نگاهی به روزنامه های عرب زبان

روزنامه های عرب زبان در یادداشت های امروزشان مطالب متنوعی را مورد تحلیل و ارزیابی قرار دادند که به دیدگاه چند روزنامه و نویسندگانشان درباره موضوعاتی خاص در زیر اشاره می شود.

روزنامه "الشرق" قطر در یادداشتی به قلم " عبدالمنعم سعید " رییس شورای اداره روزنامه مصری الیوم ومدیر مرکز منطقه ای مطالعات استراتژیک در قاهره وبا عنوان " بعد ازاجلاس سران عرب چه خواهد شد؟" از برگزاری اجلاس اخیر سران کشورهای عربی که درنهایت نتیجه ای برای جهان عرب نداشت انتقاد نموده وخواهان آن است که برگزاری چنین اجلاسی باید کشورهای عربی را به هم نزدیک و به یک تصمیم واحد مخصوصا در تحولات منطقه ای و مساله فلسطین برساند . وی می نویسد: "درسی که از برگزاری کنفرانس اخیر سران عرب در شهر دمام دم عربستان می گیریم آن است که با توجه به وضعیت کنونی بین المللی و منطقه ای، بر کشورهای عربی واجب است تا روابطشان را با یکدگیر به جهت تامین منافع ملی شان در اولویت قرار دهند.این به معنای گوشه گیری و بیگانه شدن از نظام جهانی ای نیست که برخی از قدرتهای بزرگ روابط پیچیده ای با برخی ازکشورهای عربی دارند و یا همچنین به معنای بیگانه شدن با اوضاع منطقه ای نیست .بادی گفت که نتیجه این اجلاس فقط مختص به کشورهای عربی بود در حالی که هیچ کدام از این کشورها به تفاهم و تصمیمی که در این اجلاس گرفته شد به هم نزدیک نمی شوند. به عنوان مثال، در مساله فلسطین رویکرد کشورهای عربی صلح می باشد اما کلید این صلح در دست این کشورهاست واین به معنای آن است که در مساله فلسطینی ها فقط فلسطین یک طرف قضیه نیست بلکه اسراییل نیز می باشد."

روزنامه " الخلیج " امارات در مطلبی با عنوان "جنگ ترورهای اسراییل" به قلم "نبیل سالم" هدف اسراییل از ترورهایش را فقط مختص عده ای خاص نمی داند، بلکه همه مردم فلسطین و مقاومت هدف این ترور میباشند. وی می نویسد: "جنگ هایی که اسراییل علیه مردم مقاوم فلسطین به راه انداخته است به طور مشخص کسی را هدف قرار نمی دهد بلکه هدف اسراییل همه مردم است و حتی می توان گفت که از نظر اسراییل نژاد پرست هر فلسطینی هدف ترور است. این در حالی است که گلوله های این رژیم کارمندان پزشکی و امدادرسانی و ماشین های هلال احمر،دانش آموزان و دانشمندان و حتی روزنامه نگاران را هدف قرار داده است. آخرین جنایت اسراییل در حق روزنامه نگاران ترور"یاسر مرتجی" است هنگامی که در نوار اشغالی در حال تصویر برداری بود، هدف تیر اندازی سربازان اشغالگر قرار گرفت. این جنایت اولین و آخرین جنایتی نخواهد بود که در فهرست ترورها و جنایات اسراییل ثبت شده است ."

روزنامه "الاهرام " مصر هم در مطلبی با عنوان "سوریه و امنیت ملی کشورهای عربی " به قلم " محمد مکرم" از نویسندگان ثابت این روزنامه درباره ضرورت حل سیاسی بحران سوریه و ارتباط امنیت ملی کشورهای عربی با آن، آورده است: " مصر به دنبال آن است تا به سرعت، بحران سوریه از طریق سیاسی حل شود و میان مصر با فرانسه نیز موافقت های روشنی در این خصوص وجود دارد. السیسی رییس جمهور مصر در تماس تلفنی با مکرون رییس جمهور فرانسه بر مشارکت کشورهای عربی در حل مسالمت آمیز بحران سوریه تاکید کردند و خواستار آن شدند که حل این مساله تحت نظارت سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان قرار بگیرد . نه تنها السیسی و ماکرون بلکه تعدادکشورهای بین المللی ای که اعتقاد دارند بحران سوریه باید به سرعت و از طریق سیاسی و بر اساس تصمیم های شورای امنیت سازمان ملل متحد و بیانیه ژنو و گفت وگو میان نظام و معارضانش حل شود در حال افزایش می باشد."

روزنامه " الایام " فلسطین در یادداشتی به قلم " هانی حبیب " با عنوان "اسراییل در هفتاد سالگی " به سخنرانی های تبلیغی مسئولان اسراییلی اشاره می کند و آن را دلیلی بر ضعف و ترس این رژیم می داند. وی می نویسد: "با مراجعه به سخنرانی های تبلیغی اسراییل که از طریق سیاست خارجی این رژیم به جهان ارسال می شود، درک می کنیم که ادبیات به کار رفته در این سخنرانی ها دلیلی بر ضعف رژیم بوده و همچنین نشانه ای بر کمبود منابع آن می باشد، به گونه ای که از نظر جغرافیایی در میان دشمنان قوی اش محاصره شده که تنها هدفشان حذف آنها و کشتن شان و پرتاب آنها به دریاست. با این اوصاف باید گفت که در طی سه دهه اخیر تحولاتی شکل گرفته که به نفع رژیم اسراییل بوده است که این رژیم را از نظر سیاسی، نظامی، اقتصادی و تکنولوژیکی به گونه ای قوی کرده که به تنهایی مشابه همه کشورهای عربی است."

کد خبر: 935076

وب گردی

وب گردی