خط و نشان رئیس سازمان استاندارد برای خودروسازان

پیروز بخت گفت: با افزایش استاندار‌ها درپایان سال جاری خودروسازان ملزم به دریافت استاندرد‌های جدید برای ادامه تولید خواهند بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ نیره‌سادات پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در گفت‌وگویی با اشاره به نقش این سازمان در افزایش کیفیت تولید داخلی، اظهار کرد: با توجه به نامگذاری سال جاری به عنوان حمایت از کالای ایرانی، نقش سازمان استانداردسازی در تحقق این هدف اهمیت ویژه‌ای دارد و با بررسی کیفیت کالای تولید داخل و افزایش اطمینان‌خاطر مصرف کننده، اعتبار کالای ایرانی نیز افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه این سازمان برنامه ویژه‌ای در سال حمایت از کالای ایرانی دارد، تصریح کرد: سازمان ملی استاندار از سال‌های گذشته در حوزه تولید داخل، کنترل واردات و صحه‌گذاری بر صادرات فعالیت می‌کند و امسال هم برنامه ویژه‌ای برای کسب استاندارد کالا و خدمات در نظر گرفته است که شامل استاندار‌های اجباری، تشویقی و استاندار‌های خوداظهاری می‌شود که در واحد‌های تولیدی استاندار‌های لازم تعریف و به سازمان معرفی می‌کنند و پس از ثبت آن به صورت فراگیر اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: تبدیل مصوبه دولت برای دریافت اجباری استاندارد، در برخی از کالاها، تبدیل به خوداظهاری شده است که گام مهمی در جهت افزایش اعتماد تولیدکنندگان است.

پیروزبخت با تأکید بر اینکه سازمان استاندارد بیشتر نقش نظاراتی دارد، تصریح کرد: سازمان استاندارد به عنوان دستگاهی فرابخشی سعی در افزایش کیفیت نظارت و کاهش بسیاری از موازی کاری‌های این سازمان با دستگاه‌های اجرایی از طریق تعامل دارد و در اولین قدم این موضوع بین سازمان ملی استاندارد و بهداشت در حال انجام است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با تأکید براینکه افزایش تولید و صادرات، توسعه اقتصادی را به همراه دارد، تصریح کرد: ارتقا و افزایش کیفیت محصولات داخلی از جمله اهداف اصلی سازمان ملی استاندارد است.

وی با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد در پی افزایش کیفیت برای مصرف کننده است، اذعان داشت: استاندارد یک مفهوم منطقی برای ایمنی و صحت محصولات کالا برای مصرف کنندگان و افزایش کیفیت تولید برای فعالان اقتصادی است.

دریافت نشان استاندارد باعث افزایش قیمت کالا نمی‌شود

پیروزبخت با بیان اینکه دریافت نشان استاندارد باعث افزایش قیمت کالا نمی‌شود، اظهار کرد: افزایش قیمت به بهانه دریافت نشان استاندارد منطقی نیست، چرا که افزایش قیمت منوط به افزایش کیفیت است و دریافت این نشان وظیفه تولیدکننده و خدمات دهنده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اعتماد مردم به سازمان استاندارد، بیان کرد: اعتماد خوبی میان مردم نسبت به سازمان استاندارد در حال شکل گیری است و بسیاری از مردم برای خرید کالا نشان استاندارد را الزامی می‌دانند.

پیروزبخت با تأکید بر اینکه سازمان استاندارد در گذر از رویکرد سنتی به رویکرد نوین است، اظهار کرد: در رویکرد سنتی ۸۰۰ کالا ملزم به دریافت استاندارد است، اما در رویکرد نوین مطابق سیاست اقتصاد مقاومتی توسعه پوشش استانداردسازی به همه کالا‌های ایرانی است که در برنامه درازمدت باید ۸۰ هزار کالا و خدمات در سطح کشور تأییدیه کیفیت را اخذ کنند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه خودرو‌های داخلی تا پایان سال باید خود را برای کسب استاندار‌های لازم آماده کنند، تصریح کرد: خودرو‌های داخلی در حال تردد، استاندار‌دهای تعریف شده سازمان ملی استاندارد را دارا هستند، اما با افزایش تعداد اولویت‌های استاندار‌د، باید کیفیت محصولات خود را تا پایان سال جاری با استاندار‌دهای جدید هماهنگ کنند تا از تولید آنها جلوگیری نشود.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد اولویت‌های استاندارد‌ از سال گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: در دی ماه سال گذشته تعداد اولویت‌های استاندار‌د از ۵۵ به ۶۱ مورد افزایش یافت و مقرر شد تا تیرماه سال جاری تعداد آن به ۶۳ مورد تا پایان سال به ۸۵ مورد افزایش یابد.

ﮐﺎﻻﻫﺎی وارداﺗﯽ ملزم به دریافت اﺳﺘﺎﻧﺪارد اﺟﺒﺎری هستند

پیروزبخت با بیان اینکه دریافت استاندارد برای برخی از کالا‌های وارداتی الزامی است، تصریح کرد: از ۶هزار ردیف کالای وارداتی به کشور، ۱۷۰۰ قلم آن مشمول استاندارد اجباری است که در صورت عدم دریافت استاندار‌دهای لازم با همکاری سازمان توسعه و گمرک از ورود آن به کشور جلوگیری خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه قوانین استاندارد ایران مشابه کشور‌های پیشرفته است، تصریح کرد: قوانین مربوط به استاندارد در ایران در بسیاری جهات مشابه قوانین کشور‌های اروپایی و آمریکا است و شباهتی به قوانین استاندارد کشور‌های حوزه خلیج فارس ندارد.

سهم اندک ایران از بازار صنعت حلال

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به صنعت حلال، اظهار کرد: بنا بر آمار‌های سال ۲۰۱۵ گردش مالی صنعت حلال اعم از پوشاک، بیش از ۲ هزار میلیارد دلار و گردش مالی غذای حلال نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار است که سهم ایران از این بازار غنی بسیار اندک است.

پیروزبخت تصریح کرد: با توجه به کاهش قیمت نفت و مشکلات به وجود آمده؛ صنعت حلال می‌تواند جایگزین مناسبی برای درآمد‌های نفتی در کشور باشد.

وی ادامه داد: در داخل کشور به برند حلال به دلیل بدیهی بودن آن توجه نشده، اما برای صادرات نیاز به برند‌های حلال و صدور مجوز‌های حلال است که از چند سال قبل در ایران اقداماتی برای انجام آن شده است؛ بنا به تصویب مجلس در سال گذشته این وظیفه به سازمان استانداردسازی به عنوان تنها مجری آن محول شده است.

پیروزبخت در پایان با بیان اینکه سازمان استاندار نقش مشاور را برای تولیدکننده بازی می‌کند، گفت: سازمان استاندارد در جهت افزایش کیفیت کالا‌های تولیدی می‌تواند مشاور تولیدکنندگان داخلی باشد تا با افزایش کیفیت میزان فروش و صادرات کالای ایرانی افزایش یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر: 935184

وب گردی

وب گردی