خیز دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان برای مشارکت در حل بحران کم آبی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) با اشاره به این که برای مقابله با بحران آب در استان اصفهان برنامه های میان مدت و بلندمدتی در دست کار داریم، گفت: یک هیات اندیشه ورز از اساتید این حوزه در حال شکل گیری است تا چاره اندیشی لازم را برای دانشگاه و استان اصفهان داشته باشند.

به گزارش گروه استان های ایسکانیوز، بحران کم آبی و خشکسالی بسیاری از استان های کشور را در برگرفته است و استان اصفهان یکی از استان هایی است که مسئله آب طی ماه های گذشته مشکلاتی در آن به وجود آورده است.

بحران کم آبی در استان اصفهان به حدی شدت گرفته است که با توجه به گفته های مسوولین و کارشناسان به دلیل برداشت های غیرمجاز در این استان اعتراض کشاورزان شرق استان را در پی داشت.

بحران آب تا جایی پیش رفته که اکنون تامین آب شرب پنج میلیون نفر در استان اصفهان با چالش مواجه است و تصمیم گیران آب در سطح وزارت نیرو و شرکت آب منطقه ای اصفهان اعلام کرده اند که به دلیل شرایط ویژه زاینده رود حدود 20 درصد سهم انتقال آب به بخش صنعت و کمتر از 10 درصد از آب انتقالی به یزد کاهش یابد.

احمد آذین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در رابطه با مقابله با بحران آب در استان اصفهان در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: بحران آب بحرانی است که باید آن را واقعا جدی گرفت و برای جلوگیری از دامن گیر شدن این بحران راهکار مناسبی را پیدا کرد.

وی با بیان این که مسوولین اجرایی در حوزه مقابله با بحران آب باید با دانشگاه ها همکاری کنند، ادامه داد: ارتباط با بدنه دانشگاه ها از سوی مسوولین اجرایی می تواند به حل بحران آب کمک کند.

آذین با اشاره به این که دانشگاه آزاد اسلامی برای حل بحران آب دارای رشته های بسیار خوبی است، گفت: در واحد خوراسگان اساتیدی مشغول به فعالیت هستند که قابلیت ورود به این موضوع و حل و چاره اندیشی این بحران را دارند.

دانشگاه ها می توانند نظرات خوبی برای حل بحران ها داشته باشند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان گفت: نسل چهارم دانشگاه ها نسلی است که دانشگاه ها محور پیشرفت، توسعه و تعالی آن کشور یا مجموعه قلمداد می شوند و باید به دانشگاه ها عنایت شود به آن دلیل که به جز حل بحران آب می توان برای حل بحران های دیگر هم از کمک دانشگاه ها استفاده کرد.

آذین تصریح کرد: مقام معظم رهبری هم ارتباط با دانشگاه ها را به ویژه ارتباط صنعت با دانشگاه را از سال های بسیار گذشته مورد تاکید قرار دادند و در حال حاضر باید این ارتباط و اعتماد به دانشگاه ها بیشتر عملیاتی شود.

وی ادامه داد: در حال تلاش هستیم تا با توجه به رشته های خاصی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان وجود دارد یک هیات اندیشه ورزی از اساتید این رشته داشته باشیم تا چاره اندیشی لازم را برای دانشگاه و استان اصفهان داشته باشند و اگر طرح یا دیدگاه این اساتید دیدگاه خاصی باشد آن را بتوان در کل کشور پوشش داد. همچنین این آمادگی وجود دارد تا این دیدگاه ها به صورت یک "برند" برای کشور اعلام شده و به همین منظور در دبیرخانه دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان یک تمهیداتی در این حوزه دیده می شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان با اشاره به این که برای مقابله با بحران آب برنامه های میان مدت و بلندمدتی در دست کار وجود دارد، گفت: حتی در سایر واحدهایمان هم برنامه هایی به صورت کوتاه مدت در دست کار داریم.

استفاده از شیرآلات پدالی و چشمی برای جلوگیری از هدررفتن آب

آذین گفت: در حوزه های مختلف از جمله معاونت اداری مالی جلسه ای برگزار شد که در آن جلسه من تاکید بر چگونگی مصرف آب، جدی گرفتن و باور داشتن بحران آب را داشتم و همچنین از دیگر موضوعات که بیان کردم آن بود تا توجه جدی به آبیاری های قطره ای صورت گیرد و حتی به یک سری مواردی که نادیده گرفته می شوند از جمله شیرآلات هم اشاره شد.

وی افزود: برای استفاده از روشویی ها می توان از شیرآلات خاصی استفاده کرد و من در این جلسه اعلام کردم تا مجددا یک بازبینی در شیرآلات صورت گیرد و حتی از شیرآلات چشمی یا پدالی استفاده شود؛ شیرآلات پدالی شیرآلاتی هستند که با پا باز و بسته می شوند و این موضوع از هدر رفتن آب جلوگیری می کند.

آذین افزود: با شرکت های فنی و مهندسی حدود دو هفته است جلساتی را برگزار کرده ایم تا افرادی که در زمینه تصفیه سازی آب های پسآبی فعالیت را فراخوان کرده و آنها طرح های خود را ارائه داده اند تا ما بتوانیم بهترین، کیفی ترین و مناسبت ترین دیدگاه را در دانشگاه خوراسگان عملیاتی کرده و از فاضلاب ها یا پسآب ها استفاده بهینه شود.

وی ادامه داد: می توان به منظور جلوگیری از هدر رفتن آب از پسآب ها برای استفاده در جاهای دیگر باشد؛ به همین منظور بر روی این پروژه ها کارهای تحقیقاتی در حال انجام است.

تجمیع نیروهای آموزشی دانشگاه در یک ساختمان

رئیس واحد خوراسگان تصریح کرد: همچنین دانشگاه خوراسگان در حوزه های مختلف اداری و آموزشی برنامه هایی دارد تا به دلیل وسعت دانشگاه و به منظور جلوگیری از هدر رفتن انرژی هایی مانند برق و آب بتوانیم نیروهای انسانی آموزشی مان را در یک ساختمان تجمیع کنیم و بر روی این موضوع در حال مطالعه هستیم. همچنین این توصیه را به سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در استان داشته ایم تا از هدر رفتن انرژی هایی مانند آب و برق جلوگیری شود.

وی ادامه داد: اتاقی برای چگونگی استفاده بهینه و مصرف آب راه اندازی شده تا در دانشگاه و همچنین خانواده های کارمندان و اساتیدمان مثمرثمر باشد و بنا است تا به صورت شبکه های مجازی به اطلاعشان برسانیم.

آذین در پاسخ به این سوال که تاکنون برای مقابله با این بحران با چه نهادهایی همکاری داشته اید، گفت: در حال حاضر به استانداری اصفهان آمادگی خود را اعلام کرده ایم تا اساتید صاحب فن دانشگاه برای حل بحران آب اصفهان و حتی حل بحران زاینده رود برنامه ریزی داشته باشند که اگر به ما از سوی سازمان های دولتی و استانداری فرصتی داده شود در نشست های مقابله با بحران آب شرکت و برای حل آنها چاره جویی کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان گفت: اگر یک پل ارتباطی میان دانشگاه با استانداری که بالاترین مقام مرجع در حوزه مقابله با بحران آب است شکل گیرد می توان با کمک اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان این بحران را حل کرد.

901/900

کد خبر: 935533

وب گردی

وب گردی