برنامه جهانی ممیزی نظارت بر امنیت هوانوردی امسال اجرا می شود

مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و تضمین کیفیت سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: برنامه جهانی ممیزین نظارت بر امنیت هوانوری (ایکائو) امسال از 17 تا 27 شهریور ماه اجرا می شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛به نقل از وزارت راه و شهرسازی، برنامه جهانی ممیزی نظارت بر امنیت با رویکرد نظارت مداوم برنامه‌ای برای سنجش سطح ایمنی صنعت هوانوردی هر کشور و میزان تطابق عملکرد آن با قوانین بین‌المللی است که توسط ایکائو سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی اجرا می‌شود.

براساس این پروتوکل بازرسان ایکائو هر چند سال یکبار کشورها را بر اساس سوالات مشخصی ارزیابی کرده و بر اساس میزان انطباق عملکردشان در حوزه ایمنی با استانداردهای این سازمان رتبه‌بندی می‌کند. هدف از این ممیزی استقرار موثر سیستم ایمنی هوانوردی در کشورها اعلام شده است.

«جواد محمدپور همدانی» مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و تضمین کیفیت سازمان هواپیمایی کشوری توضیح داد: ایران تاکنون سه دوره در سال‌های 2000، 2004 و 2010 میلادی از سوی ایکائو ممیزی شده است.

به گفته وی در آخرین ممیزی نمره ایران 90.49 درصد است و این میزان تطابق با استانداردهای ایکائو را نشان می‌دهد. ایران در این زمینه پیشرو است چرا که متوسط نمره جهانی در حدود 70 درصد است.

محمد پور اظهارداشت: ایکائو مقررات خود را بر مبنای ایمنی و گسترش صنعت هوانوردی پایه‌گذاری می‌کند. بنابراین هرچه تطابق عملکرد کشوری با این استانداردها بیشتر باشد یعنی وضعیت ایمنی هوانوردی در آن کشور مطلوب‌تر است.

او تشریح کرد: حوزه های نظارت بر ایمنی یعنی صلاحیت پرواز، عملیات پرواز، گواهینامه‌های پرسنل هوانوردی، حوزه فرودگاهی و تجهیزات و حوزه مراقبت پرواز و همچنین حوزه بررسی سوانح و حوادث هوایی و حوزه های پشتیبانی شامل حوزه حقوق هوانوردی و مقررات و حوزه ساختار سازمانی و منابع انسانی و منابع مالی که برای نظارت ایمنی تخصیص داده می‌شود، هشت حوزه برنامه ممیزی است.

محمد پور اظهارداشت: ایکائو مقررات خود را بر مبنای ایمنی و گسترش صنعت هوانوردی پایه‌گذاری می‌کند. بنابراین هرچه تطابق عملکرد کشوری با این استانداردها بیشتر باشد یعنی وضعیت ایمنی هوانوردی در آن کشور مطلوب‌تر است.

او تشریح کرد: حوزه های نظارت بر ایمنی یعنی صلاحیت پرواز، عملیات پرواز، گواهینامه‌های پرسنل هوانوردی، حوزه فرودگاهی و تجهیزات و حوزه مراقبت پرواز و همچنین حوزه بررسی سوانح و حوادث هوایی و حوزه های پشتیبانی شامل حوزه حقوق هوانوردی و مقررات و حوزه ساختار سازمانی و منابع انسانی، و منابع مالی که برای نظارت ایمنی تخصیص داده می‌شود، هشت حوزه برنامه ممیزی است.

مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و تضمین کیفیت سازمان هواپیمایی با بیان اینکه ممکن است نمره ایران در ممیزی جدید افت کند، افزود: نظام ممیزی پیش از این بر اساس سنجش تطابقی پیش می‌رفت، اما اکنون به نظام نظارت مستمر تغییر کرده است. در این نظام ایکائو تنها به ممیزی خود بسنده نمی‌کند و به بررسی گزارش‌های سازمان‌های هواپیمایی کشوری هر کشور از عملکرد خود و سایر کشورها می‌پردازد.

او اضافه کرد: ناوگان ما به کشورهای دیگر رفت ‌و آمد دارند و توسط سازمان‌های هواپیمایی این کشورها بازرسی می‌شوند. گزارشات این بازرسی‌ها مبنای سنجش ایمنی هواپیماهایی می‌شود که به سایر کشورها پرواز دارند.

محمد پور یادآور شد: بطور مسلم نوسازی صنعت هوانوردی در رشد نمره ما بی تاثیر نیست. هنگامی که صنعت به سمت نوسازی می‌رود، خود به خود ارتباطات بین‌المللی نیز افزایش می‌یابد و این خود به معنای رشد ایمنی در صنعت است.

او بیان کرد: ایران برای آنکه بتواند به نظام جهانی هوانوردی متصل شود. مشغول تغییر و بهینه‌سازی مقررات هوانوردی است. اکنون بر اساس توصیه ایکائو، مشغول اقتباس از قوانین و استاندارهای هوانوردی اتحادیه اروپا هستیم.

مدیرکل دفتر ارزیابی عملکرد و تضمین کیفیت سازمان هواپیمایی گفت: این استاندارها بسیار پیشرو هستند. بسیاری از کشورهای دیگر نیز همین کار را کردند و قوانین خود را بر مبنای قوانین کشورهای پیشرو در حوزه هوانوردی اصلاح کردند.

402

کد خبر: 935440

وب گردی

وب گردی