محقق: اگر قرار بر بازگشت بود، نباید برای شهر آفتاب هزینه می‌شد

معاون شعر« بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان» در مورد جا به جایی مکان نمایشگاه کتاب، گفت: اگر قرار بر بازگشت به مصلی بود، نباید برای آماده سازی شهر آفتاب، هزینه می شد یا اینکه حداقل اشکالات شهر آفتاب رفع می شد تا نمایشگاه در جای دائمی خود باقی بماند.

جواد محقق در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره تاثیر نمایشگاه کتاب تهران در علاقمندی شهروندان به مطالعه، گفت: نمایشگاه کتاب به مردم در یافتن کتاب های مورد علاقه شان کمک می کند و این فرصت را برای علاقمندان کتاب فراهم می کند که بتوانند کتاب های مورد نیازشان به صورت یک جا تهیه کنند.

وی با اشاره به پراکندگی کتاب فروشان در تهران، اظهار کرد: با توجه به تعطیلی کتابفروشی ها در سراسر کشور و پراکندگی نا مناسب آنها در شهرهای بزرگی مثل تهران، یافتن کتاب های مورد نظر برای خیلی از افراد کار آسانی نیست.

معاون شعر «بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان» در مورد جا به جایی مکان نمایشگاه، گفت: نمی‌دانم چرا مسئولان مربوطه، صلاح دیده اند که دوباره نمایشگاه کتاب به مصلی با آن همه ایراداتی که داشت، بازگردد، اما اگر قرار بر بازگشت بود، نباید برای آماده سازی شهر آفتاب، هزینه می شد یا اینکه حداقل اشکالات شهر آفتاب رفع می شد تا نمایشگاه در جای دائمی خود باقی بماند.

نمی‌دانم چرا مسئولان مربوطه، صلاح دیده اند که دوباره نمایشگاه کتاب به مصلی با آن همه ایراداتی که داشت، بازگردد

وی با بیان اینکه مصلی مزیت هایی نیز دارد، افزود: دسترسی ساده و سریع تری برای شهروندان در مصلی مهیاست ولی باید تدبیری برای غرفه هایی که در چادر دایرند، انجام شود تا در باد و باران، متضرر نشوند.

نویسنده مجموعه «آن بهار مهربان»، اظهار کرد: فضای شبستان مصلی، به تنهایی برای بخش اصلی ناشران، منهای بخش کودک، کتاب های درسی و دانشگاهی، کفایت می کند و اگر مسئولان نمایشگاه کتاب می توانستند این رویداد فرهنگی را در سه بخش مجزا طی زمان های مختلف برپا کنند دیگر نیازی به استفاده از مکان دیگری برای برپایی نمایشگاه کتاب نبود.

وی در این باره افزود: در صورت جدایی هر بخش از کتاب ها، مراجعه کنندگان در بخش های کودک و نوجوان و دانشگاهی در سه فرصت زمانی مجزا از فضای مصلی استفاده کنند و نیازی به صرف هزینه برای برپایی نمایشگاه در چادرها با شرایط نامساعد باد و باران نیست.

**دانشگاه آزاد، کتاب ها را به نویسندگان اهل فن بسپارند

محقق درباره تاثیر دانشگاه آزاد اسلامی در تولیدات فرهنگی، گفت: دانشگاه آزاد با توجه به بخش انتشارات، بهتر است متولی چاپ آثار علمی و مرتبط با کلیت دانشگاه باشد.

وی افزود: برخی از موسسات دولتی یا دانشگاه ها اقدام به چاپ کتاب هایی جدای از مباحث درسی می کنند زیرا بخشی از انتشارات دانشگاه بی ارتباط به مباحث علمی و از نظر کارشناسی بسیار ضعیف هستند و بهتر است دانشگاه آزاد، کتاب ها را به موسسات و نویسندگانی اهل فن، بسپارند.

وی درباره برون سپاری تولیدات دانشگاه آزاد اسلامی به دانشجویان گفت: اگر دانشگاه ها قرار است انتشاراتی داشته باشند بهتر است تولیدات آن برای دانشجویان باشد، به طور مثال بسیاری از پایان نامه ها مورد استقبال دانشجویان است که ممکن است در تیراژ های محدودی بتوانند در کار تولید دانشگاه ها قرار بگیرد.

اگر دانشگاه ها قرار است انتشاراتی داشته باشند بهتر است تولیدات آن برای دانشجویان باشد

معاون شعر «بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان»، خاطرنشان کرد: نیاز است در دانشگاه آزاد اسلامی یک هیات علمی مشخصا، پایان نامه های برتر را در قالب کتاب در یک پردازش مجدد به چاپ برساند زیرا بسیاری از موسسات و کتابخانه های فنی و تخصصی و در رشته مورد نظر به بسیاری از پایان نامه ها دسترسی ندارد و نیاز است انتشارات دانشگاه در این باره همت کند.

502

کد خبر: 935322

وب گردی

وب گردی