نوریان: بخشی از مشکل کم آبی خارج از اراده کشور است

نماینده مجلس با اشاره به پیگیری های پروژه گاپ در ترکیه و به طبع آن تاثیر گذاری بر عراق و ایران در خصوص کم آبی کشور اظهار داشت: بخشی از این موضوع خارج از اراده جمهوری اسلامی است و نمی توانیم برای کشور های دیگر تصمیم بگیریم.

اردشیر نوریان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز در خصوص بحران کم آبی و اقدامات کمیته امنیت آب در این خصوص گفت: بر اساس آمار های رسمی موضوع کم آبی در کشور تبدیل به یکی از مشکلات اصلی و کلیدی در کشور شده است.

وی در ادامه ابراز کرد: با توجه به بحران کم آبی لازم است در این موضوع دولت، مجلس و موسسات راهبردی و مطالعاتی وارد شوند و راه کار های اجرایی ارائه بدهند، چون پیش بینی می کردیم این موضوع از معضلات اصلی خواهد شد پپیشنهاد ایجاد کمیته امنیت آب را در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دادیم.

نوریان در خصوص موضوعاتی که کمیته امنیت آب در حال پیگیری است اظهار داشت: این کمیته چند موضوع در دست کار دارد که اول بررسی وضعت کلی آب در کشور است، در این خصوص وزارت نیرو و سازمان های مرتبط اطلاعات دقیقی به طور کامل ارائه دادند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص برنامه دیگری که در کمیته آب در حال پیگیری است ابراز کرد: پایش و بررسی اقلیمی استان های کشور با توجه به مشکلات اجتماعی که در ان وجود دارد انجام شده است.

وی ادامه داد: بازدید های میدانی در چند نوبت از استان چهار محال بختیاری، اصفهان، یزد و کرمان و جاهای دیگر صورت گرفته ،همچنین استان ها شمالی و فلات مرکزی نیز مورد بررسی قرار گرفته است که امیدواریم بزودی این موضوعات در حوزه اجرایی عملیاتی شود ضمن آنکه مسئله دیگر موضوع آب های مرزی بود که کمیته آب به طور جدی در حال پیگیری آن است.

نوریان در خصوص عوامل خارجی تهدید کننده در موضوع ریزگرده های داخلی گفت: از موضوعات مهم دیگر که خارج از مرز های کشور به وجود آمده است و روی وضعیت داخلی تاثیر می گذارد بحث گاپ و سد سازی های گسترده ترکیه است که تاثیر خودش را در عراق و به طبع آن در حاشیه غربی کشور می گذارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مشکل کم آبی و وجود ریزگرده ها در کشور را یک معضل اساسی برشمرد و ابراز کرد: بخشی از آن خارج از اراده جمهوری اسلامی است و نمی توانیم برای کشور های دیگر تصمیم بگیریم؛می توانیم اقدامات مشترکی را در نظر بگیریم تا این اقدامات تخریب گر کم تر شود.

303

کد خبر: 934972

وب گردی

وب گردی