سفیر سوریه در ایران: سفر دکتر ولایتی، زمان‌بندی راهبردی داشت

سفیر کشور سوریه در تهران، با اشاره به سفر اخیر دکتر ولایتی به دمشق و سایر مناطق، از این دیدار به عنوان سفری استراتژیک و راهبردی یاد کرد و آن را بسیار موثر بر روند تحولات دمشق دانست .

تحولات سوریه در هفته های اخیر دستخوش تغییرات زیادی شده است که حمله به پایگاه "تی 4" در استان حمص ( که منجر به شهادت تعدادی از نیروهای مستشاری جمهوری اسلامی ایران شد) و همچنین حمله موشکی 3 کشور انگلیس، آمریکا و فرانسه به بهانه استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی از جمله ی مهمترین رویدادها در این منطقه بود.

از همین رو، سفر "دکتر علی اکبر ولایتی" مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل به سوریه و حضور وی در "غوطه شرقی" از جنبه های استراتژیک بسیاری برخوردار است؛ ضمن این که در جریان این سفر دکتر ولایتی با حضور در مناطق جنگ زده از محل تجمع تروریست ها و مکان هایی که بر اثر درگیری های شدید، به تلی از خاک تبدیل شده بودند، بازدید کرد.

شایان ذکر است، در این سفر یکی از مهمترین موضوعات، دیدار دکتر ولایتی با وزیر علوم سوریه در راستای تاسیس شعبه ای از دانشگاه آزاد اسلامی بود که مقامات مسئول، در اینباره به رایزنی و گفتگو پراختند.

در همین راستا خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، گفتگویی با «عدنان محمود» سفیر سوریه در تهران داشت، که وی ضمن تاکید بر استراتژیک بودن سفر مشاور مقام معظم رهبری گفت​: زمان‌بندی سفر دکتر ولایتی به سوریه بسیار راهبردی و مهم بود؛ به ویژه این که با پیروزی های بزرگ ارتش سوریه و همپیمانانش علیه تروریسم تکفیری و همچنین آزادی غوطه شرقی و دیگر مناطق حومه دمشق همزمان شده بود.

وی افزود: پیروزی های اخیر ارتش سوریه به ویژه در مناطق حومه دمشق، یک نقطه عطف بسیار مهم و راهبردی در از بین بردن و ریشه کنی تروریست ها از سوریه محسوب می شد.

محمود تاکید کرد: دکتر ولایتی همچنین گفتگوها و رایزنی های مهمی با بشار اسد رئیس جمهور سوریه داشت، که به مساله تقویت راهبردی همکاری ها برای مبارزه علیه تروریسم مربوط می شد. همچنین در این گفتگو به استفاده از پیروزی های میدانی برای تحقق پیروزی های جدید در عرصه های سیاسی و راهبردی اشاره و تاکید صورت گرفت.

سفیر سوریه افزود: در واقع اساس و پایه گفتگوهای دکتر ولایتی و بشار اسد در راستای خدمت بیشتر به ملت های دوست و برادر یعنی ایران و سوریه بود. هدف از این همگرایی به شکست کشاندن پروژه های آمریکایی- غربی برای تجزیه کشورهای منطقه و مواجهه با اقدامات سلطه جویان و جبهه استکبار برای سیطره بر منطقه بود تا در نهایت آرامش و ثبات کامل، بار دیگر به سوریه و منطقه باز گردد.

وی افزود: بر این اساس من معتقدم رایزنی های دکتر ولایتی با مقامات ارشد سوری از جمله رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان و وزیرخارجه سوریه و همچنین بازدیدهای میدانی وی از مناطق آزاد شده ( که در آن عملیات های موفقیت آمیز ارتش سوریه و همپیمانانش به اجرا گذاشته شده بود) همه و همه بار دیگر این پیام مهم را به جهانیان رساند که روابط ایران و سوریه راهبردی و بسیار عمیق است. ایران شریک پیروزی های بزرگ ملت سوریه است و هرگز نمی توان از نقش این کشور در رخدادهای سوریه چشم پوشی کرد.

عدنان محمود در ارتباط با تاسیس شعبه دانشگاه آزاد اسلامی در سوریه نیز گفت: سفر دکتر ولایتی به غیر از ابعاد گسترده سیاسی و بین المللی که داشت ، دارای ابعاد علمی نیز بود. ایشان در این سفر توافقنامه ای در زمینه همکاری های علمی و دانشگاهی میان ایران و سوریه به امضا رساندند که شامل ایجاد یک شعبه از دانشگاه آزاد اسلامی در سوریه می شود. به اعتقاد من، امضای این توافق نامه، گام بسیاری مهمی در راستای توسعه علمی سوریه و تقویت روابط دانشگاهی میان دو کشور به حساب می آید. همچنین توافقاتی درباره تبادل دانشجو و استاد میان دو طرف به انجام رسید که ارتباطات علمی و دانشگاهی را میان دانشگاه های ایران و سوریه تقویت خواهد نمود.

302

کد خبر: 934954

وب گردی

وب گردی