کاظمی: همه حق"دفاع مشروع" از خود را دارند

نماینده مجلس درباره رفتار گشت ارشاد در کلیپ منتشر شده در فضای مجازی اظهار داشت :برخورد ارشادقانونی، در شأن نیروی انتظامی و در خورد مردم ما نبود.

طرح توسعه فرهنگ عفاف و حجاب در سال 82 و دوران اصلاحات به تصویب رسید و در سال 84 از سوی رئیس جمهور وقت، محمود احمدی نژاد ابلاغ شد؛ این طرح در تابستان 85 با ون های سبز رنگ گشت ارشاد نمود بیشتری پیدا کرد و در خیابان ها با عنوان طرح «ارتقای امنیت اجتماعی» شناخته میشد.

این طرح گرچه به منظور پاسداشت ارزش های اسلامی و جلوگیری از ناهنجاری ها فعالیتش را آغاز کرد، اما در مدتی کوتاه خودش به یک معضل تبدیل شد که به دلیل برخی کج سلیقگی ها در اجرای طرح بخشی از مردم و بخصوص جوان ها را از ارزش های اسلامی همچون حجاب دورتر کرد.

چند روز قبل و در آخرین اشتباه ماموران گشت ارشاد، فیلمی از نحوه برخورد نادرست و همراه با خشونت مامور زن پلیس منتشر شد که این حرکت، به دستاویزی برای به سخره گرفتن حجاب و آرمان های انقلاب توسط اپوزوسیون و شبکه های خارجی تبدیل شد.

اما این موضوع تنها یک دستاویز نبود، بلکه یک سناریویی از پیش طراحی شده بوده تا از آن برداشت های سیاسی و گاهاً جریان سازی برای تخریب چهره حافظان امنیت کشور شود،اما باید این موضوع را نیز مورد بررسی قرار داد که اصل قانون مندی هم شرعی است و هم عقلی.

حال تنها راه مقابله هوشیاری است، در این راستا گروه سیاسی ایسکانیوز؛ بر آن شده تا پشت پرده این سناریو های از پیش طراحی شده را افشا کند تا بر همگان مبرهن شود که چه اهدافی در پس این ماجرا وجود دارد.

محمد کاظمی نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به پرسش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز مبنی بر این که حدود برخورد گشت ارشاد با شهروندان آیا مشخص شده است یا خیر،گفت:گشت ارشاد بخشی از نیروی انتظامی است و در برخورد با جرائم مشهود می توانند برخورد کنند منتهی برخورد قانونی نه برخوردی که هجومی باشد.

وی با اشاره به کلیپ منتشر شده از گشت ارشاد ادامه داد: برخورد ارشادقانونی، در شأن نیروی انتظامی و در خورد مردم ما نبود.

کاظمی در خصوص حق دفاع برای مردم در چنین مواقعی اظهار داشت: دفاع مشروع در قانون داریم که اگر خواستند می توانند دفاع کنند؛ نیروی انتظامی، نیروی رسمی است و در برخورد خود با مجرمین باید برخوردی قانونی داشته باشد و اگر غیر قانونی باشد نمی توان انتظار داشته باشیم که مردم به قانون عمل کنند.

نائب رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در مورد این که آیا برای مردم در قانون حقی برای دفاع از خود در برابر بی قانونی مأموران دیده شده است یا خیر ابراز کرد: مردم می توانند در جهت حفظ جان از خودشان مراقبت داشته باشند قاعدتا حق حمله و هجوم را ندارند این کار نه از ناحیه مردم و نه از طرف ماموران کار درستی نیست هر دو طرف حق این کار را ندارند.

وی در ادامه تأکید کرد: اگر مأموری حین انجام وظیفه فحاشی کرد، متعرض و یا گلاویز شد مردم می توانند از ماموران نیروی انتظامی در دادسرای نظامی شکایت کنند.

303

کد خبر: 935635

وب گردی

وب گردی