از تلاطم دوگانگی  دولت تا دروغ های شاخ دار به ملت

عضو ارشد تیم سابق مذاکره کننده هسته ای معتقد است هدف اصلی مذاکرات هسته ای لغو تمامی تحریم ها بود و حضور یا عدم حضور آمریکا در این توافق در صورتی که تحریم ها لغو نشود اهمیتی ندارد.

علی باقری عضو ارشد تیم سابق مذاکره کننده هسته ای در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز درباره چالش های پیش روی توافق هسته ای با توجه با صحبت های اخیر رئیس جمهور آمریکا اظهار داشت: باید واقعیت ها را دید و بر اساس آنها تصمیم گرفت و با مبنای شاخص های واقعی به ارزیابی پرداخت؛ در حال حاضر واقعیت پیش روی ملت ایران حضور و یا خروج امریکا از برجام نیست، بلکه مسئله ی اصلی استمرار، تشدید، توقف و یا وقفه در دشمنی امریکا با ملت ایران است.

وی افزود: بنابراین آنچه که درباره سناریوهای مختلف درباره واکنش ایران در قبال کنش های متفاوت امریکا در موضوع برجام گفته می شود، پیش از آن که درباره درستی یا نادرستی آن به صحبت پرداخت باید درباره واقعی و یا عدم واقعی بودن آن به یک جمع بندی رسید.

باقری ادامه داد: برای تبیین بیشتر موضوع می توان از منظر دیگری به تحلیل مسئله پرداخت؛ یکی از ادعاهای دولت تدبیر و امید، از ابتدا "واقعگرایی" بود و حتی مخالفان خود را به عدم درک واقعیت متهم میکرد و به همین دلیل همه آنها را "آرمانگرا" خطاب می نمود تا در منظر افکار عمومی دوگانه" آرمانگرایی - واقع گرایی" را تداعی نماید و از همین طریق به مردم القا میکرد که دولت بر اساس واقعیت ها تصمیم می گیرد و تدبیر می کند، ولی مخالفان دولت حرف های آرمانی می زنند و سخن و تحلیل آنها هیچ تناسبی با واقعیت ندارد؛ اما واقعیت چیز دیگری است.

یکی از تاکتیک های دولت وارونه نمایی واقعیت هاست

وی اضافه کرد: از جمله تاکتیک ها و ترفندهای دولت تدبیر و امید که تقریباً در بیشتر عرصه ها مورد استفاده قرار گرفته و می گیرد، "وارونه نمایی واقعیت ها" است؛ یعنی نه تنها، رویکرد دولت در بسیاری موارد "واقع گرایی" نیست، بلکه با تمرکز بر موضوعات غیر واقعی تلاش دارد تا با "واقع نمایی" اذهان را از مسایل اصلی و واقعی دور نماید؛ بطور مثال در همین موضوع هسته ای، دولتی ها با ادعای دروغین تهدید نظامی، تلاش کردند به مردم القا نمایند که چنانچه خواسته ها و مطالبات غیرمنطقی، نامشروع و زیاده خواهانه امریکا در قالب توافق هسته ای پذیرفته نشود، امریکا به ایران حمله خواهد کرد و لذا باید به خواسته های غیرقانونی امریکا تن داد تا از شرّ جنگ رهایی یافت. در حالی که ادعای تهدید نظامی، اساساً واقعیت نداشت.

باقری ادعای دولت مبنی بر این که هدف از مذاکرات هسته ای تثبیت حقوق هسته ای بوده است و نه لغو تحریم ها را وارونه نمایی واقعیت ها از سوی دولت دانست.

باقری با بیان این که دولت در اوج مذاکرات هسته ای مردم را از جنگ با آمریکا می ترساند تصریح کرد: رابرت گیتس وزیر دفاع اوباما که چند سال هم وزیر دفاع جرج بوش بود، در پاسخ به پرسش مجری بی بی سی که پرسید در زمان وزارت شما آمریکا تا چه حد به حمله به ایران نزدیک شده بود، صراحتاً اظهار داشت: «چه در زمان بوش و چه در زمان اوباما، ما اصلاً به گرفتن چنین تصمیمی نزدیک نبودیم».

عضو ارشد تیم سابق مذاکره کننده هسته ای خاطر نشان کرد: بنابراین باید ابتدا صورت مسئله را بر اساس واقعیت ها و نه آنچنان که دولتی ها القا می کنند، ترسیم کرد و سپس درباره ی نحوه کنش و واکنش در قبال آن تصمیم گیری نمود؛

وی اذعان کرد: جال سوال اینجاست، واقعیتی که اکنون پیش روی ما وجود دارد، چیست؟ برای فهم درست واقعیت، ابتدا باید به این پرسش پاسخ داد که هدف از مذاکرات هسته ای چه بود؟ در پاسخ به این سئوال باید گفت، هدف از مذاکرات هسته ای فقط و فقط لغو تحریم ها بوده است؛ البته برخی دولتمردان ادعا می کنند که هدف مذاکرات لغو تحریم ها نبوده، بلکه هدف مذاکرات، تثبیت حقوق هسته ای جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی ادعای دولت مبنی بر این که هدف از مذاکرات هسته ای تثبیت حقوق هسته ای بوده است و نه لغو تحریم ها را وارونه نمایی واقعیت ها از سوی دولت دانست.

تثبیت حقوق هسته ای مبنای مذاکرات بود نه هدف آن

باقری اذعان داشت: تثبیت حقوق هسته ای، اساس و مبنای مذاکرات بوده، نه هدف مذاکرات؛ به عبارت دیگر، از آنجا که جوانان ایرانی بدون اتکا به بیگانگان توانستند فعالیت های هسته ای را در ابعاد مختلف عملیاتی کنند، از این رو ملت ایران با همت، ابتکار، خلاقیت و مجاهدت جوانان خود توانست حقوق هسته ای خود را در عمل استیفا کند و بیگانگان نه تنها هیچ کمکی به ما نکردند، بلکه تا جایی که توانستند در مسیر استیفای این حق کارشکنی و دشمنی هم کردند.

وی بیان کرد: ایران در شرایطی وارد مذاکره با طرف مقابل شد که آنها حقوق هسته ای ایران را پذیرفته بودند؛ در این چارچوب رئیس جمهور امریکا در فروردین 1391، کتباً بر شناسایی این حقوق اذعان نمود، البته ترفند دولتی ها در وارونه نمایی واقعیت و اظهار این ادعا که هدف مذاکرات لغو تحریم ها نبوده است، به این دلیل بود که آنها نتوانسته اند تحریم ها را نه در سند برجام و نه در عمل بود را ملغی کنند.

باقری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری اظهار داشت: در همین چارچوب هم حضرت آیت الله خامنه ای در فرمان اجرای برجام به رئیس جمهور تصریح فرمودند: «از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران، اساساً با هدف لغو تحریم های ظالمانه‌ی اقتصادی و مالی صورت گرفته است باید این تحریم ها به کلی برداشته شود».

عضو ارشد تیم سابق مذاکره کننده هسته ای تاکید کرد: هم"هدف مذاکرات"، لغو تحریم ها بود، هم "موضوع اصلی برجام" و هم "معیار ارزیابی و قضاوت درباره ی برجام" لغو تحریم ها است، چراکه رهبر انقلاب اسلامی در همان فرمان به رئیس جمهور فرمودند: «وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته‌ی تروریسم و حقوق بشر) توسّط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظّف است فعّالیّتهای برجام را متوقّف کند».

وی در ادامه خاطر نشان کرد: حال یاید به این امر دقت کنیم که ابتدا واقعیت مذاکرات چه بود و بعد آنچه که دولتمردان بر روی آن تمرکز می کنند چیست؟

این مقام مذاکره کننده سابق ادامه داد: دقت کنید امروز از تنها چیزی که صحبت نمی شود لغو تحریم ها است و صرفاً حضور و یا خروج امریکا از برجام برای جامعه مهم جلوه داده می شود؛ آیا هدف مذاکرات لغو تحریم ها نبود؟ آیا موضوع برجام لغو تحریم ها نبود؟ آیا معیار ارزیابی برجام لغو تحریم ها نبود؟ پس چرا لغو تحریم ها به فراموشی سپرده شده است؟

باقری با اشاره به تحریم های آمریکا پس از توافق هسته ای گفت: از تیر ماه سال 94 تا کنون امریکا در برجام حضور داشته است، اما با وجود حضور امریکا در برجام، تحریم های (ISA) آیسا توسط کنگره وضع و از سوی باراک اوباما اعمال شد، با وجود حضور امریکا در برجام، تحریم های کاتسا توسط کنگره وضع و از سوی دونالد ترامپ اجرا شد، با وجود حضور امریکا در برجام، ورود هر فرد ایرانی به امریکا منع شد، با وجود حضور امریکا در برجام، دهها شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی از سوی امریکا تحریم شدند، با وجود حضور امریکا در برجام، میلیاردها دلار اموال و دارایی های ایران توسط امریکا توقیف و مصادره شد، با وجود حضور امریکا در برجام، نرخ برابری دلار با ریال فراتر از 6 هزار تومان رفت.

مسئله مردم خروج آمریکا از برجام نیست

وی اضافه کرد: دولتمردان ایران همه ی توجهات را به بقا و یا خروج امریکا از برجام جلب کرده اند، در حالی که حضور یا غیبت امریکا از برجام مسئله مردم نیست، بلکه مسئله یک تفکر و جریان سیاسی است که همه حیثیت و آبروی خود را در گرو سازش با امریکا قرار داده و خروج امریکا از برجام هیچ آبرویی برای آنها باقی نخواهد گذاشت.

عضو ارشد تیم سابق مذاکره کننده هسته ای بیان داشت: از منظر دولتی ها اگر در چند روز آینده، رئیس جمهور امریکا اعلام کند که در برجام باقی میماند، ولی تعلیق اجرای تحریم ها را امضا نمی کند، حتماً در سراسر ایران اعلام جشن و پایکوبی خواهند کرد!، چراکه از نظر آنها مهم حضور امریکا در برجام است تا از حیثیت سیاسی جریان سیاسی حاکم در دولت صیانت شود و مسئله اصلی برای ملت ایران که مقابله با استمرار و تشدید دشمنی امریکا است، به فراموشی سپرده شود.

باقری تصریح کرد: معیار و شاخص اصلی برای واکنش در قبال امریکا در موضوع برجام را رهبر انقلاب اسلامی در مهرماه 1394 تبیین نموده اند و آن هم «وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای» است، اما دولتی ها به کلی روی مسئله ی اصلی را پوشانده و واقعیت را کتمان نموده و می خواهند موضوع غیر واقعی حضور و یا عدم حضور امریکا در برجام را به مسئله اصلی در سطح افکار عمومی جلوه دهند.

وی در پایان تاکید کرد: رسانه ها باید در مقابل تلاش برخی که می خواهند واقع نمایی کنند بایستند و مردم را از واقعیت ها مطلع نمایند؛مسئولیت ملی و رسالت حرفه ای رسانه ها این است که با "واقع گرایی" در مقابل "واقع نمایی" دروغین را بایستند.

302

کد خبر: 934991

وب گردی

وب گردی