نقش پررنگ بانوان در حمایت از کالای ایرانی

عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر گفت :بسیاری از کالاهای وارداتی بر مبنای نیاز جامعه ایران طراحی و تولید نشده اند، بلکه هدف از تولید چنین کالاهایی، ایجاد «نیازهای کاذب» در مصرف کننده است.

حسین طالبی - ایسکانیوز: با درک بهتر از واژه مصرف، می توان جامعه مدرن را بهتر فهمید البته به دنبال واژه مصرف باید به واژگان ناشی از آن مانند، مصرف گرایی، مادی گرایی، تجملات و غیره نیز توجه کرد. "وبلن" جامعه شناسی است که معتقد است، مصرف کننده برای تشخّص، احترام و منزلت اجتماعی، مصرف می کند.
در واقع از دید وبلن، مصرف، راه نشان دادن موقعیت اجتماعی است و یکی از راه های موثر نشان دادن ثروت و ادعای موقعیت اجتماعی در اجتماع است، اما در جامعه بزرگ مصرف تظاهری ؛ راه کسب احترام است به همین دلیل فرد ثروتمند خود را فعال تر نشان می دهد یعنی از مصرف زمان کم می کند و بر مصرف کالا می افزاید." پیر بوردیو" ، استدلال می کند که کالاها اشیایی هستند که چیزی را بیان می کنند و طبقات مختلف کالاهای مختلف را می خرند تا جایگاه خود را در ساخت اجتماعی نشان دهند، طبقات در رقابت اند و کالاها اسلحه این رقابت هستند همچنین واژه مصرف، همچنین مصرف کننده را بر سر دوراهی مصرف کالای داخلی یا مصرف کالای خارجی قرار می دهد.

گفتگوی خبرنگار گروه اجتماعی ایسکانیوز با دکتر آمنه فیروزآبادی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بردسیر را در مورد مصرف کالای ایرانی را می خوانید :

چگونه می توان خرید و حمایت از کالای ایرانی را برای مردم جا انداخت؟

باید توجه داشت که هر کالایی که از یک جامعه یا فرهنگ به جامعه ای دیگر وارد می شود بخشی از فرهنگ جامعه مبدأ را به جامعه مقصد منتقل می کند و چه بسا فلسفه اصلی صدور و راهیابی آن کالا به جامعه مقصد انتقال همین فرهنگ جدید است. چرا که فرهنگ زیربنای اصلی هر اجتماعی را تشکیل می دهد و تنها با تسلط فرهنگی می توان یک کشور را مورد تهاجم قرار داد. بدون شک یکی از مهم ترین دلایل تاکیدات همیشگی مقام معظم رهبری بر مصرف تولیدات داخلی، تأثیر فرهنگی کالاهای تازه وارد خارجی است که در کنار آثار سوء بر اقتصاد، کند شدن چرخه تولید داخل و از رونق افتادن بازار کسب و کار برای مردم کشورمان را به همراه خواهد دارد.


آیا کالا های وارداتی در ایران براساس نیاز جامعه طراحی می شود ؟


بسیاری از کالاهای وارداتی بر مبنای نیاز جامعه ایران طراحی و تولید نشده اند، بلکه هدف از تولید چنین کالاهایی، ایجاد «نیازهای کاذب» در مصرف کننده است. همین نیاز کاذب بخش عمده ای از درآمد خانواده ی ایرانی را به خود اختصاص می دهد و از سوی دیگر فرصت را از تولیدکننده و کارگر ایرانی می گیرد ، این نیازهای کاذب به کمک ابزارهای ارتباط جمعی، رسانه ها و شبکه های ارتباطی مانند ماهواره و اینترنت، سبب خواهد شد کمکم طبقات متوسط و کم درآمد جامعه نیز به تهیه این کالاها علاقمند شده و در صورت عدم امکان خرید، دچار احساس تبعیض در جامعه خواهند شد؛ احساسی که تبعات اجتماعی فراوانی بر جای می گذارد ، به تعبیری بیماری فرهنگی "برتر شناختن کالاهای خارجی نسبت به تولیدات ملی حتی در صورت برابری و برتری کیفیت کالاهای داخلی"، چنان در اذهان مردم شکل گرفته که باعث شده بعضاً، تولیدکنندگان داخلی برای جلب نظر هموطنان به سمت خرید کالای داخلی، کالاهای تولیدی خود را در پوشش جنس خارجی به فروش برسانند.


زنان چگونه می توانند در حمایت از کالای ایرانی، نقش آفرینی کنند؟


به نظر می رسد امروزه زنان علاوه بر ورود جدی و موفق به عرصه های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی، نقش پررنگتر و موثرتری در مدیریت برنامه ریزی اقتصادی و نحوه هزینه کرد بودجه خانوارها ایفا می کنند، شاید یکی از مبادی ورود زنان به عرصه فرهنگ، نقش آنان در شکل دهی سلیقه و ذائقه مصرف و خرید کالاهای مختلف توسط اعضای خانواده باشد، در واقع زنان نقش مهمی در ترویج و فرهنگ سازی الگوی خرید کالاهای تولید داخل مبتنی بر بسترهای فرهنگ بومی و داخلی دارند، در مباحث جامعه شناسی فرهنگ دو بعد دارد، بعد مادی که به آن تمدن نیز گفته می شود و بعد معنوی که غالباً تحت عنوان فرهنگ یاد می شود ؛ به عنوان مثال غذا بخشی از فرهنگ هر جامعه بوده ، بعد مادی غذا، همان تأمین انرژی بدنی برای ادامه حیات و انجام فعالیت های روزمره و بعد معنوی آن شامل تلاش انسان ها برای تزیین غذاها و سپس مصرف آنها است.
برای خرید کالا به چه ابعادی ، باید توجه کرد؟
در مورد کالاهای مختلف نیز به همین صورت، یعنی طبق فرهنگ، باید زمانی به خرید یک کالا اقدام نمود که انسان احساس نیاز به هر دو بعد مادی و معنوی آن کالا را داشته باشد، ولی متأسفانه در جوامع مصرف گرای امروزه بسیاری از کالاها وارد زندگی افراد می شوند بدون اینکه این دو بعد با هم حضور داشته باشند ، در واقع بسیاری از لوازم خانگی که غالباً مورد تقاضای خانواده ها است از جمله وسایل مورد نیاز زندگی نیست ، شاید صرفاً تحت تأثیر عواملی از جمله مصرف گرایی یا چشم و همچشمی خریداری می شوند، اینگونه خریدها نشان می دهد مردم دچار تأخّر فرهنگی شده اند، یعنی بخش مادی یک کالا وارد زندگی شان می شود در صورتی که شاید واقعاً به بخش معنوی آن (احساس نیاز ضروری و مبرم به آن کالا) نیازی نداشته باشند.


چگونه می توان افراد خانواده را در راستا حمایت از کالای ایرانی قرار داد ؟
یکی از افرادی که می توانند به طور جدی احساس نیاز مادی و معنوی به خرید یک کالا را در خانواده هماهنگ نمایند مادران هستند، در واقع زنان و مادران می توانند در این راستا، مصرف کالای ایرانی را توأم با در نظر گرفتن هویت و گرایش های فرهنگی ملی، بومی و محلی و مذهبی در خانوارها نهادینه نمایند، مادران می توانند با فرهنگ سازی در زمینه ایجاد اشتغال های خانگی، الگوی موثری در آموزش فرزندان و اعضای خانواده در جهت افزایش تولیدات بومی و محلی و داخلی باشند، قبل از هر نقش آفرینی دیگر باید به نقش مهم مادران در نحوه تربیت فرزندان و آموزش فرهنگ قناعت به آنان اشاره کرد ، پرهیز از خریدهای تجملاتی و برندهای خارجی می تواند فرزندان را به سمت خرید کالاها با برند داخلی هدایت نماید، همچنین از آنجا که یکی از دغدغه های اصلی والدین، اشتغال فرزندانشان می باشد، زنان با بهره گیری از نیروی عاطفه و مهر مادری خود می توانند به تولیدکنندگان داخلی به چشم فرزندان خود نگاه کنند، فرزندانی که با هزاران امید و آرزو در پی کسب روزی حلال، کسب و کاری را راه اندازی نموده اند و باید از آنان حمایت کرد.دکتر آمنه فیروزآبادی صحبت خود را با یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری درباره نقش پررنگ زنان در حمایت از کالای ایرانی به پایان رساندند :
مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در فرمایشات خود بیان نمودند که سهم مردم در تحقق این شعار همانند سهم مسؤولان است، بنابراین زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه باید در راستای تحقق حمایت از کالای ایرانی تلاش کنند، زیرا از پیامدهای منفی واردات بی‎رویه کالا ایجاد موج مصرف‎زدگی، تجمل‎گرایی و ریخت و پاش بوده که هم توسط قرآن کریم و هم در سخن ائمه معصومین (ع) مورد نکوهش و مذمت قرار گرفته است و نکته دیگری که رهبر معظم انقلاب نیز به صراحت به آن اشاره فرمودند این است که، برهم خوردن امنیت روانی مردم در جامعه بر اثر مصرف‎زدگی و تجمل‎گرایی است، امنیت روانی یک جامعه یکی از مولفه‎های اقتدار و سلامت آن جامعه بوده و به خطر افتادن آن تاثیرات نامطلوبی بر جامعه بر جای خواهد گذاشت. بنابراین می توان نتیجه گرفت، الگوهای مصرف، ترجیحات فرهنگی و به طور کلی سبک زندگی فرزندان به طور اساسی از رفتار مادران نشأت می گیرد و زنان باید با فرهنگ سازی و نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی و ایرانی و فرهنگ حمایت از تولید داخلی، در تحقق شعار سال گام اساسی بردارند.

خبرنگار :حسین طالبی

706

کد خبر: 935576

وب گردی

وب گردی