سهم خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان از حوادث جاده‌ای چقدر است؟

رئیس هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنى راه ها گفت: نمى توان آمار ارائه شده را نسبت به سال هاى گذشته مقایسه کرد زیرا آمار گذشته هم مطلوب نبوده و باید گفت حتی یک کشته هم در جاده های کشورقابل قبول نیست.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمد بخارایى، رئیس هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنى راه‌ها در نشست خبرى که امروز به مناسبت روز ایمنى راه‌ها برگزار شد، گفت: روز ایمنى حمل و نقل در سال ٩٦ براى اولین بار در تاریخ تقویم کشور جهت ارائه قابلیت هاى حمل و نقل، دستاوردهاى ایمنى و نیز بیان سرمایه گذارى ها و برنامه ها و نیازهاى ایمنى ثبت شد.

او افزود: بهتر است تا برخى از اقدامات ایثارگرایانه رسانه اى شود تا افراد از برخى اقدامات ماندگار الگوبردارى کنند تا جزیی از اقدامات انسانى محسوب شود اما تاکنون رسانه ها توجه چندانى به این موضوع نداشته اند.

بخارایى در ادامه بیان کرد: متاسفانه در اخبار منتشر شده در سال ٩٦ حدود ١٦ هزار نفر به جمعیت کشته هاى سوانح رانندگى و بالغ بر ٣٠٠ هزار نفر به آمار سوانح اضافه شدند.

رئیس هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنى راه ها اظهار داشت: نمى توان آمار ارائه شده را نسبت به سال هاى گذشته مقایسه کرد زیرا آمار گذشته هم مطلوب نبوده و باید گفت حتی یک کشته هم در جاده های کشورقابل قبول نیست.

او گفت: در صورتى که آحاد جامه به این موضوع فکر کنند که در حین حمل و نقل امکان مواجه با سانحه وجود دارد، به طور حتم از خانه هاى خود بیرون نخواهند آمد.

بخارایى خاطرنشان کرد: على رغم تمام اقدامات همه جانبه در ایام نوروز و نیز آماده باش تمام نیروهاى امدادى، راهدارى براى تجربه حمل و نقل بى سانحه، باز هم مانند سال هاى گذشته با سانحه مواجه بودیم که این امر به عنوان پدیده اى شوم تلقى مى شود و حدود ٣٨ درصد از سوانح در ایام نوروز ناشى از خستگى و خواب آلودگى رانندگان بوده است.

رئیس هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنى راه ها افزود: از نظر ما ایمنى راه ها نیازمند عزم ملى است و کشتار بالغ بر ١٦ هزار نفر از جمعیت کشور در سال به عنوان یکى از دغدغه هاى ملى محسوب مى شود.

او اظهار داشت: بیش از 100 هزار نفر از مجروحین به مجروحین موتورسوارن تعلق دارد و متاسفانه تخلف در موتورسواران نماد تخلف اجتماعی است و در صورت کاهش تخلف موتورسواران شاهد کاهش تخلف اجتماعی خواهیم بود.

بخارایی با بیان اینکه فرهنگ جامعه باید از فرهنگ موتورسواری برداشت شود، گفت: تخلف موتورسواری که به عنوان شاخص ترین تخلف به حساب می آید باید کنترل شود.

رئیس هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنى راه ها با اشاره به اینکه ایران به عنوان امن ترین کشور جهان به حساب می آید، خاطرنشان کرد: برخی از مسئولین اقدام به حذف برخی از قوانین و مقررات می کنند این درحالیست که این اقدام دلسوزی برای موتورسواران نیست بلکه راه بیشتری را برای انجام تخلفات باز می کنند.

او با اشاره به اینکه ترافیک برون شهری با توسعه شهری تلفیق شده است، افزود: در برخی از جاده ها شاهد فوت عابر پیاده بوده ایم در حال که نباید این اتفاق بیفتد و این امر ناشی از توسعه شهری است.

بخارایی گفت: آموزش عابران پیاده و رانندگان غیرحرفه ای یکی از کارهایی که توجه چندانی به آن نشده است، در حالی که این اقدام، اقدامی زود بازده و کم هزینه است اما مسئولین هیچ اقدامی را در این زمینه انجام نداده اند.

رئیس هیات مدیره جمعیت طرفداران ایمنى راه ها با تاکید بر اینکه باید یک نگاه و اقدام جدی برای ایمنی داشته باشیم، گفت: ساخت خودرو به عنوان یکی از دغدغه های محافل حمل و نقل است که به طور قطع در سال 97 باید به سمت خودروهای ایمن برویم.

به گفته او، در صورت افزایش مصرف تولید داخلی باید ارتقاء کیفیت خودرو را شاهد باشیم و باید از ساخت خودروهای ناایمن خودداری شود.

402

کد خبر: 934931

وب گردی

وب گردی