بدون وجود برجام امکان رصد فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود ندارد/ اهمیت حفظ توافق هسته ای برای اروپا

سردبیر بخش عربی رادیو مونت کارلو فرانسه گفت: کشورهای اروپایی حتی فرانسه وابستگی خود را به آمریکا حفظ کرده‌اند و گرچه در ظاهر استقلال دارند ولی چشمشان به آمریکا است تا ببینند نسبت به توافق هسته‌ای چه سیاستی اتخاذ می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه جی 7 روز گذشته (سه‌شنبه) در بیانیه پایانی نشست وزرای خود در تورنتو کانادا بر حمایت خود از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 و همچنین نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این فرایند، تاکید کردند و گفتند: «ما قائل به تضمین بقای برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران طبق توافقات انجام شده و الزامات معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و طبق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در زمینه جلوگیری از تلاش برای دستیابی و توسعه سلاح‌های هسته‌ای هستیم.»

همچنین روز گذشته (سه‌شنبه) امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود درباره موضوع برجام صحبت کرد. اروپایی‌ها در تلاش هستند تا دولت آمریکا را راضی کنند تا از خروج از توافق هسته‌ای با ایران صرف‌نظر کند.

قرار است ترامپ 12 می (22 اردیبهشت) خروج خود را از برجام اعلام کند. این موضوع غربی‌ها را به تکاپو انداخته است تا موضعی واحد نسبت به این پرونده داشته باشند. چه اینکه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان روز شنبه هشدار داد اگر خروج از توافق هسته‌ای اتفاق بیفتد، ایران با قدرت غنی‌سازی اورانیوم را ادامه خواهد داد.

مصطفی الطوسه، سردبیر بخش عربی رادیو مونت کارلو فرانسه درباره تکاپوی اروپا برای حفظ برجام از خطر شکست و اظهارنظر مقام‌های اروپایی در زمینه تاکید بر لزوم حفظ توافق هسته‌ای گفت: «همانطور که می‌دانید در هفته جاری نشست وزیران امور خارجه جی 7 برگزار شد، سران آلمان، فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی اظهارنظر کردند، مقام‌های سازمان ملل متحد خطر شکست توافق هسته‌ای را هشدار دادند و پیشتر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران را به توافق هسته‌ای تایید کرده بود. همه اینها دال بر این است که یک عزم جدی از سوی اروپا برای جلوگیری از فروپاشی این توافق بین‌المللی وجود دارد.»

وی افزود: «در بیانیه پایانی نشست گروه جی 7 نیز که دیروز (سه‌شنبه) در تورنتو کانادا پایان یافت این کشورها بر حمایت خود از توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 و همچنین نقش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این فرایند، تاکید کردند. از سوی دیگر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه به واشنگتن سفر کرده است و قصد دارد امروز با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کند. حتی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان حمایت خود را از توافق هسته‌ای اعلام کرده است. ماکرون قبل از رسیدن به واشنگتن در مصاحبه‌ای که داشت گفته بود که هیچ جایگزینی برای توافق هسته‌ای با ایران وجود ندارد و حضور دولت آمریکا در این توافق بهتر از نبودنش است.»

الطوسه تاکید کرد: «همه اینها دال بر این است که منافع اروپا ایجاب می‌کند تا توافق هسته‌ای که از آن با عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) یاد می‌شود، با حضور همه طرف‌ها حفظ شود و طبعا خروج یکی از ارکان شش گانه می‌توان این توافق را تحت الشعاع قرار دهد.»

این تحلیلگر امور سیاسی در پاسخ به این سوال که «چرا آمریکا قصد دارد به صورت یکجانبه از برجام خارج شود و آیا اروپا نمی‌تواند مانع از تصمیم ترامپ شود؟» تصریح کرد: «بسیاری از اروپایی‌ها معتقدند توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، توافقی براساس منافع دولت آمریکاست و با تغییر دولت در این کشور و هم‌زمان تغییر اهداف و منافع، رویکرد آن‌ها تغییر کرده است و ایجاب می‌کند در توافق هسته‌ای بازنگری شود.»

وی افزود: «اگر بخواهیم از منظر اقتصادی نگاه کنیم، کشورهای اروپایی حتی فرانسه وابستگی خود را به آمریکا حفظ کرده‌اند و گرچه در ظاهر استقلال دارند ولی چشمشان به آمریکا است تا ببینند نسبت به توافق هسته‌ای چه سیاستی اتخاذ می‌کند. گرچه اروپا مدعی است با خروج آمریکا این توافق را ادامه می‌دهد ولی در عمل با خروج دولت آمریکا چیزی از این توافق بین‌المللی باقی نمی‌ماند و در نهایت فشارهای واشنگتن مانع از اجرای تعهدات اروپا نسبت به توافق هسته‌ای می‌شود.»

سردبیر بخش عربی رادیو مونت کارلو فرانسه در پاسخ به این سوال که «موضع فرانسه نسبت به اظهارات مقام‌های ایرانی که گفته‌اند در صورت خروج آمریکا از برجام، تهران نیز به تعهدات خود پایبند نخواهد ماند، چیست؟» گفت: «فرانسه معتقد است ایران داخل توافق بهتر از ایران خارج توافق است. همانگونه که امانوئل ماکرون گفت، در صورت خروج ایران از توافق هسته‌ای دیگر امکان مانیتورینگ (رصد) فعالیت‌های هسته‌ای ایران از سوی نهادهای نظارتی همچون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وجود نخواهد داشت.»

منبع: آنا

305

کد خبر: 935082

وب گردی

وب گردی