انتقال آب از خلیج فارس به برخی از استان‌های کشور، گفت: هم اکنون 65 میلیون مترمکعب آب شور دریا توسط 54 سامانه نمک زدایی شیرین می‌شود و در نقاط مختلف کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین بالغ بر یک میلیارد مترمکعب مجوز مشارکت به بخش خصوصی در این زمینه نیز داده شده است و همچنان این طرح برای نقاطی که مورد نیاز باشد در دست مطالعه است.

اردکانیان تاکید کرد: ولی نباید از این نکته غافل شویم که همزمان با اجرای طرح‌های تامین آب باید به شیوه‌های مصرف خود هم بپردازیم. اگر این بیماری نه چندان مطلوب بد مصرفی آب را درمان نکنیم مسلما اطمینانی وجود ندارد که حتی همین آب شیرین شده دریا را نیز به درستی مصرف کنیم.

او تصریح کرد: درست مصرف کردن آب هم منحصر به مصرف مردم نیست و ما نیز بایستی با جلب مشارکت بخش خصوصی بتوانیم شبکه‌های انتقال آب را ترمیم کنیم تا هدر رفت آب در این بخش هم کمتر شود. در شهرهای بزرگ که دیگر نمی‌توان آب جدیدی برای آن‌ها تامین کرد، هدر رفت آب در شبکه و مخلوط شدن با فاضلاب و در پی آن غیرقابل استفاده شدن این آب امری جبران ناپذیر است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه هر مترمکعب فاضلاب توانایی آلوده کردن 40 مترمکعب آب شیرین را داراست، اظهار کرد: هم اکنون در سطح کشور از بین حدود هفت میلیارد مترمکعبی که آب صرف بخش شرب و بهداشت می‌شود حدود چهار میلیارد و 300 میلیون مترمکعب فاضلاب تولید می‌کنیم که تنها یک میلیارد مترمکعب آن کنترل می‌شود و حدود سه میلیارد باقی مانده آن وارد پهنه‌های آبی و منابع زیرزمینی کشور می‌شود.

صنعت کشور باید متکی به مصرف پساب تصفیه شده باشد

اردکانیان بر لزوم سرمایه‌گذاری مستمر برای جمع آوری، تصفیه، بازچرخانی فاضلاب و پساب تصفیه شده تاکید کرد و گفت: بایستی صنعت ما در آینده صرفا متکی به پساب تصفیه شده باشد و ما بتوانیم آب شیرین را تنها برای مصارف شرب، بهداشت و کشاورزی استفاده کنیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای طرح استفاده از آب‌های ژرف در کشور اشاره کرد و افزود: هر طرح جدیدی در این بخش باید ابتدا مراحل مطالعاتی خود را طی کند و پس از اینکه به این نتیجه رسیدیم چنین طرحی امکان پذیر است و توجیه اقتصادی دارد به آن بپردازیم.

وزیر نیرو بیان کرد: هم اکنون یک مورد طرح بررسی آب‌های ژرف در سیستان و بلوچستان در دست مطالعه است و تا این مرحله به نقطه روشنی نرسد طبیعتا سرمایه گذاری جدی در این بخش نخواهیم کرد.

اردکانیان تاکید کرد: به هر حال آب‌های ژرف نیز منبع جدیدی است و همانطور که در مورد شیرین کردن آب دریاها و یا سایر شیوه‌های تامین آب صحیت می‌کنیم این طرح نیز در دستور کار است ولی مجموع این برنامه‌ها نباید موجب غفلت از مصرف صحیح این مایع حیاتی شود.

نیازمند جهش بزرگی در مصرف بهینه آب بخش کشاورزی هستیم
او خاطرنشان کرد: مصرف صحیح آن منحصر به شرب، بهداشت و خانگی نیست و باید جهش بزرگی در بخش کشاورزی به عنوان اصلی ترین مصرف کننده آب کشور رخ دهد تا بتوانیم با آب کمتر محصولات بیشتری به دست آوریم و آینده کشور را بیمه کنیم.

وزیر نیرو در پایان گفت: نگرانی من از این بابت است که ذکر این طرح‌ها یک امیدواری در بین مردم ایجاد کند و ما را از کار سخت و پیچیده‌ای که باید به کمک مردم انجام دهیم و آن هم استفاده صحیح از آب موجود و آلوده نکردن منابع آب محدود است غافل کند و بگوییم راه‌های جدیدی برای تامین آب پیدا شده و لازم نیست ما در شیوه‌های مصرف بازنگری کنیم.


402

کد خبر: 934799

وب گردی

وب گردی