صادرات  400 میلیون دلاری فرش دستباف / هند رقیب اصلی ایران در بازار جهانی فرش دستباف

رئیس مرکز ملی فرش ایران، از هند به عنوان مهمترین رقیب فرش دستباف ایران نام برد و گفت: این کشور شانه به شانه ایران در بازار جهانی فرش دستباف حرکت می کند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: به همان میزان که در سال های اخیر خیالمان از رقیبی مانند چین آسوده می شود، دغدغه هایی نسبت به حضور هند در بازارهای بین المللی وجود دارد.

او اضافه کرد: چین که روزگاری یکی از رقبای شاخص ما در فرش دستباف بود، اکنون به شاخص ترین بازار جدید فرش دستباف ایرانی تبدیل شده است و دیگر کشورها از جمله پاکستان، افغانستان، ترکیه و نپال نیز رقیب های ابرقدرتی برای فرش دستباف ایران نیستند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران، افزود: پاکستان، افغانستان، ترکیه و نپال نتوانسته اند سهم قابل توجهی از بازار جهانی فرش دستباف را از آن خود کنند.

او با بیان اینکه هند در سال های اخیر قدرت نفوذ خود را در بازارهای هدف ما گسترش داده است، گفت: هند چند عامل را به عنوان مزیت و برگ برنده به خدمت گرفته که یکی از آنها، دستمزد پایین در هند است.

کارگر افزود: دستمزد پایین، قیمت تمام شده فرش دستباف را در این کشور بسیار کاهش می دهد و این امر رقابت پذیری فرش دستباف هند را در بازارهای جهانی دوچندان می کند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران، «امکان سفارش پذیری گسترده» را دومین شاخص تولید فرش در هند بیان کرد و گفت: بافت ها نزدیک به انبوده در کارگاه های متمرکز قالی بافی هند، خیال سفارش دهنده را در مورد دریافت به موقع سفارش، راحت می کند.

او اضافه کرد: از طرف دیگر، هندی ها جدیت ما روی حفظ اصالت های فرش را ندارند؛ به بیان دیگر، راحت تر تسلیم خواست مشتری می شوند و آماده اند تا سفارش خریدار را تولید کنند؛ در حالی که ایرانی ها در تولید فرش، تا حدودی تعصب دارند.
کارگر، در ارتباط با دیگر مزیت های هندی ها در به دست آوردن بازارهای بین المللی فرش، گفت: آنها مشکلات صادرکنندگان ما را در نقل و انتقال ارز و مسایلی اینچنینی ندارند.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی ایران، در پایان سال 96 پس از چند سال، میزان صادرات فرش دستباف ایران به بالای 400 میلیون دلار رسید و در مجموع 12 ماهه بیش از 424 میلیون دلار فرش دستباف با وزن نزدیک به پنج هزار و 400 تن به بازارهای هدف صادر شد.

این میزان صادرات نسبت به سال 95 رشدی حدود 18 درصدی را نشان می دهد و تداوم این روند افزایشی می تواند نویدبخش وضعیت بهتری برای این کالای ایرانی و صادرات مهم غیرنفتی کشور باشد.
آلمان، ایتالیا، فرانسه و سوئیس در اروپا، آمریکا در آمریکای شمالی، امارات، کویت قطر و لبنان در غرب آسیا و ژاپن در شرق آسیا، از بازارهای سنتی فرش دستباف ایران محسوب می شود.

چین، روسیه، آفریقای جنوبی و برخی از کشورهای آمریکای لاتین نیز از بازارهای جدید فرش دستباف ایران به شمار می رود.

منبع: ایرنا

402

کد خبر: 935544

وب گردی

وب گردی