پردیس چارسو، کاخ جشنواره، معماری و باقی قضایا

معماری حتما مهم است برای همه کشور ها، حالا وقتی قرار است در یک مدت کوتاه فضایی را طراحی کنید که میهمان خارجی هم دارید مهمتر هم می‌شود. حالا چند روزی است که پردیس چارسو میزبان جشنواره جهانی فیلم فجر است. در انفجار خبرهای سینمایی ما هم معماری کاخ جشنواره را بررسی کردیم.

نیوشا یعقوبی - ایسکانیوز، فقط کافی است معمار باشید و زمانی که وارد فضای فرهنگی می شوید به جای اینکه پوسترها، دیوار ها و افراد حاضر در محیط توجهتان را جلب کند، جذب سیرکولاسیون حرکتی می شوید و با خودتان تحلیل می کنید این قسمت را می شد به شکل دیگری طراحی کرد، گاهی هم ممکن است تصور کنید پله ها ، آسانسور و ... در جای صحیح خود قرار گرفته اند یا می شد مکان بهتری برای جانمایی آن ها در نظر گرفت؟

حال اگر هم معمار و هم خبرنگار باشی کارت کمی سخت تر می شود، چرا که ممکن است در سالن های همایش، به جای پوشش خبری شیب زمین را محاسبه کنی یا جانمایی های صندلی ها را در ذهنت عوض کنی.

اگر امسال سری به جشنواره جهانی فیلم فجر زده باشید، در طبقه ششم به غرفه های قرمز و خاکستری بر می خورید که در آن ها کمپانی های فرهنگی و فیلم سازی مستقر شده بودند. این غرفه ها دقیقا در جایی قرار گرفته اند که سال گذشته بودند، فرم ها همان بودند، تنها تعدادشان زیاد شده است.

محسن شاه ابراهیمی بازیگر و طراح صحنه، 64 ساله است و 4 تندیس طراحی صحنه و لباس برای فیلم های شب‌های روشن،ایستگاه متروک، مسافر ری و زشت و زیبا را در کارنامه خود دارد . وی دارای مدرک کارشناسی طراحی صحنه از دانشگاه هنرهای زیبای فلورانس ایتالیا است و در سال جاری ، مدیریت طراحی و معماری کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر در پردیس سینمایی چارسو بر عهده اوست.

وی معتقد است به جای اینکه عناصر مختلف هر سال تغییر رنگ یا فرم داشته باشند، بهتر است ثابت باشند زیرا محل برگزاری جشنواره ثابت است، عدم وجود تنوع بسیار در این دست طراحی را نمی توان یک نکته منفی در نظر گرفت.

شاه ابراهیمی از جمله طراحانی ست که بر لزوم تنوع در طراحی هایی که هر ساله در یک زمان و مکان ثابت تکرار می شود، اصراری ندارد و تکرار در چنین مواردی را لزوما بدون عیب می داند.

البته این تکرار بدان معنا نیست که طراحی های جشنواره جهانی فیلم فجر دقیقا همان طراحی های سال گذشته اند، برای مثال تعداد غرفه ها افزایش یافته است، همچنین سال گذشته ستاد خبری در وسط سالن قرار داشت اما امسال مکان بزرگتر و دنج تری برای آن در نظر گرفته شده است، دیگر خبری از گرمای نور خورشید نیست و تنها خبرنگاران اجازه ورود به ستاد خبری را دارند.

در طبقه ششم محل برگزاری جشنواره فیلم جهانی فجر، چندین مبل و صندلی ، دقیقا مقابل محل عکس گرفتن چهره ها با پوستر سی و ششمین جشنواره فیلم جهانی فجر؛ در نظر گرفته شده است تا مراجعه کنندگان، خبرنگاران و عکاسان بتوانند در آن جا استراحت کنند. تعداد این صندلی ها در ساعات ابتدایی روز مناسب است اما هر چه به ساعات پایانی شب نزدیک تر می شدیم، تعداد بازدیدکنندگان بیشتر می شود و فضای نشستن نیز کمتر. هر چند برخی از مراجعه کنندگان ترجیح می دادند برای استراحت به فودکورت طبقه پنجم مراجعه کنند.

استفاده از تصاویر ایرانی در کنار پله برقی از جمله موارد مثبتی بود که می توان آن را در راستای ترویج فرهنگ ایرانی در نظر گرفت. این تصاویر توجه بسیاری از بازدیدکنندگان از کشورهای خارجی را به خود جلب می کرد.

تکرار در معماری آری یا خیر؟

اگر بخواهیم از دیدگاه معماری و با زبانی ساده به بررسی تکرار در طراحی غرفه بپردازیم می توان گفت عناصری بصری به طور متوالی تکرار می شوند و این تکرار منجر به ایجاد یک ریتم حرکتی در فضا شده و فرد را به دنبال خود خواهد کشاند. در برخی موارد اگر تعداد تکرار غرفه ها بیش از حد استاندارد باشد، مطمئنا دید بصری مخاطبان به دلیل عدم وجود تنوع یکنواخت خواهد شد. البته این مسئله در غرفه های مارکتینگ جشنواره صدق نمی کند زیرا تعداد آن ها به اندازه ای نیست که مخاطبان را خسته کند،هر چند محصولات و پوسترهای فیلم ها به اندازه ای جذاب هستند که نظر مهمانان جشنواره را به خود جلب کنند.

در برخی موارد برای اینکه مخاطب وادار به حرکت در فضا شود می توان تغییرات ساده ای در این تکرارها ایجاد کرد، همچنین محصولاتی که دیدگاه بصری آن ها پس از چندین تکرار، به طور ناخودآگاه سایر تکرارها را پیش بینی می کند اما با ایجاد یک تغییر کوچک مانند تغییر رنگ، بازی با نور و یا در نظر گرفتن یک المان کوچک می توان در دیدگاه بصری مخاطب تنوع ایجاد کرده و وی را برای ادامه دادن مسیر ترغیب کرد.

به طور کلی باید در نظر گرفت که در فضاهای فرهنگی به ویژه فضاهایی که دارای غرفه هستند نمی توان در استفاده از خلاقیت، فرم برگرفته از فرهنگ و ... زیاده روی کرد زیرا طراحی غرفه چه در ایران چه در جهان دارای محدودیت است ، اما توجه به مسئله رنگ می تواند در این غرفه ها نقش مهمی را در جذب مخاطبان ایفا کند؛ البته تناسب رنگی در دکوراسیون داخلی و مبلمان فضای غرفه ها بسیار مهم است برای مثال استفاده از رنگ خاکستری و قرمز در جشنواره جهانی فیلم فجر بسیار مناسب در نظر گرفته شده است، طیبعتا اگر در کنار این رنگ ها از یک رنگ مکمل مانند نارنجی استفاده می شد، ترکیب زیبایی را رقم نمی زد.

701

کد خبر: 934864

وب گردی

وب گردی