صدای پای آب/  قنات هایی که  قطب گردشگری و جاذبه  توریستی می شوند

شمارش معکوس برای آغاز روزهای گرم پایتخت آغاز شده و این در حالی ست که با بحران کمبود آب مواجه هستیم ، مشکلی که در صورت کنترل و ارائه راهکارهایی برای حفظ منابع آبی موجود در شهر تهران تا اندازه ای قابل کنترل است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز در این شرایط احیا و هدایت صحیح و مناسب آب قنات ها به عنوان یکی از منابع مهم آبی در کلانشهر تهران می توانند در اولویت برنامه های مدیران شهری قرار گیرد تا بخش وسیعی از فضای سبز و باغات توسط این منابع آبیاری و از هدر رفت آب تا اندازه زیادی جلوگیری شود و در کنار تأمین آب از ظرفیت و جلوه بصری آنها برای جذب توریست هم استفاده کرد.

پیچ و خم قنات در گذر زمان

تهران در بیشتر مناطق تهران قنات دارد اما در بعضی از مناطق مانند منطقه 3 صدای پای آب بهتر به گوش می رسد. احیا، باز سازی و ساماندهی قنات های مهم تهران که بیشتر آنها یا مظهر یا آغاز و دهانه قنات اند و یا در مسیر این منطقه قرار دارند موضوعی است که با همت مدیران شهری می تواند علاوه بر تأمین آب، به یکی از جاذبه های توریستی و قطب های گردشگری پایتخت تبدیل شود. حال با این اوصاف آماده سازی 2 قنات به عنوان یکی از ظرفیت های گردشگری توسط معاونت امور شهری و فضای سبز شهردار منطقه 3 برای جذب توریست می تواند خبری جذاب برای افرادی باشد که به میراث کهن کشورمان بها می دهند و در پی احیا و معرفی آن به مردم جهان هستند. در این باره با «عدالت امیر زاده» معاون امور شهری و فضای سبز شهردار منطقه 3 گفت و گو کرده ایم.

ایده آماده سازی قنات های منطقه 3 به عنوان یکی از قطب های گردشگری فرا منطقه ای و جهانی برای بازدید توریست از نقاط مختلف ایران و جهان از کجا شکل گرفت؟

مهمترین قنات های پایتخت از منطقه 3 عبور می کنند که مادر چاه و دهانه چاه آنها هم در همین منطقه قرار دارد. از پر آب ترین قنات تهران به نام قنات عباس آباد که مظهر آن در بزرگراه مدرس واقع شده است تا قنات ده ونک و یوسف آباد و آب چمن و اختیاریه و... که یا مظهرشان در اینجاست یا از این منطقه عبور می کنند. به طور کلی 8 قنات اصلی و پر آب و 20 قنات کم آب تر در منطقه 3 وجود داشتم و با توجه به اینکه بیشتر بوستان های بزرگ در این منطقه واقع شده و مردم را از نقاط مختلف شهر و حتی کشور به این منطقه می کشاند بنابراین آماده سازی 2 قناتی که قدمتشان به دوره قاجاریه می رسد را در دستور کار این معاونت قرار داده ایم تا با ایمن سازی، زیباسازی و نورپردازی مناسب قنات و فضای اطرافش آنها را به یکی از ظرفیت های گردشگری تبدیل کنیم.

اکنون در حال آماده سازی کدام یک از قنات ها هستید و چه عاملی باعث شد تا این قنات ها را انتخاب کنید؟

قنات عباس آباد به عنوان پر آب ترین قنات تهران و قنات آب چمن به عنوان قناتی باقی مانده از دوران قاجار با اتاق میراب را برای آماده سازی در نظر گرفته ایم که در بین قنات های دیگر منطقه 3 در اولویت قرار گرفتند چرا که از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار بودند.

این طرح چه زمانی به بهره برداری می رسد و آیا برای فضای بیرونی و اطراف قنات هم برنامه ای در نظر گرفته اید؟

درختکاری و ایجاد مسیری سبز در اطراف قنات ها انجام شده است و در تلاشیم تا در مدت زمان 3 ماه و در اوایل مرداد ماه این طرح را به مرحله بهره برداری برسانیم.

در بعضی اوقات هنگام ساخت و ساز و گود برداری در محله های منطقه 3 در عمقی کم به آب قنات می رسیم که موجب سرگردانی و هدر رفت آب می شود. با توجه به بحران کم آبی آیا راهکاری برای هدایت مسیر این آب ها در نظر گرفته اید؟

آخرین اقدام جلسه ای بود که برای ساماندهی آب های سرگردان تشکیل داده ایم که 3 قنات در محله های ده ونک، داودیه و قبا با برنامه ریزی مناسب و لوله کشی و ایجاد انشعابات برای آبیاری فضای سبز منطقه هدایت شوند تا بتوانیم 40 درصد آبیاری این 3 محله را با استفاده از این آب های سرگردان انجام دهیم.

35 باغ شخصی در منطقه 3 داریم و معاونت امور شهری و فضای سبز شهرداری منطقه این آمادگی را دارد تا با اخذ اعتبارات ،5 باغ را تملک کرده وتبدیل به تفرجگاهی عمومی بر مبنای «باغ ایرانی» کند

چه تعداد باغ شخصی در منطقه 3 شناسایی شده است و برای حفظ و نگهداری باغات چه برنامه ای را در نظر دارید ؟ آیا برنامه ای برای تملک باغ های شخصی به عنوان ایجاد قطب های گردشگری فرا منطقه ای در نظر گرفته اید؟

35 باغ شخصی در منطقه 3 داریم و معاونت امور شهری و فضای سبز شهرداری منطقه این آمادگی را دارد تا با اخذ اعتبارات ،5 باغ را تملک کرده وتبدیل به تفرجگاهی عمومی بر مبنای «باغ ایرانی» کند. در زمینه حفظ و نگهداری باغات هم با تعاملی که با صاحبان باغات داشته ایم خدماتی مانند مشاوره کارشناسی درباره حفظ و نگهداری درختان ، هرس و کاشت درخت را به شکل رایگان ارائه داده ایم.

در زمینه کاشت درخت و درختچه و کاهش آلودگی صوتی با استفاده از گونه های گیاهی گوناگون چه خدماتی را برای رفاه و آسایش اهالی و کاهش آلاینده ها ی زیست محیطی ارائه داده اید؟

فضای سبز عمومی منطقه 3 بیش از 5 میلیون متر مربع و فضای سبز خصوصی بیش از 2 میلیون متر مربع است. در مدت زمان 6 ماه 40 هزار درخت در سطح معابر، بیش از 38 هزار درخت در بوستان ها و فضای سبز منطقه کاشته است . برای جلوگیری از آلودگی صوتی تاکنون در محدوده میرداماد، اتوبان همت و مدرس، گیاهانی با تاج پوشش فشرده و درختانی برای کاهش آلودگی صوتی کاشته ایم که روند کاشت گیاهان تا پایان خرداد ماه ادامه دارد و پیش بینی ما کاشت پیچ امین الدوله و درختان صنوبر و چنار به طول 5 کیلوکتر است که تا کنون بیش از 2 کیلومتر کاشته شده است.

خبرنگار : اکرم فراهانی

700

کد خبر: 935666

وب گردی

وب گردی