اجرای اسناد 2030، FATF و  پالرمو به سود ایران نیست

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس : طرح و اجرای پروژه هایی از قبیل سند 2030 و FATF و پالرمو توسط کشور های خارجی به خاطرایجاد توافق هایی مانند برجام است که خود سود برده و ایران را متضرر کنند.

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگارسیاسی ایسکانیوز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بعنوان بازیگری موثر در عرصه بین المللی باید در کنوانسیون های مهم عضویت داشته باشد و در این مسئله تردیدی نیست گفت: امروز کشور ما بعنوان یک کشور فعال در مجامع جهانی شناخته شده است اما در درجه نخست در الحاق به چنین کنوانسیون هایی منافع ملی در درجه اول هر تصمیمی است.

وی در تشریح کلیات این کنوانسیون ها اظهار داشت: مطرح شدن و اجرای پروژه هایی از قبیل سند 2030 ، FATF و پالرمو توسط کشور های خارجی به خاطر ایجاد توافق هایی همانند برجام است که خود سود برده و ایران را متضرر کنند؛ البته این برنامه ها قبلا با عناوینی چون برجام موشکی، حقوق بشری و آموزشی در حال مطرح شدن بود که مسیر آن با هشدار مقام معظم رهبری تغییر پیداکرد.

نماینده مردم ورامین در مجلس افزود: واقعیت امر این است که همه این اسناد دارای مشکلاتی هستند ولی منظور این نیست که تمام موارد آن مشکل دارد. برخی دوستان چند ماده از این اسناد را مطالعه کرده و از ما می پرسند که این اسناد چه مشکلی دارند که مانع از اجرایی شدن آنها هستید؟

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوال فوق تصریح کرد: به اعتقاد بنده دولت با همان تصور که برجام را پیگیری و اجرایی کرد تا مشکلات را حل کند، تصور می کند با اجرا و پیگیری این اسناد می تواند مشکل گشایی کند اما این باور حقیقت ندارد چرا که تعریف‌ برخی واژگان کلیدی بین ما و ایجادکنندگان این اسناد تفاوت دارد، لذا پذیرش آنها در آینده مشکل‌ساز می‌شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از مقاطع چنین عنوان هایی همانند برجام تلقی می شود بطوریکه در مورد برجام هم ، پس از بررسی آثار و نتایج آن مشاهده می کنیم که نه تنها هیچ مشکلی از ما برطرف نشده است بلکه در برخی موارد همان مشکلات قبلی نیز مجود دارد.

عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت با بیان اینکه اگر به برجام از بُعد اقتصادی نگاه کنیم در این زمینه نیز هیچ انتفاع اقتصادی برای ما نداشته است؛خاطر نشان کرد: البته شگرد آمریکایی ها مانع این امر شد و باید تاکید کنم اعتقاد کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی هم بر این است که اجرای این اسناد به سود ایران نیست.

نقوی حسینی در پایان تاکید کرد: ما باید در چارچوب منافع ملی حرکت کنیم و از طرفی موانع را در عرصه بین المللی از سر راه برداریم ضمن اینکه باید هوشمندانه تصمیماتی اتخاذ شود تا این همکاری های چند جانبه باعث محاصره و تحریم های بیشتر و نیز تسلط بر نظام اقتصادی کشورمان نشود.

305

کد خبر: 934818

وب گردی

وب گردی