یارکشی حزبی در انتخاب شهردار تهران

درگیری‌های پشت پرده حزب اتحاد ملت و کارگزاران بر سر انتخاب شهردار بعدی پایتخت ادامه دارد و آینده تهران همچنان در بلاتکلیفی است.

به گزارش ایسکانیوز، ‏واکنش غلامحسن کرباسچی ساعتی پس از انتشار لیست هفت نفره منتخب شورای شهر برای انتخاب شهردار آینده تهران، مهمترین اظهارنظر درباره رفتار شورای شهر در روز سه شنبه بود.

‏دبیرکل حزب کارگزاران در گفت‌وگویی درباره لیست 7 نفره‌ای که برای انتخابات شهردار تهران تهیه شده است، گفته است: برای انتخاب شهردار جدید تهران کارایی و توان اجرایی در تهیه این لیست ملاک قرار نگرفته است و این یارکشی‌ها به زندگی مردم و جامعه آسیب خواهد زد چرا که فردی باید به عنوان شهردار انتخاب شود که ظرفیت و پتانسیل اداره شهر را داشته باشد. در واقع لیست به طور کامل با لابی آقایان تهیه شده و ملاک انتخاب شهردار کارایی نبوده است.

‏اینگونه به نظر می‌رسد که انتخاب شهردار بعدی تهران از یک فرآیند ساده تعیین گزینه ها برمبنای کارامدی و برنامه تبدیل به موضوعی برای تسویه حساب های درونی اصلاح طلبان شده است.

‏عنوان «یارکشی» که غلامحسین کرباسچی در سخنان خود بعد از حذف گزینه خودشان از لیست هفت نفره برای شهرداری استفاده کرد اشاره مستقیمی به درگیری های پشت پرده حزب اتحاد ملت و کارگزاران بر سر انتخاب شهردار بعدی تهران دارد.

‏حزب اتحاد ملی -مشارکت سابق- تا لحظه آخر، مخالف استعفای شهردار مستعفی تهران یعنی محمدعلی نجفی بود و درحالی که نجفی ادامه حضور خود در ساختمان بهشت را «خیانت» به مردم تهران می دانست نمایندگان این حزب در شورای شهر حتی از اداره شهر توسط معاونان شهرداری و مرخصی بلندمدت شهردار سخن می گفتند.

‏اتحاد ملی تنها در لحظه ای راضی به کنار رفتن نجفی شد که شرط کرد هرکسی جز محسن هاشمی کاندیدای شهرداری شود. در لیست هفت نفره ای که از نتیجه انتخاب شورای شهری ها منتشر شده، برخی به لحاظ سوابق اجرایی و توانایی مدیریتی با اغماض در حد شهردار یک منطقه شهرداری هستند و نه مدیریت کلان شهری مثل تهران که علاوه بر پایتخت سیاسی و اقتصادی بودن با دهها مشکل ریز و درشت دست به گریبان است.

‏مشکلی که اصلاح طلبان در اداره شهر دارند تداوم همان مشکلی است که در بستن لیست شورای شهر وجود داشت. به عبارت دیگر اصلاح طلبان پذیرفتند تنها به اتکای «تکرار» عنان سرنوشت مدیریت شهری را به افرادی بسپارند که بسیاری از آنها گمنام و جویای نام هستند و تا قبل از انتخابات شورای شهر حتی از جستجوی نامشان در اینترنت هم نتیجه ای حاصل نمی شد.

عجیب نیست اگر همان ها برای انتخاب شهردار بعدی تهران دل به باندبازی و یارکشی ببندند و با سرنوشت مردم تهران بازی کنند.

‏هفت گزینه معرفی شده توسط شورای شهر از این جهت که در انتخاب شان به جای واژه هایی چون کارآمدی، نگاه به سابقه اجرایی و مدیریتی، توان مدیریتی و دیگر شاخصه های لازم برای یک شهردار، بازی های سیاسی ملاک بوده طبیعی است که در صورت تصدی سمت شهردار هم چاره ای جز تمکین از گروههای ذینفع نخواهند داشت.

نمی توان از شهرداری که خروجی این هفت نفر است انتظار داشت در مدیریت شهر تهران سیاسی کاری نکند چه آنکه خود اساسا بر مبنای سیاسی کاری یا به قول کرباسچی با زدوبند روی کار آمده است.

‏نیاز امروز تهران مدیریت و کارآمدی است نه سیاسی کاری و دل بستن به جناح ها.

شهر تهران در یکسال گذشته به واسطه درگیری های درون جناحی اعضای شورای شهر از «شهردار» محروم بوده است و نجفی در هفت ماهی که بود حتی فرصت نکرد از برخی از زیر مجموعه های خود بازدید کند. اینگونه به نظر می رسد که خروجی این هفت نفر هم ادامه همان روزگار است.

فارس

۷۰۵

کد خبر: 935384

وب گردی

وب گردی