استفاده حداکثری از توان داخلی در قراردادهای جدید نفتی/تولید کالا، متناسب با استانداردهای جهانی

قائم مقام وزیر نفت با تشریح برنامه های حمایتی برای حمایت از کالاها و سازندگان ایرانی، گفت: در قراردادهای جدید نفتی، قید شده است در خرید کالا و انجام خدمات باید از بیشترین توان داخل استفاده کنند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مرضیه شاهدایی، درباره برنامه های وزارت نفت برای حمایت از کالای ایرانی، اظهار داشت: وزارت نفت همواره در حمایت از سازندگانی داخلی پیشتاز بوده است؛ از سال های گذشته حمایت از سازندگان ایران در دستور کار وزارت نفت بوده که از جمله آنها می توان به شناسایی و بومی سازی 10 گروه کالایی پرمصرف صنعت نفت اشاره کرد.
قائم مقام وزیر نفت ادامه داد: برنامه دیگر حمایتی، برگزاری شفاف مناقصات و عملکرد مطلوبتر کمیسیون معاملات بوده است.
شاهدایی اضافه کرد: بر اساس طرح دیگر، تلاش شد تا همه فعالان بخش های مختلف صنعت نفت بتوانند در فعالیت ها سهیم شوند و پروژه دریافت کنند.
او با بیان این که برای تحقق این هدف باید سازندگان، ظرفیت سنجی شوند، افزود: برخی سازندگان، ظرفیت واحدهای تولیدیشان کامل است، بنابر این امکان دارد که کالا را با تاخیر تحویل دهند، اما سازندگانی هستند که ظرفیت خالی دارند و قادر هستند که کالا را با همان کیفیت ارایه کنند، بنابراین در مناقصات برای آنهایی که ظرفیت خالی دارند امتیاز بیشتری در نظر گرفته می شود.

**لزوم توجه سازندگان به افزایش کیفیت و ارایه خدمات پس از فروش
قائم مقام وزیر نفت گفت: برای تقویت فعالیت سازندگان داخلی، قرار شد تا جلساتی با سازندگان برگزار شود تا ایرادات احتمالی را برطرف کرده و خدمات پس از فروش را گسترش دهند.
شاهدایی با گلایه از برخی کاستی ها، اظهار داشت: متاسفانه در گذشته، در برخی موارد به دلیل عملکرد نامناسب تجهیزات و نبود پوشش مناسب خدمات پس از فروش و عمر پایین کالاها، جایگاه کالاهای ساخت داخل تخریب شده و بی اعتمادی نسبت به برخی کالا شکل گرفته بود.
او گفت: در برخی موارد شاهد بوده ایم که راه اندازی برخی واحدهای بزرگ نفتی و صنعتی به مدت چندین ماه به تاخیر می افتد، زیرا چند کالای کوچک دچار مشکل هستند، برای حل این مشکلات، کارفرمایان یا ناچار به تعمیر کالا و یا انجام سفارش از خارج می شوند.

**تولید کالا، متناسب با استانداردهای جهانی
قائم مقام وزیر نفت تصریح کرد: در سال های گذشته که صنعت نفت توسعه گسترده ای داشته، سیاست وزارت نفت، توانمند کردن سازندگان داخلی بوده است.
او با بیان این که سازندگان ایرانی نیز باید تلاش کنند که مطابق با استانداردهای جهانی، کالای مورد نیاز را تولید کنند، افزود: کالاهای ایرانی باید قابل رقابت با کالاهای خارجی باشند، رقم سرمایه گذاری در صنعت نفت بسیار بالاست بنابراین لازم است که تضمین کالا در آن ها رعایت شود.
شاهدایی یادآور شد: پروژه های نفتی، اغلب بزرگ و عظیم بوده و هزینه کلانی برای آنها صرف می شود، بنابراین خریداران برای این که ریسک خرید از داخل را بپذیرند باید به سازندگان، اطمینان و اعتماد داشته باشد.

**استفاده حداکثری از توان داخلی در قراردادهای جدید نفتی
قائم مقام وزیر نفت درباره انتقاد برخی سازندگان داخلی از کنارگذاشتن ظرفیت های داخلی و استفاده از خرید خارجی در پروژه های نفتی، گفت: پیش از این، برخی پروژه ها به صورت فاینانس ( تامین مالی ) بوده که بر اساس آن، باید بخش قابل توجهی از کالاهای مورد نیاز از کشور تامین کننده فاینانس خریداری می شده است.
شاهدایی افزود: اما در قراردادهای جدید نفتی، قید شده که در خرید کالا و انجام خدمات باید از بیشترین توان داخل استفاده کنند.
او اظهارداشت: در قراردادهای جدیدی که به تازگی امضا شده است، آنها، پیمانکاران ایرانی خود را مشخص کرده و قرار است که از حداکثر توان داخلی و کالای ایرانی در پروژه ها استفاده شود.
بر اساس گزارش ها، توان ساخت بیش از 70 درصد تجهیزات صنعت نفت توسط سازندگان داخلی وجود دارد که وزارت نفت برنامه های حمایتی را برای آنها در پیش گرفته است.
با توجه به نامگذاری سال 1397 به نام سال حمایت از کالای ایرانی توسط رهبر معظم انقلاب، حمایت و پشتیبانی از سازندگان ایرانی با قدرت بیشتری انجام می شود.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 935351

وب گردی

وب گردی